Volkswagen Passat 1.6 TDI 120pk Business Edition (2015)

autoreview

Volkswagen Passat 1.6 TDI 120pk Business Edition (2015)

Signalement

UitvoeringPassat 1.6 TDI 120pk Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Passat TDI Limousine Business Edition

  • 2.900 km

Na omzwervingen bij Opel, Lexus, Honda en Volvo ben ik weer terug bij Volkswagen. Je kunt mij dus niet echt merkentrouw noemen, ik kies wat ik op het bestelmoment het beste vind passen.

Keuze:
Ik heb voor mijzelf een shortlist opgesteld met mogelijke leaseauto’s (deze lijst is beperkt door het 8 merken lease beleid van mijn werkgever):
- Ford Mondeo
- Volvo S60
- Peugeot 508
- VW Passat
De Peugeot viel af doordat deze schrikbarend duur is geworden bij ons in de lease. Waar je een paar jaar geleden relatief goedkoop een 508 kon leasen, is de prijs nu echt veel te hoog geworden voor dit Franse product.
De Volvo viel ook af door de hoge leaseprijs. Het is een mooie auto, maar de prijs was gewoon te hoog. Zonde, want ik vond mijn V50 echt prima rijden en had graag weer in een Volvo gereden.
De Ford stond hoog op de lijst. De buitenkant (en met name de voorkant) ziet er erg goed uit. De achterkant lijkt veel op de oude Mondeo, niet verkeerd, maar ook niet echt opvallend. De kleine 16 inch velgen passen niet bij de auto, helaas was een grotere maat behoorlijk prijzig in de lease. De grote tegenvaller vond ik de binnenkant. Hier merk je duidelijk dat het al een oudere auto is (in Amerika rijdt hij al wat jaartjes rond). Het dashboard ziet er mijn inziens gedateerd uit. Niet lelijk, maar het geeft mij niet het gevoel dat ik in een nieuwe auto rij. Opvallend vond ik dat de bediening van het touchscreen erg traag aanvoelde.
De Passat... ik vind het nieuwe model echt een stuk stoerder dan de vorige versie. De brede chromen strip op de neus, de led-verlichting rondom... ja, dat beviel mij goed. Een auto met “road presence”. Binnenin is het zakelijk, geen lijntjes teveel (net als in mijn voorgaande auto, Volvo V50). Met de business line uitvoering krijg je de zaken die voor mij belangrijk zijn: navigatie, telefoonbediening, ledverlichting en een internetconnectie voor verkeersmeldingen. Alleen de donkere ramen achter en een maatje grotere velgen zijn toegevoegd. Die grotere velgen maken de auto af. Omdat de Passat in de aanbieding is bij de leasemaatschappij, was de leaseprijs relatief laag, in vergelijk met de Mondeo en S60.

Rijden:
Ik heb gekozen voor een 1.6TDI, een kleine motor, maar na een proefrit bleek deze toch ruim voldoende te zijn voor de Nederlandse wegen. Ik rij redelijk door op de snelweg en ook met deze kleine diesel is het prima te doen. Het is geen sprintkanon, maar hij komt meer dan prima mee op de weg.
Het binnengeluid is aanzienlijk minder dan in mijn V50, erg prettig als je veel onderweg bent (ik rij 55.000 – 60.000 per jaar). De spraakbediening werkt perfect, ik gebruik hem met name voor de navigatie. Top! Ook de car-net aansluiting is een absolute pré, de verkeersinformatie die je daardoor rechtstreeks van internet krijgt is super actueel.
De ruimte voor de achterpassagiers is fenomenaal, dit is ook 1 van de redenen om voor een Passat te kiezen. De kofferbak is, ondanks dat ik een sedan rij, erg groot. Deze ruimte scheelt maar een paar liter met mijn vorige auto, wat een station was (enkel koffierbakruimte, met achterbank omhoog!).
Ik heb een donkerbruin interieur besteld, zonder vooraf de kleur in het echt te zien. Een gokje, maar deze heeft wat mij betreft zeer goed uitgepakt. Het is weer eens wat anders dan het altijd stemmige zwart. Helemaal in combinatie met de witte buitenkant, maakt het een sjieke auto.
De zitpositie is goed in te stellen met de half elektrische stoel, waardoor het zicht rondom goed is. Ook goed over nagedacht is het kleine ruitje in de voordeur naast de spiegel. Dit vergroot net weer een stukje zicht naar buiten toe.
Het verbruik is redelijk, ik zit nu op 5ltr per 100km, een stuk zuiniger dan de V50. En met het verder in rijden gaat het verbruik wellicht nog iets omlaag. Hierbij rij ik meestal 20km harder dan de toegestane snelheid op de snelweg, dus niet eco-zuinig.

Alles top?
Uiteraard heb ik als rechtgeaarde Nederlander toch nog dingen te “klagen”. Een groot woord, laten we het houden op verbeterpunten.
Wat jammer is, is dat er geen flitsers worden genoemd op de navigatie. Zonde, zeker omdat je een verbinding hebt met internet en je hele actuele meldingen zou kunnen krijgen.
Daarnaast zit (naar mijn weten) voor het eerst de cruise control bij VW op het stuur. Eindelijk. Maar…. De Cancel knop zit voor mijn gevoel op de verkeerde plek. Volgens mij had men beter de Cancel knop en de Set knop kunnen omwisselen, dan was het Cancelen en Resumen van de snelheid makkelijker bereikbaar geweest (Cancel en Resume gebruik je immers vaker dan het zetten van de snelheid).
Er zit geen reserveband in. Dit is tegenwoordig de regel bij nieuwe auto’s, je krijgt alleen pompje mee. Gelukkig rij ik al jaren zonder lekke band, maar toch… een thuiskomer zou prettig geweest zijn (je kan trouwens wel een band erbij nemen als optie).
Dit vind ik wel een echte misser van VW: een auto uit deze categorie zonder inklapbare buitenspiegels. Hiervoor moet je een extra optie nemen.

Conclusie:
Tevredenheid alom. Ik ben blij dat ik de Passat heb gekozen. Ben benieuwd hoe hij zich straks verhoudt met de nieuwe Renault die binnenkort uitkomt. Al moet ik daarbij wel zeggen dat ik geen Renault liefhebber ben.

update na 9000 km

  • 9.000 km

Inmiddels weer wat kilometers verder. De auto is ingereden en bevalt nog steeds erg goed. Het verbruik is voor mijn rijstijl prima, ik zit nu op 5.0 liter op 100 km. Niet verkeerd, aangezien ik op de snelwegen 20km harder rij dan de max.
Ondanks de relatief kleine motor vind ik de auto goed meekomen op de weg. Ik heb eigenlijk geen moment het idee gehad dat ik ondergemotoriseerd zou zijn. En snelheidsmonsterfelijk is het niet, maar je komt behoorlijk goed weg. Wel hoor je de motor af en toe flink werken als je gas geeft.
De navigatie is prima, de stembediening werkt perfect en gebruik ik zeer regelmatig. Via Carnet krijg ik de actuele files door en hij geeft mij regelmatig alternatieve routes. Maarrr... helaas. Heel af en toe blijft mijn mediascherm zwart. Heel irritant als je naar een nieuw adres moet. De oplossing is nog niet voorhanden en moet uit de fabriek Duitsland gaan komen, tot die tijd moet je als klant dus maar wachten... niet echt top dus voor zo'n dure auto. Hier hebben meer mensen last van, lijkt aan de 'discover media' te liggen, volgens mij heeft het duurdere systeem geen problemen. Hiervoor heb ik de betrouwbaarheid van 5 naar 4 sterren gezet (verder heb ik geen klachten over de auto).
De kofferbak blijft me verbazen, deze is echt ruim en diep, voor mijn gevoel ook groter dan die van mijn oude V50. Veel gebruikte gadget is het haakje om een plastic tasje aan op te hangen (je kunt maar ergens blij van worden :) ).
Tot op heden dus een prima auto om flink wat kilometers mee te maken.

korte update

  • 11.000 km

Eindelijk is de verwachte update doorgevoerd voor mijn uitvallende navigatiesysteem. Het lijkt erop dat de softwarematige fix werkt. Ik ben er blij mee.
Klein vervelend puntje ontdekt. Als ik bij een stoplicht bijna stil sta, slaat de motor af in start/stop modus (zoals je ook mag verwachten). Echter, als hij net afslaat en je vrijwel gelijktijdig toch wilt optrekken, slaat de motor echt uit en moet je handmatig starten (dit geeft hij aan in het display). Komt niet vaak voor, maar wel irritant, want het handmatig starten doet hij niet direct, maar kost een paar seconden... vervelend als de auto's voor je al lang en breed zijn vertrokken en jij dus vooraan in de file staat :-). Ik heb met meerdere automerken start/stop ervaring, maar dit is de eerste keer dat de auto daadwerkelijk afslaat, dusdanig dat ik handmatig moet starten.

Verbruik

  • 17.000 km

Een korte update over het Verbruik van de Passat. Ik zit nu na 17000km op een gemiddeld verbruik van 5.0/5.1 op 100km. In vergelijk met mijn vorige auto (volvo v50 D2) is hij een stuk zuiniger. Ik rij trouwens volgens spritmonitor.de erg zuinig, wat mij eigenlijk verbaast, want met de volvo reed ik volgens die site juist niet zuinig, terwijl mijn rijstijl niet veranderd is. Ook volgens de leasemaatschappij zit ik op hun gestelde normverbruik. Zit er dan zo'n verschil in gebruik tussen 2 auto's?
De auto bevalt verder nog prima, wel moest ik zojuist wat olie bijvullen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.