Volkswagen Passat Variant 1.4 16V TSI BlueM. T. Highline (2010)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 16V TSI BlueM. T. Highline (2010)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 16V TSI BlueM. T. Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst2.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 900 km

Aangezien ik zelf ook veelvuldig deze site heb bezocht om ervaringen van anderen te gebruiken om een nieuwe leaseauto uit te zoeken, wil ik ook iets terug doen in de vorm van mijn ervaringen.

SELECTIE
Het was dus tijd om een nieuwe auto uit te zoeken en mijn shortlist bestond uit een BMW 316i touring, MB C180-klasse estate, VW Passat variant, Opel Insigna Sports tourer. In alle ook proef gereden. Wilde wel graar ook een Audi A4 Avant, maar dit liep prijstechnnisch de klauwen uit.

PROEFRITTEN
Als eerste in de Insignia gereden. Afwerking mooi, maar zicht naar achteren viel tegen, alsmede (1.6 Turbo) het zeer duidelijk aanwezige turbogat, waardoor je op de snelweg al snel moest terugschakelen om vlot in te halen. Verder viel get gezapige stuurgedrag op op secundaire wegen.

Hierna in de BMW gereden. De rij-eigenschappen waren het beste van de geteste auto's, maar de 316i is echt onder gemotoriseerd, de ruimte binnen is klein en de kosten in de lease vielen tegen.

Daarna in de Passat gereden. deze was niet direct beschikbaar in de 1.4tsi met DSG, dus handbak proef gereden en daarna in een golf highline de 1.4tsi met DSG uitgeprobeerd voor het DSG-gevoel. Handbak viel erg tegen, maar met DSG automaat een zijdezacht schakelmoment. Motor heeft duidelijk minder trekkracht dan de 140PK TDI hiervoor, maar het comfort van de DSG, samen met de 20% bijtelling hielden deze in de picture.

Als laatste in de Mercedes gereden. Een super fijne auto. Afwerking subliem en na de BMW het fijnste rijgedrag (wat meer op comfort afgestemd en iets minder communicatie terug van onderstel) Dealer (Biemond en van Wijk Aalsmeer) was erg behulpzaam om met leasemaatschappij en importeur auto in een actie te kunnen leveren. De uitrusting wel iets kariger dan de highline Passat, maar niet slecht (voor de Avantgarde business edition). Doordat de C180 kompressor blue efficiency in de 25% valt kwam deze wel duurder dan de Passat uit de bus. MB heeft nog wel een behoorlijk grijze mannen imago.

UITRUSTING
Uiteindelijk voor de VW Passat Variant 1.4TSI Blue Motion Highline met DSG gekozen met de volgende extra's:
RNS510 navigatie
Xenon met bochtverlichting
getinte achterramen
17" Le Mans verlgen
Ten tijde van mijn bestelling was het op de blue motion niet mogelijk het dynamic pakket te bestellen, dus een vermogen moeten betalen voor de 17" als accessoire achetaf. Nu is het Dynamic pakket wel mogelijk.
Doorslag heeft gegeven de luxe uitrusting, de ruimte (hoeveel meer ruimte kun je nodig hebben) en de 20% bijtelling waardoor deze guntig in de lease is.

Ik vind wel meer dan 40K voor een Passat, erg veel geld. In acht genomen dat de MB goedkoper is (geen xenon, geen automaat, geen fullmap DVD Navi, maar toch een goed aangeklede auto) en BMW toch meer premium zijn, betere rijeigenschappen hebben maar toch goedkoper zijn, eens dat de mannen van Wolfsburg zich achter de oren moeten krabben. 20% bijtelling is een zwaarwegende factor gebleken.

EERSTE KM's (900km)
Na in Audi, Seat, en Skoda te hebben gereden is de bediening zeer vanzelfsprekend. Ik kan niet zeggen zoals anderen hebben gemeld dat de cruise control onhandig is. Wat wel wennen is de "uitrol modus" zodra je het gaspedaal los laat en de bak in neutraal gaat. Wel went het snel en als je wilt afremmen tip je even het rempedaal aan (of je laat de bak in de S stand staan)
Wat opvalt is de rust in de auto: de motor hoor je amper en hij nodigd uit tot relaxed rijden. Wind en bandenruis beduidend minder dan bij de skoda en ook de dempers zijn niet zo hard, waardoor drempels eter worden genomen (en niet meteen je voorspoiler op de grond hangt)
De eerste tank 7.8l/100km gereden, maar ik ga bijhouden wat het verbruik over een wat meer KMs zal zijn.
De RNS510 is super (lekker veel muziek op de HD), maar ik hoop alleen dat mij de inbraken bespaard zullen blijven.
De nieuwe climatronic bediening staat een stuk beter in het interieur dan de aude blauwe verlichting, want het was wel een samengeraapt geheel geworden. De stoelen zijn mijns inziens geen sportstoelen: de zit zou iets lager mogen en de zitting wat langer om je benen beter te ondersteunen. Het Alcantara zit wel prettiger dan leer (glijdt minder) en de stoelverwarming zal ik tot het najaar wel niet veel meer nodig hebben)

Zal proberen regelmatig een update te plaatsen.

Eerste echte ervaringen

  • 2.100 km

Rijdt nu 3 weken in deze auto. Wat me opvalt is dat de auto erg comfortabel rijdt. Ik heb inmiddels via de leasemaatschappij geinformeerd naar chip tuning, maar als ik alles netjes doe dan wordt de uitstoot hoger dan 140gr/km en valt de auto niet meer in de 20% bijtelling. Had wel graag de extra PK's en koppel willen hebben. De 122 PK is geen strepen trekker (dat wist ik van tevoren), en voldoet in principe prima, maar vooral bij inhaalmanoevres merk je het gebrek aan power.

1 probleem wat betreft de Touch adapter voor de bluetooth verbinding met de telefoon: als ik al in een gesprek ben terwijl ik instap in de auto, verbindt de telefoon wel en kan het gesprek via de carkit worden voortgezet, maar na beeindigen van het gesprek blijft de radio gemute. Alleen door contact uit-aan wordt dit gereset. Ik zal hiervoor nog naar de dealer gaan.

Verbruik gemiddeld staat nu op 7,6l/100km (rustig rijgedrag). Ik merk dat het verbruik wat aan het zakken is, maar nog niet erg veel.

Vandaag ook maar schermpjes voor de kinderen gekocht. Was eerst van plan om een video out interface aan te schaffen om 2 Alpine schermpjes in nieuwe hoofdsteunen in te bouwen en dan aan te sturen via de RNS510, maar dit werd toch nog behoorlijk prijzig. Dus nu Philips PET7432 gekocht.
De "unlock" voor de DVD tijdens het rijden (mute en dan tone indrukken) werkt bij mij niet. Ik moet nog langs de dealer om menu open te laten zetten.

Ik zal wel een foto maken als deze binnen is en gemonteerd zit. Ben benieuwd of ik de kabels een beetje kan wegwerken.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.