Volkswagen Passat 1.8 TSI Comfortline (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 1.8 TSI Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
VW Passat 1.8 TSI DSG Comfortline (sedan)
- 3.315 km
Op 20 april 2012 eindelijk mijn nieuwe lease-auto VW Passat 1.8 TSI DSG Comfortline Urano Grey opgehaald.
Opties:
- I.p.v. de standaard 16" velgen heb ik de Allicante 16" velgen genomen. Weinig verschil te zien t.o.v. standaard Comfortline velgen;-)
- Naderhand ingebouwde Park Distance control (voordeliger qua bijtelling)
- Naderhand ingebouwde navigatiesysteem met afneembare front (Pioneer)
Vorige leaseauto’s:
2008-2012: Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 pk Dynamique.
2004-2008: Opel Vectra 2.2 DTi-16V Comfort 125 pk.
2002-2004: Seat Toledo 1.9 TDI 110 pk Signo
2000-2002: VW Bora 1.9 TDI 110 pk Comfortline.
Welke auto's heb ik nog meer bekeken?
- Opel Insignia; automaat te duur!
- BMW 320D 120kW EfficientDynamic Edition (20% bijtelling): te krap
- Audi A5 Sportback 1.8tfsi AUTOMAAT 125kW (20% bijtelling): zeer krap en kon helaas niet voor 1 juli geleverd worden:-(
Ik heb toch weer een dure 25% bijtelling auto genomen en ditmaal weliswaar een benzine uitvoering. Eerlijk gezegd zijn er ook niet veel alternatieven in dit segment.
Waarom een benzine i.p.v. weer een diesel?
Nou, eigenlijk beviel deze benzine uitvoering me wel zeer goed. Ik voelde net zoveel koppel als een diesel. Ik heb toch dik 10 jaar gedieseld en was aan de hoge koppels gewend.
Omdat je toch een turbo hebt, voelt deze Passat 1.8 TSi niet echt aan als een standaard benzine motor. Dus uiteindelijk ben ik blij dat ik de benzine motor heb genomen. Alternatief op diesel was alleen de oude 2.0 TDI met 140 pk en die viel ook zeer duur uit in combinatie met een DSG.
Ik heb ditmaal een automaat (DSG) genomen omdat ik best veel korte stukken rijd en geen zin meer had om te schakelen. Ik moet zeggen dat een automaat echt een verademing is t.o.v. een schakelbak, vooral de DSG is echt super soepel.
Waarom de 1.8 TSI ipv de 1.4 TSI?
Nou, simpel de 1.4 TSI is eigenlijk net iets te min voor mij. Tijdens de testrit deed de 1.4 TSI het redelijk, maar ik houd toch iets meer van pit en souplesse. Wel zou het een absoluut goedkopere optie geweest zijn met de 20% bijtelling. Aan de andere kant zou ik me irriteren aan de prestaties.
Overigens gaf de dealer achteraf toe dat de 1.8 TSI toch wel soepeler is en beter is.
Voor de berijders die geen stevige rijstijl hebben, is de 1.4 TSI overigens ruim voldoende qua kracht en comfort.
Wat vind ik nu na een maand van de Passat DSG?
Na een maand ben ik nog steeds zeer tevreden over mijn auto. Het rijdt zeer goed en ik heb constant voldoende kracht in de motor. Ook de DSG is super.
Ik heb hiervoor 2 weken in een voorloopauto gereden, nl. een Mercedes C180 Automaat (160pk) en dat was ook een zeer lekkere auto om te rijden, maar het schakelen ging niet zo soepel als een DSG!
Voordelen:
- Over het algemeen vrij stil
- DSG schakelt zeer soepel
- Motorprestaties zijn goed
- Lekker ruim achterin en in de bagage
Nadelen:
- Probleem met navigatieapparatuur. De RNS systemen zijn een (te) makkelijk doel voor inbrekers (zie ook de toelichting)
- Achterzijruiten kunnen niet uitgerust worden met ingebouwde zonnegordijnen, terwijl dit op de variant wel kan. Dit is onvoorstelbaar en stom van VW! (zie ook de toelichting)
- Ventilatie/airco systeem reageert raar. In de laagste stand krijg je al teveel lucht en geluid. (zie ook de toelichting)
Toelichting:
Omdat algemeen bekend is dat de RNS systemen zeer snel eruit worden gestolen, had ik gekozen voor de Pioneer AVIC F930BT systeem. Hier zat een afneembare frontje op. Alleen bleef het scherm wel erin zitten, het frontje (5 cm lang/ 1 cm breed) bestond uit 3 knoppen.
Helaas werd er na 4 dagen van de levering ingebroken en werd het systeem er compleet gestolen. Ik vermoed dat de inbrekers dachten dat het een compleet systeem was en konden de afgehaalde frontje niet zien.
Na de inbraak heb ik een Kenwood DNX 7210BT laten inbouwen. Hier gaat het gehele frontje (incl. scherm) eruit. Alleen is het nadeel dat je constant met een dergelijk ding heen en weer moet lopen. Gevaar is dat je deze ergens vergeet of verliest. Inbouwen van een kluisje in de auto was geen optie ivm de leasemaatschappij.
Op de achterzijruiten kan er geen af fabriek zonnewering geleverd worden. Ook bestaat er nog steeds geen systemen bij andere leveranciers. Dit is echt een ramp en zeer dom van VW.
Ik snap de achterliggende gedachte niet van VW, want deze zijn wel leverbaar op de Variant uitvoering. Dit zal weer een koppige VW standpunt zijn, net als de belachelijke diefstalgevoelige RNS navigatiesystemen.
Ik heb contact gehad met diverse leveranciers (Sonniboy en Privacy Shades) van autozonwering via het Internet, maar helaas. Voor dit nieuwe model bestaat er nog steeds geen zonwering. Voor het vorige model tot 2011 kun je ze wel krijgen, maar die schijnen ook niet te passen volgens de leveranciers.
De blindering mbv folie is ook een optie, maar dat is ook kostbaar (±400 euro) en i.c.m. de lease is dit ook een probleem. Alleen een specialist kan deze blindering naderhand verwijderen.
Aangezien ik de auto pas een maand heb, heb ik nog geen updates op dit moment. Dit komt later nog ruimschoots van pas, aangezien ik op vakantie ga met mijn auto in de zomer. Ook zal ik nog foto's toevoegen, maar de huidige foto komt 100% overeen.
Qua verbruikskosten kan ik zeggen dat ik de 1 op 11.5 heb gehaald met het stadsverkeer. Op de autobaan wordt het wel iets voordeliger.
Je moet deze auto ook niet nemen om de zuinigheid. Het was wel even wennen bij het tanken voor me! Volle tank kost ongeveer 115 EURO! Een volle dieseltank op mijn vorige auto zat ik rond de 85 euro.
Update 5100 Km
- 5.100 km
Uiteindelijk toch gekozen voor de folie/blindering van mijn achterzijruiten en achterruit, omdat de zonnegordijnen absoluut niet met elkaar zouden passen volgens de Duitse fabrikant.
Zie foto's voor het resultaat. Ik heb het meest donkere 5% tint genomen voor de ramen. Het is wel vrij donker, maar het meest effectieve tegen de felle zon achterin.
Auto rijdt verder prima, alleen hoor ik af en toe geratel bij een scherpe bocht naar links of rechts. Het geratel hoor ik niet constant bij het rijden. Ik ga voor de zekerheid binnenkort naar de dealer, dan kan ik ook de zomercheck laten uitvoeren ivm geplande zomervakantie van 2012. Tenslotte kan ik nog even vragen over het ventilatiesysteem, die te ijverig werkt op de minimale stand.
Stand van zaken op 6100 Km
- 6.100 km
Ik merkte dat het geratel eigenlijk alleen voorkwam bij regenachtig weer. In eerste instantie wilde de VW dealer dit niet geloven, maar bij de 3e keer heeft de VW dealer het geratel zelf ook geconstateerd bij regenachtig weer.
Reden wat men hiervoor opgeeft is de aandrijfashoes, die dus bij nat/vocht geluiden maakt. Dit komt door de structuur van de rubberen hoes. Dit schijnt een bekend probleem te zijn op de DSG-aandrijving. Er schijnt dus geen oplossing mogelijk te zijn, maar de VW dealer garandeerde me er geen enkele risico bestaat voor slijtage en dat ik mij geen zorgen hoefde te maken.
De zomercheck is overigens gewoon uitgevoerd, alles is gechecked en ik ben klaar voor de zomervakantie van 2012. De overijverige ventilatie schijnt standaard zo ingesteld te zijn. Dit is niet logisch, omdat de “Auto” stand niet aanstaat. Niet echt logisch, maar logica is soms ver te zoeken bij autobouwers:-(
Voor de rest ben ik nog steeds zeer tevreden over de motor en comfort. Verder geen noemenswaardige problemen tegengekomen.
Stand van zaken op 17.750 Km
- 17.750 km
Inmiddels ben ik op vakantie geweest (± 6.000 Km). Ik ben nog steeds zeer tevreden over m'n auto.
Ik ben ook zeer tevreden met de prestaties met lading en dakkoffer.
Qua verbruik heb ik niet veel verandering gezien. Wel kun je makkelijk met 1 tank de 750 Km halen als je op lange afstanden rustig aan doet.
Voor volgende week heb ik een afspraak staan om mijn winterbanden erop te laten zetten.
DSG en motor werken nog steeds soepel. Ook heb ik nog steeds een lichte ratelende geluid (vanuit de aandrijfashoes) als ik een bocht neem bij nat weer. Wel lijkt dit afgenomen te zijn t.o.v. voor de vakantie van 2012.
Stand van zaken op 40.000 Km
- 40.000 km
Inmiddels zit ik op 40.000 Km, dus even tijd voor een update. Ik heb ook mijn 2e zomervakantie van 2013 achter de rug (± 9.000 Km erbij).
Over het algemeen ben ik nog zeer tevreden over de auto. Enige minpunten of irritaties momenteel zijn:
- Turbogat: ik irriteer me regelmatig aan de vertraging (turbogat) als je een keer hard gas geeft.
- Ventilatie: al op de laagste stand hoor je (teveel) geluid. Dit vind ik jammer, maar ik liet me vertellen dat dit inmiddels bij veel merken het geval is. Vooral in de winter of met de airco aan, krijg je soms teveel lucht.
Ik kan hier lastig aan wennen, ook al ben ik 2 jaar verder.
- Voorremmen en remschijf al helemaal versleten in juni 2013. Dit is absurd voor een auto van net een jaar oud (destijds op 30.000 Km)!
Omdat ik piepgeluiden hoorde bij het remmen, besloot ik dit aan te kaarten tijdens de zomercheck afgelopen juni (2013) bij de VW dealer.
De VW dealer wilde er in eerste instantie niet naar kijken en wees me erop dat mijn auto net een jaar oud was en dat de Passat dit soort mankementen niet zou krijgen binnen een jaar.
De boardcomputer zou dit immers moeten tonen, wat dus niet gebeurde.
Na veel aandringen hebben ze de voorremmen en schijfen alsnog (gelukkig) gecontroleerd.
En wat bleek? De remblokken waren helemaal op en de remschijven waren beschadigd doordat de remblokken helemaal leeg waren.
Hierna zijn zowel de remblokken als de remschijven beiden vervangen.
In principe vind ik dit wel zorgelijk. Want waarom zou een auto van 1 jaar oud, zo snel door zijn remblokken en remschijven zijn?
Hier had de VW dealer geen verklaring voor.
Verbruik is niet veranderd, blijft constant gemiddeld op ongeveer 1 op 11.
Verder heb ik weinig tot geen problemen meegemaakt met de auto. DSG schakelt nog steeds prima. Over het algemeen ben ik nog steeds dik tevreden over mijn auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat 1.4 TSI HIGHLINE I CLIMA | CRUISE I NAVI | TREKHAAK
- 2014
- 171.751 km

Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion
- 2013
- 186.224 km

Volkswagen Passat 1.4 TSI Comfortline Executive Edition Bluemotion Clima, Camera, Navi, Cruise control, A start stop, Automatische inparkeren
- 2014
- 91.501 km