Volkswagen Passat 1.9 TDI 115pk Comfortline (2000)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieur

Signalement

UitvoeringPassat 1.9 TDI 115pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf149.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn Passat is gebouwd in 2000 en is van het type voor de facelift. Het nieuwere type ziet er iets minder gedateerd uit maar de prijsverschillen waren destijds groot. Voor een auto uit hetzelfde bouwjaar en met dezelfde motor betaalde je circa 4000 euro meer. Dit was het mij in 2004 niet waard. Gewicht (1300kg) en nieuwprijs (E28000) zijn beperkt waardoor ook de vaste kosten voor verzekering en wegenbelasting in vergelijking met veel andere auto’s mee vallen.

Foto’s heb ik niet bijgevoegd. Kijk maar uit het raam dan zie je waarschijnlijk wel een Passat van dit type rijden. De auto heeft een comfortline-pakket. Wat dit pakket precies betekent weet ik niet. Er zit een goed functionerende climatecontrole in. Boxen in de achterportieren heb ik er echter zelf in moeten zetten evenals een sleutel met afstandsbediening. De auto heeft wel cruisecontrole maar bijvoorbeeld weer geen boordcomputer.

Ik heb voornamelijk gekozen voor dit type Passat vanwege de motor (code AJM /115pk/285Nm). Ik denk dat dit in 2000 de beste viercilinder dieselmotor was. De prestaties zijn gelijk aan die van een moderne dieselmotor in combinatie met het lage verbruik van een wat ouder blok.

De motor reageert vanaf 1600 toeren fel op gaspedaal. Dit met een ongekende souplesse, vooral dankzij de variabele turbo. De acceleraties van 80-120 in IV en V zijn snel, veel sneller dan je zou verwachten van een dieselmotor met “slechts” 115pk. Mijn gemiddelde verbruik ligt rond de 1:17. Onder de 1:16 heb ik hem nog nooit gekregen en 1:20 is voor freaks haalbaar.

De wegligging is niet meer dan gemiddeld voor een auto in deze klasse. Mijn belangijkste referentie (Peugeot 406) had absoluut een fijner onderstel. Bij het vervangen van de banden heb ik gekozen voor Michelin in plaats van de standaard Continental. Dit zorgde voor minder lawaai en meer stevigheid in snellere bochten. Mochten de schokbrekers slechter worden dan zal ik bij vervangen zeker niet opnieuw voor het standaardtype schokbrekers kiezen.

Een koude motor laat zich nadrukkelijk horen. Maar zelfs moderne 16v-diesels hebben dit. De geluidsisolatie is echter goed zodat je binnen in de auto dit niet of nauwelijks hoort. Ook bij rijden op hogere snelheid is het geluidsniveau beperkt. De motor maakt in de vijfde versnelling (meer zijn er niet) per 1000 toeren bijna 50km/uur.

Mijn ervaringen met de dealer waren teleurstellend. Een kapot schroefje in het raammechanisme kon alleen gerepareerd worden door het complete raammechanisme te vervangen. Een telefonisch advies om olie (komt bij pompverstuiver-diesels nogal nauw) bleek achteraf verkeerd.

Ik zal dit type auto aanraden aan iedereen die een no-nonsense auto zoekt met vooral veel ruimte en een dieselmotor met goede prestaties tegen redelijke kosten.

De auto heb ik in januari 2009 verkocht. Het afnemend aantal kilometers dat ik rijd, rechtvaardigt geen diesel meer. De restwaarde van de auto verbaasde me in positieve zin. Dit is gevolg van grote vraag naar dit soort auto's in midden- en oosteuropa.

PROBLEMEN

In 110.000km en 4,5 zijn de volgende onderdelen kapot gegaan:
- 2004: N75 klep (regelklep voor de turbo). Probleem komt vaker voor en kosten vallen mee;
- 2005: Kleine lekkage radiateur bij afdichting. Met behulp van een blikje dichtmiddel gestopt;
- 2006: Mechanisme van de in hoogte verstelbare voorlamp;
- 2006: De poelie van de airco-compressor is vastgelopen waardoor de compressor zelf is beschadigd. Reparatiekosten bijna 1500 euro!
- 2008: Multiriem van oa de dynamo geknapt

In 4,5 jaar dus twee keer stilgestaan.

Verder de normale slijtageonderdelen zoals banden, remmen, distributieriem, bijvullen airco etc. Met afstand de duurste post van het normale onderhoud is de distributieriem die iedere 60.0000km vervangen moet worden! Een interval dat niet meer van deze tijd is, zal wel een ontwerpfout zijn. Bovendien is het een lastige klus zodat een monteur bijna een hele dag hiermee bezig is.

De onderhoudskosten waren over de volledige periode dat ik de auto in mijn bezit had (4,5 jaar / 110.000km) ongeveer 6,5 cent per kilometer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.