Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 105pk Comfortline (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 105pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 234.000 km |
KM-stand laatst | 273.598 km |
Eerste ritje
- 234.000 km
Na een tijdje opzoek te zijn naar een dieselauto wegens het rijden van veel kilometers deze Passat tegengekomen bij een handelaar.
Weinig historie, tot +-180000 km, en met zekerheid een distributie set die moest worden vervangen, maar man wat een nette auto.
Proefrit top, bijna alles erop en eraan (clima, cruise, elektrisch verstelbare zetels etc.) met als enige misser geen navigatie unit. Deze auto's staan niet als heel betrouwbaar bekend (elektrische problemen en issues met krukaslagers, olieverbruik etc.) maar alles zag er netjes uit. De auto was netjes geprijsd.
De gok gewaagd en gelijk de 250 kilometers naar huis gereden, wat zonder problemen en heel comfortabel verliep. Verbruik, met een snelheid van gemiddeld 120; 5,0l/100km. De volgende ochtend de distributie set laten vervangen en een grote beurt laten doen.
Vanaf morgen, 5x per week 110 kilometer per dag.
Eerste problemen
- 242.000 km
Na een tijdje probleemloos gereden te hebben komen de eerste problemen naar voren.
De remmerij voor begint slechter te worden dus die laten vervangen voor Bosch schijven + blokken en gelijk de velgen en banden vervangen. De auto laten checken door de monteur en even onder de auto doorgelopen terwijl die op de brug stond. Geen roest of olie aanslag en opzich netjes, wel vies.
De koppeling maakt wat geluid maar slipt nog niet, hier nog even mee doorrijden (verwachte kosten voor vervangen koppeling + vliegwiel €750).
Ondertussen ook de standaard radio (RNS systeem zonder touchscreen en navigatie) vervangen door een aftermarket RNS touchscreen systeem met de nieuwste versie van Android. Bluetooth antenne door het dashboard getrokken en het werkt ideaal. Spotify, flitsmeister en Google maps werken snel en goed. Een aanrader als je een wat oudere volkswagen hebt, kosten zijn ongeveer €150,- en je bouwt 'm zelf in 10 minuten in.
Apk
- 251.000 km
Ik heb de auto drie maanden voor het verstrijken van de APK laten keuren.
Koplamp unit vervangen (dof geworden en groen van binnen door lekkage) en een klein gaatje in de uitlaat. Voor de rest geen opmerkingen of bijzonderheden.
Totale kosten apk + reparatie 115 euro.
De koppeling slipt
- 259.000 km
Kapot, moet vervangen worden. Omgepraat om een koppeling met enkel massa vliegwiel te doen dus zodoende gemonteerd. 750 euro voor koppeling en vliegwiel incl. montage en hij rijdt weer goed. Ik was bang dat het comfort minder zou worden maar het is even wennen. Rijdt nu weer even soepel als eerst.
Een week later problemen met de remmen achter. Beide klauwen kapot (bekend kwaaltje) en vervangen. Gelijk de schijfen en blokken vervangen. Duur grapje maar niet uit te stellen.
Problemen nieuwe remmen.
- 259.000 km
Na het vervangen van de achterremmen herkent de auto de remmen niet. De abs geeft storing en er branden ongeveer 5 lampjes op het dashboard. De monteur is twee dagen bezig geweest en uiteindelijk naar een specialist gegaan (€175) die de boel met veel moeite heeft ingeleerd, de abs opnieuw heeft geprogrammeerd en alle software heeft geüpdate.
Abgass Werkstatt
- 266.000 km
Abgass Werkstatt, oftewel problemen in het uitlaatsysteem. Storing blijft staan maar de auto geeft geen problemen.
Tussendoor storing gehad met het sleutelherkenningssysteem maar dat heeft zichzelf plotseling opgelost.
Deze week een leaseauto uitgezocht, wordt geleverd in september.
Verbruik etc. is gelijk aan het begin. 5l op 100 km op de snelweg blijft die doen. Olieverbruik tot nu toe vanaf aankoop 1,5 liter op 32.000 km.
Verkocht
- 273.598 km
Ik heb de auto op marktplaats geplaatst en er is veel interesse, ik krijg letterlijk honderden reacties op de Passat. Het is tijd om te gaan en ik heb de auto voor een leuk bedrag verkocht. De auto wordt "gerecycled" in de zin van export richting de balkan, misschien dat ze daar nog een heel leven uit een oude 1.9 TDI kunnen halen?
De afgelopen periode bleven de problemen opstapelen; brandende lampjes, banden die herrie maken, een flinke brom uit een wiellager en een trillend stuur. De Passat heeft wel tot het laatste moment 1 op 20 gereden en ik ben tevreden met hoe de auto het de afgelopen 15 maanden heeft volgehouden. Ik heb in totaal 40 duizend kilometer gereden maar heb hier ook de nodige kosten bij gemaakt.
De volgende auto komt weer uit de VAG groep maar dan nieuw, ik ben benieuwd. Nu nog twee weken in een leenauto rijden, een hybride Honda.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.