Volkswagen Passat Variant 1.4 16V TSI Comfortline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 16V TSI Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Eerste indruk
- 3.000 km
De lease-maatschappij had even wat vertraging in de aflevering gestopt, maar nu staat hij dan toch voor de deur. De TSI DSG.
Om maar met deze motor-versnellingsbak combinatie te beginnen: Het werkt prima. Natuurlijk is een reclame altijd beter dan de werkelijkheid (het jongentje dat maar toeren blijft maken), maar in praktijk is het een geweldige combinatie.
Er zijn natuurlijk snellere auto's, maar als je het gas intrapt, dan gebeurt er altijd wel wat (omdat er teruggeschakeld wordt, iets wat ik voorheen altijd vergat).
Daarbij is deze motor fluiserstil. Bij de oplevering attendeerde de verkoper mij erop dat er geen extra isolatie-kap meer op de motor zat. "Niet meer nodig" zei hij. "Jammer", dacht ik, toch wat extra isolatie minder.
Maar inderdaad, gewoon niet nodig. Bij 120 draait de motor 2600 toeren. Doortrekken tot 160 geeft wel extra wind/banden geluid, maar de motor blijft ... stil. Zo mooi!
Daarnaast wat andere goede punten ten opzichte van mijn vorige passat:
1. Bluetooth is gewoon standaard icm business pakket (was een aangename verrassing, had ik niet uit de folder begrepen).
2. Autohold is nu zo te programmeren dat deze automatisch aanschakelt.
3. Boordcomputer kan digitaal de snelheid aangeven.
Toch ook wat mindere puntjes:
1. Mijn telefoon laadt niet meer op in de carkit (hiermee moet ik nog terug naar de garage).
2. Parkeersensor voor schakelt UIT wanneer de auto in de achteruit wordt gezet (moet ik ook nog mee terug).
3. Dashboard algemeen: Voor het klokken paneel is de nieuwe golf-look gemonteerd (oa wijzers voor brandstof en temperatuur IN de wijzers voor toeren en snelheid).
Dit heeft twee nadelen:
3a. Kleurcombinatie is niet meer consistent blauw-rood-zwart, zoals in de vorige serie. Het is nu een allegaartje van grijs-rood-zwart-blauw. Jammer, jammer.
3b. Doordat de kleine wijzers zitten op de plek waar voorheen datum/tijd en rit en totaal afstand stonden, zijn deze laatste gegevens verhuist naar het centrale display. Terwijl de datum helemaal niet meer zichtbaar is. Dit heeft allemaal niet mijn voorkeur.
4. Ook de cruise-control is niet meer de logische pook die hij ooit was. Bij de vorige was 1 tik naar boven goed voor +10. Nu meent de auto dat hij eerst moet afronden naar precies 120.
Situatie destijds: Reed ik standaard 125 km/u, kom op een stuk weg voor 100 km/u, dan eenvoudig twee tikken naar beneden. (=105, is geen bon).
Nu drie tikken omlaag (125-120-110-100) en 5 kleine tikjes naar de 105.
Toch eindigen met goed nieuws voor een ieder die deze auto overweegt: Precies deze uitvoering heeft nu 20% bijtelling. Ik ben er ziek van dan dat ik net naast die pot pies. Dan had er er mooi nog wat leuke gadgets opgegooid.
Verder, maar dat spreekt bijna voor zich met zo'n A-label: Deze auto is echt zuinig. Vandaag 56 liter getankt waarmee 800 km gereden was, waarvan ook flink over de D-bahn gejakkerd. Ik denk dat 1:15 gewoon haalbaar is. Petje-af.
Dat was hem dan weer
- 120.000 km
Zo, 1200000 km verder, dus hij mag weer terug naar het leasebedrijf. De keuze van de automaat was een hele goede. Dat heeft erg lekker gereden. De volgende krijgt ook weer een DSG, maar zal geen VW meer zijn. Reden: Proefrit in een Skoda was gewoon goed, dus doe ik mijzelf een salarisverhoging cadeau.
Verder: probleemloos. Ik lees verhalen over niet goed rijdende VW's, maar ik heb nergens last van gehad.
Inmiddels ben ik hem oo op internet tegen gekomen. De dealer heeft er lelijke LM velgen opgelegd. Niet mijn keuze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.