Volkswagen Passat Variant 1.4 16V TSI Highline (2010)

autoreview

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat BlueMotionVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat Bluemotion

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 16V TSI Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst127.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste 30 duizend kilometer

  • 29.000 km

Inmiddels heb ik er bijna de eerste 30 duizend kilometer opzitten met de Passat. Ik heb de auto sinds eind februari 2010 in mijn bezit en naast de highline uitvoering heb ik de volgende zaken laten toevoegen: executive plus pakket, winterpakket 2 (incl. achterbankverwarming), rolgordijnen achterportieren, trekhaak, touchadapter en de lakkleur latte machiato (bruin). Verder is de auto uitgerust met de DSG bak omdat dit een voorwaarde voor mij was om niet meer te hoeven schakelen en hij moet een caravan van maximaal 1350 kg kunnen trekken.

De keuze is met name op deze auto gevallen vanwege de DSG en de 20% bijtelling, indien dit niet het geval was zou ik wellicht voor een andere auto gekozen hebben.(Mondeo, C-Klasse).
Verder moest het een Highline zijn want de comfortline stoelen konden mij niet bekoren, had deze auto dan absoluut niet gekozen
Het lastige was dat ik met mijn vorige auto redelijk verwend was, ruim, comfortabel, automaat veel opties. Dan is het even slikken met een auto welke de helft kost. Maar het was wel een bewuste keuze want voor dit lease bedrag kan ik geen vergelijkbare auto rijden.

Ervaringen met de auto tot nu toe. Het verbruik is tot nu toe gemiddeld 6 liter per 100 km, wat ik zeer netjes vindt. Ik teken hierbij wel aan dat ik veel file rijd en netjes aan de 100/120 km houdt. In de mei vacantie naar Barcelona geweest met fietsdrager met 3 fietsen en volle kofferbak verbruik 7,5 liter per 100 km.

Ben nu net terug van vacantie met de caravan totaal in 3 weken 4600 km gereden gemiddeld verbruik 13,7 liter per 100 km. Hierbij teken ik wel aan dat het een Hobby 495 van 2,30 m breed is van 1350 kg met op de auto een imperiaal met 2 fietsen. De trekeigenschappen van deze auto met deze motor zijn zeer goed te noemen, lijkt wel een diesel. Op de route soleil 100 km/h bij 1800 rpm in 7e versnelling. En bij Luik zonder problemen in 4e versnelling met 100km/h naar boven, ongeloofelijk voor deze motor. Rij eigenschappen met caravan zijn goed te noemen, wel zakt hij iets door aan de achterkant maar dit is alleen opties.

Plus en min aan de auto:
+ rijdt goed, in deze uitvoering goed compleet
+ ziet er goed uit, grote kofferbak
+ fijne automaat
+ motor trekt goed, ook met caravan

- kleine ongemakken zoals 2 maal kapotte benzinemeter en een uitblaasopening in dashbord
- Door blue motion schakelt de bak op de snelweg erg lui, als je gas geeft blijft deze lang in 7e versnelling hangen en gaat dan terug naar 5 of 4. Remedie is om dan met de flipper op stuur zelf terug te schakelen
- Remt bergafwaards niet af op de Cruise Control, ook niet in de sportstand of indien handmatig de versnelling gekozen is
- Navigatie kiest vaak niet de meest slimme route, stuurt je dwars door dorpjes. Vind Tom Tom 10 keer beter
- Electrische verstelling van de leuning van de bestuurdersstoel is een lachertje, waarom alleen de leuning en niet de rest van de stoel, voegt niets toe behalve gewicht
- Vaak start de auto pas na 2 keer de contactsleutel naar binnen geduwd te hebben, eerst gebeurt er niets en bij 2e poging start de auto

Al met al valt de auto zeker niet tegen, maar helaas hiervoor een auto gereden van een ander kaliber en je blijft toch vergelijken, ik denk dat ik hier na een half jaar maar mee stop en gewoon verder ga met deze auto, is tenslotte geen straf

dsg bak defect binnen 30000km

  • 30.000 km

Ja, het begon vorige week met een zoemend geluid tijdens het rijden en enkele dagen later nog wat meer mechanische geluiden erbij. Tevens sloeg de auto bij het afremmen af, tijd om naar de dealer te gaan voor een diagnose. Zaterdag jl bij de dealer geweest of ik tot maandag door kon rijden aangezien dan de beurt gepland stond. De monteur wilde een proefrit maken maar viel na 10 meter stil op het parkeerterrein, diagnose bak overleden. Dat is snel binnen een half jaar en 30000 km. Gelukkig stond zaterdag de vervangauto voor de geplande beurt van maadag gereed. Het was wel even wennen ze hadden nl een audi A8 4.2 tdi quattro klaargezet voor deze dag. Nu rijd ik inmiddels 4 dagen in deze auto, en heb de stille hoop dat mijn Passat voorlopig nog even defect blijft. Vandaag telefoontje gehad dat de DSG bakken bij PON op nalevering staan, hoe zo kwaliteit? Het ''Das Auto'' gevoel heeft bij mij een behoorlijke deuk opgelopen. Als de Passat terugkomt geef ik een laatste update over de mogelijke oorzaak. Tot die tijd blijf ik hopelijk sturen in deze geweldige bolide, wow 325 PK, 650 nm koppel en top van ruim boven de 250kmh.

Bijna afgelopen

  • 127.000 km

Tja het zit er nu bijna op met de Passat, echte vrienden zijn we niet geworden. Laat ik maar met het positieve beginnen nu er ruim 100000 km meer op de teller staat. Rijdt best lekker, stoelen van Highline zijn goed, goed overzicht op de weg.
Helaas ook best wat ergernissent te melden zo is de navigatie gestolen dit resulteerde in een gat in de deur en een gat in het dashboard waar eerst de rns510 zat. Oplossing is de lelijke afdekking, ben het nog steeds niet mee eens dat VW dit als oplossing ziet. Een velg vervangen omdat alle blanke lak eraf viel, van de winter sloot de passagiersdeur niet meer, vorige week auto in de noodloop turbo kapot en bij optrekken schokte de auto behoorlijk, koppeling van de DSG ook maar vervangen.
Al met al geen probleemloze auto met behoorlijk veel ongeplande garage bezoeken. Half november wordt mijn nieuwe auto geleverd een Peugeot 508 hybrid4, ik durf het risico wel aan want de betrouwbaarheid van VW krijgt voor mij een dikke onvoldoende.
Natuurlijk zal ik ook critisch zijn tov Peugeot maar betwijfel of het zo dramatisch zal zijn

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.