Volkswagen Passat Variant 1.4 16V TSI BlueMotion Comfortl. (2009)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 16V TSI BlueM. T. Comfortline (2009)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 16V TSI BlueM. T. Comfortline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e ervaringen lease passat.

  • 1.000 km

Na jarenlang prive te hebben gereden kon ik per medio dit jaar de overstap maken naar een lease auto. Na een lange lijst van proefritten had ik uiteindelijk nog 2 auto's op de lijst staan.
Volvo v70 145PK limited edition en de Volkswagen Passat.

De reden voor dit lijstje was met name de ruimte die beide auto's bieden. Ondanks het feit dat ik de Volvo v70 qua uiterlijk mooier vind hebben we uiteindelijk voor de Passat gekozen. De prestaties van de v70 145PK zijn ronduit slecht in vergelijking met de passat en zelfs in vergelijking met de 1.4TSI die we uiteindelijk hebben gekozen. Daarbij dus voor de 1.4TSI gegaan waar de voornaamste reden natuurlijk de 20% bijtelling is die overigens alleen geldig is met de DSG bak. Uiteindelijk de auto besteld met de volgende configuratie:

1.4TSI Zwart Metallic, Comfortline Bluemotion DSG met executive plus, family pack, winterpakket 1, licht&zicht pakket 2, chromen dakreling, 35% groengetinte ruiten, lichtmetalen velgen & achteraf inbouw (bruin)leer. In deze configuratie kost deze auto (5 jaar, 150.000km) zo'n 400 per maand inclusief eigen bijdrage. Uiteindelijk zo'n 200 euro per maand lager dan mijn 7 jaar oude Audi (wel inclusief afschrijving).

Inmiddels hebben we de auto en over de 1e indrukken zijn we zeer tevreden. De auto in deze configuratie is gewoon mooi om te zien en rijdt in vergelijking met de Audi A6 vergelijkbaar met een mooi koppel maar met ietwat harde vering. Tegenvallend is binnengeluid en op specifieke delen wat te veel plastic zeker in vergelijking met de Audi. Aan de andere kant ergens moet het kwaliteitsverschil in naar voren komen.

Samenvattend de 1e indruk van de auto is positief. Qua betrouwbaarheid kan ik nog geen oordeel vellen, voor nu de score "goed".

Wordt vervolgd

foto's

  • 1.500 km

Update 09-10:

Op verzoek 2 foto's toegevoegd.

Daarnaast wat reacties gezien betreffende de config van de Volvo V70 versus de Passat. Ik heb beide auto's een halve dag proefgereden op dezelfde dag. Zoals al eerder geschreven viel de Volvo me echt tegen. Met name het feit dat er een 5 bak inzit merk je goed op de snelweg. Daarnaast komt de auto traag van z'n plek af. Maar goed dit is echt persoonlijk alhoewel ik de combinatie met de DSG bak van de Passat erg prettig vind rijden (zeker deze week met al die files).

Zeer tevreden

  • 26.000 km

Inmiddels staan er 26.000km op de teller en ik kan echt niets vinden wat niet bevalt. De auto heeft ook de nodige "vakantie" kilometers achter de rug en ook tijdens die lange ritten bevalt de auto goed. Het is echt verbazingwekkend om te merken hoeveel trekkracht de auto nog heeft met een volle achterbak en 2 fietsen op de trekhaak. Sinds de laatste update en deze zat ook nog een redelijk stevige winter, voor een ieder die nog een passat wil aanschaffen, het winterpakket en daarmee de voorruitverwarming is een absolute aanrader.

Samenvattend. Als je mag leasen en je zoekt waar voor je 20% bijtelling dan zou ik deze Passat bovenaan op het lijstje zetten.

Nog 20 weken Passat

  • 130.000 km

Nog 20 weken in deze auto en dan wordt de nieuwe leaseauto geleverd. Tijd voor een update.

In de tussenliggende periode ben ik meer kilometers gaan rijden wat nog maar weer bevestigd heeft wat voor fijne reisauto deze Passat is. Wel veel problemen gehad rond de 90.000 km. De auto heeft toen zo bij elkaar geteld 10 weken in de garage gestaan met allerlei verschillende problemen, bougies vervangen, borbines vervangen, nieuwe software erop, mensen van PON erbij etc. maar de problemen, inhouden, schokkerig rijden etc bleven terugkomen. Uiteindelijk na de sleutel "ingeleverd" te hebben bij de dealer is het probleem gevonden. De koppeling van de DSG moest worden vervangen. Eigenlijk vanaf dat moment is de auto steeds beter en vooral ook zuiniger gaan rijden. (1 op 16/17 haal ik op dit moment).

Verder over de Passat eigenlijk niets dan lof, de auto is niet meer maar ook niet minder dan wat je ervan kan verwachten en dat is een grote gezinsauto met een goed comfort (winterpakket bevalt met deze temperaturen zeer goed) met zeker voor een 1.4TSI zeer acceptabele prestaties.

Alleen de slechte ervaringen rond de 90.000km en het niet meer hebben van een interessant 20% model laten mij toch overstappen naar een BMW 320 EDE Touring waarover over een tijdje meer qua ervaring. Is wel een stukje kleiner maar dat hebben we er graag voor over.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.