Volkswagen Passat (2007)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 254.000 km |
Eerste 3 jaar
- 170.000 km
Het betreft een Passat station 4 motion met een atmosferische 3.6 liter 6 in lijn motor. Deze levert in totaal 280 pk en is gekoppeld aan een automatische transmissie met 6 versnellingen. Auto is geleverd in de USA en meegenomen door de vorige eigenaar naar Nederland. Auto nu ongeveer 3 jaar in bezit en een redelijk aantal kilometers gemaakt om een goede indruk te krijgen.
Comfort
Auto is de ontzettend ruim en beschikt over echt brede en comfortabele stoelen welke elektrisch te verstellen zijn. Zo is er voor iedereen wel een prettige positie te vinden. Stoelen zitten dan ook heerlijk. Klein zeikpuntje: relatief weinig steun aan de zijkanten. Kofferbak is met 513 liter prima voor ons als gezin van 4 met 2 kleine kids. Qua opties zitten er de standaard dingetjes op(Stoelverwarming, airco, , cruisecontrol,elektrische achterklep, automatische verlichting etc). Weinig bijzonders maar het werkt prima.
Spiegels hebben een afwijkende vergroting tov Europese standaarden. Het werkt maar maakt afstand inschatten lastig. Daarbij zit er een vrij grote dode hoek in. Mogelijk dat ik deze nog eens laat aanpassen voor een normale variant. Radio is een Amerikaans ingestelde sattelietradio die ik niet aan de praat krijg(geen ontvangst) en een fm modus die alleen oneven nummers kan kiezen. Meestal goed bereik maar het wisselt per regio.
Rijgedrag / prestaties
Het is een echte cruiser deze Amerikaan. Laag in de toeren dus heerlijk rustig op de snelweg. Als het moet snel genoeg met een harde brul. Rond 6 seconden op 100 en begrenst op 250. Ihkv rijbewijs behoud wordt dit weinig benut. Sturen gaat vrij direct, wat prettig is. Het is geen bochten koning maar prima daarvoor is hij ook niet gemaakt. Automaat schakelt soepel maar heeft wel een pauze momentje bij gas intrappen. In sport modus zo zenuwachtig als de pest en dat rijdt eigenlijk alleen prettig bij flink doortrekken. Remmen zijn heel stevig, de auto staat verschrikkelijk snel stil in het begin een kunst om dit goed te doseren.
Verbruik
1 op 11 snelweg / langere stukken.
1 op 5 korte stukken.
Wat mij betreft acceptabel.
Mankementen
Al 3 jaar ruzie met de elektrische achterklep. Wat dingen laten vervangen maar blijft terugkeren (Problemen openen/ sluiten).
1x koel ventilator vervangen vd motor en verder reguliere beurtjes.
Al met al een prettige betrouwbare auto, kijken hoe die zich komend jaar houdt om evt over te gaan als youngtimer.
Going strong
- 207.000 km
Korte update, weinig te melden.
De auto is inmiddels ingeboekt als youngtimer en rijdt nog als een trein. Weliswaar enige deukjes en krasjes rijker maar that's life. Het idee is om de komende jaren de auto nog te gebruiken als gezinsauto/pak-ezel tot de overgang naar hybride/elektrisch op termijn. Afschrijving is nihil en onderhoud blijft redelijk stabiel qua kosten. Tot op heden is deze auto het langst in ons bezit.
Om enigszins bij de tijd te blijven en omdat ik mij stoorde aan de oneven radio frequenties recent een Pioneer SPH230DAB erin gezet met carplay. Alle voorzieningen zijn daardoor weer up to date (DAB+, spotify, navi, carkit etc). Wat dat betreft kan de auto de komende jaren prima mee.
Interieur oogt nog fris en stoelen zitten prinsheerlijk. In de toekomst kies ik bij voorkeur voor een donker interieur (nu beige). Met kinderen is het, zeker in de herfst/winter, een gebed zonder eind om moddervlekken etc. weg te poetsen.
Verbruik van de atmosferische 3.6 liter motor ligt gemiddeld rond de 1 op 10. Snelweg 1 op 11/12 en korte stukjes 1 op 6 met koude motor. Qua rijstijl ga ik normaal met het verkeer mee. Door de 4 motion altijd grip en dat is prettig bij gladheid/sneeuw of onverharde wegen. Verder niet echt noodzakelijk.
Het vermogen wordt grotendeels onbenut en is, zeker met het hybride/elektrische wagenpark, in NLD geen uitzondering meer. Bij normale kruissnelheden ligt het toerental lekker laag (1800/1900) en dat zorgt voor veel rust in de auto. De mooie brul uit de dubbele uitlaat blijft nog altijd indrukwekkend.
laatste loodjes
- 254.000 km
Auto rijdt nog zoals het hoort, de kilometers tikken door en de brullende 3.6 liter stelt nooit teleur. Toch is het langzaam tijd voor afscheid. Gebreken worden wat meer en het oog wil ook eens wat anders. Er komt (waarschijnlijk) iets elektrisch voor terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.