Volkswagen Passat 1.4 TSI BMT Comfortline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 1.4 TSI BMT Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 150.675 km |
Beoordeling na 150.000 km
- 150.675 km
Heb besloten om toch een korte review te schrijven over deze VW Passat 1.4 TSI die ruim 4 jaar bij m'n laatste job hoorde.
De keuzemogelijkheid vanuit de werkgever was vrij ruim, geen vaststaande merken etc. maar alleen een maximaal leasebedrag bij de functie met zelfs de mogelijkheid tegen ptrivé bijbetaling hieroverheen te gaan. Deze Passat viel echter ruimschoots binnen het gestelde leasebedrag.
Na paar proefritten met diverse auto's de keuze voor deze auto gemaakt. Dit gezien de heel positieve ervaringen met de VW Golf 1.8 TSI limited edition als auto voor het gezin. De Passat viel toen nog in de 20% bijtelling en mede het goede rij en zitcomfort gaven de doorslag.
De Passat 1.4 TSI Comfortline was voorzien van een paar opties:
- Metallic lak night blue
- Schuifdak (prettig, kantelstand ook in de winter gebruikt)
- Volwaardig reservewiel
- Neerklapbare passagiersstoel (slechts 1x gebruikt)
- Pioneer navigatie (RNS 310 had leveringsproblemen)
- Vaste trekhaak i.v.m. caravan van 1200 kg
De als alternatief geleverde Pioneer radio / navigatie unit heeft de ruim 4 jaar uitstekend gewerkt. Slechts in en rond Winterswijk af en toe echt de weg kwijt, voor de rest in Benelux, Duitsland, Frankrijk nooit probleem ondervonden. Ook de telefoonmodule werkt i.c.m met I-phone 5 prima.
Daar ik een rustige rijder ben leek mij de 122 pk voldoende. In de praktijk vallen de prestaties erg mee. Het koppel van 200 Nm zorgt ervoor dat je zeker in NL "op koppel" kunt rijden. Het benzineverbruik over 150.000 km inclusief zo'n 6.000 km met caravan bedroeg 6,3 l/100 km! Zelfs met een caravan van beladen 1200 kg komt het verbruik niet vaak boven de 10 l / 100 km uit. Dus downsizen loont ook hier. Verbruik met caravan zo'n 4,5 liter minder dan voorheen met de 175 pk / 260 Nm Cadillac BLS. Natuurlijk zijn de 1.4 TSI prestaties wat minder maar zeker niet slecht. 90-100 km/h in 5e versnelling gaat heel goed. Stelt ook in de bergen niet teleur en wegrijden op 12% helling blijkt probleemloos mogelijk.
Direct na aflevering geconfronteerd met flink windgeruis, en had eigenlijk als spijt van het schuifdak maar bij (zelf) goed zoeken naar een mogelijke oorzaak bleek de rechterbuitenspiegel losjes gemonteerd te zijn en de rubber pakking niet op z'n plaats te zitten. Na goed vastzetten bleek windgeruis vrijwel verdwenen. Ook een irritante rammel achterin uiteindelijk zelf gevonden en opgelost. Hitteschild boven de uitlaatdemper bleek los te zitten. Totaalbeeld is dat carosserie duidelijk minder stijf is dan van de rammel / kraakvrije privé Golf.
Hieronder in het kort de positieve punten
- Zeer goed comfort op lange afstanden
- Bij constante snelheden stille motor
- Gunstig verbruik ( 2l / 100 km lager dan Cadillac BLS)
- Prettig schakelen (hiervoor 15 jaar automaat gereden)
- Stelt ook als caravantrekker niet teleur
- Betrouwbaar en lage kosten
Minder positief
- Diverse kraakjes etc. Body is minder stijf dan van de Golf
- Bijgeluiden vooras bij langzaam rijden klinkerwegdek
- Schokdempers voorzijde aan de weke kant (drempels)
- licht zijwindgevoelig bij hoge snelheden > 140 km/h
De schokdemperwerking, vooral voor is na 150.000 km matig. Dit is met name merkbaar bij rijden over verkeersdrempels en bij golvingen in het wegdek. Voorbeeld verkeersknooppunt bij Zaventem(B) waarbij de voorkant flink wordt opgegooid en demping tekort schiet. Heb zelfde type auto van familielid gereden die voorzien was van 17 inch velgen en sportonderstel. Dat blijkt bij deze auto goed te passen en comfort niet te verslechteren. Bij de Cadillac BLS was sportonderstel juist een pijnpunt, veel te hard en alleen volbeladen of met caravan (kogeldruk 85 kg) qua comfort acceptabel.
De gebruikskosten heb ik met 5 sterren beoordeeld. Buiten de normale onderhoudsbeurten slechts één maal naar de dealer voor een reparatie. Bij 105.500 km lekke waterpomp. Verder 2 x ruitenwisserbladen vervangen en 2 keer H7 lampje vervangen. (Is onderweg goed zelf te doen)
Geen nieuwe banden nodig gehad, winterbanden waren vrijwel op, zomerbanden nog 3,5 mm. Bij 90.000 km beurt zijn voorremblokken vervangen. Tussen de beurten door slechts één keer 0,5 liter bijgevuld.
Het benzineverbruik vind ik voor een auto van dit formaat echt gunstig. Natuurlijk ook het gevolg van een rustige rijstijl en de vele lange ritten van en naar België, Frankrijk en Duitsland. Vanuit Zuid-west Frankrijk bleek het zelfs vaak mogelijk om rond de 5,2 liter op 100 km uit te komen bij een snelheid van 110-115 km/h, dit inclusief de ring Parijs en Brussel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Comfortline BlueMotion '10 Navi Clima Cruise
- 2010
- 384.240 km

Volkswagen Passat VARIANT 1.6TDI 6BAK COMFORT EXECUTIVE LINE/NAV/PDC/APK
- 2012
- 244.342 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI Comfortline BlueMotion | AUTOMAAT | NAVI | CLIMA | CRUISE | NAP | MOOIE GOED ONDERHOUDEN AUTO |
- 2011
- 238.581 km