Volkswagen Passat 1.4 TSI PHEV GTE Connected Series Plus (2016)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Passat 1.4 TSI PHEV GTE Connected Series Plus |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2016 |
| Jaar van aanschaf | 2022 |
| KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
| KM-stand laatst | 122.000 km |
de perfecte reisauto
- 122.000 km
Ik ben sowieso een VW fan, en zeker van de passat. Na overwegend diesel uitvoeringen te hebben gereden, ivm werkafstanden, nu een hybride GTE. In het begin was ik wat huiverig wat je leest niet altijd van die fraaie verhalen over de GTE. Verhalen waarvan het angstzweet je uitbreekt. Die vrees bleek achteraf volstrekt onterecht. Ik heb er rond de 50.000 km mee gereden en niet één echt probleem mee ondervonden.
Dit was mijn eerste hybride uitvoering en het rijden is super chill. De ACC, fileassist en parkeerassist maken het rijden tot een feest. Het bereik van de accu stond in de boeken voor 50 km, maar dat heb ik niet kunnen ontdekken. Rond de 40 - 43 km was wel het max, tenminste dat gaf het systeem aan. In de zomer klopt dat wel, maar in de winterkou loopt de actieradius snel terug tot zo'n 35-36 km. Het elektrisch rijden in de file of stad is zeer comfortabel. Maar zeker op de snelweg kun je merken dat de passat zich daar het liefste thuis voelt.
Bij aanschaf bleek dat er nog een terugroepactie openstond. Iets met de afdichting van de hogevolt accu. Door VW Broekhuis is dat zonder problemen verlopen.
Onze vakanties naar Scandinavië, ic Zweden en Denemarken, rijden gemakkelijk in één dag weg. De ergonomische stoel is uitstekend in te stellen en is comfortabel. De ACC houdt je bij de les en remt goed mee af. Ook met een noodstop. De ACC remt wel iets later als dat ik dat zelf zou doen, maar werkt feilloos. De Led verlichting geeft een uitstekend zicht op de weg. De interne sfeerverlichting, in de kleur blauw, geeft een extra luxe en ontspannen indruk. In het donker rijden wordt hierdoor een plezierige bezigheid.
Het onderhoud heb ik elk jaar door de VW Broekhuis laten uitvoeren. Ook hier weinig problemen, en hield mijn passat ook storingsvrij.
De prestaties zijn zeker naar behoren. Het 1.4 TSI torretje doet zijn werk naar behoren en als je wat extra vermogen vermogen nodig hebt, dan geeft de 'GTE' stand jet meer dan 200pk. en dan wil deze passat echte wel van zijn plek.
Zijn er dan helemaal geen aandachtspunten? Jazeker. De rubbers aan de voorzijde van het panodak begonnen wat droog te worden en te kraken tijdens langzaam rijden. Ingesmeerd met rubberstick heeft niets uitgehaald. Ook had ik vraagtekens bij de afdichting van deze rubbers. Overigens is er nooit lekkage geweest aan het dak. Daarbij heb ik bij de jaarlijkse OHD beurt altijd de afvoerkanalen van het dak laten reinigen. Een ander kraakje lag aan de voorzijde, maar dat ben ik ondertussen wel gewend van de VW.
Deze passat was voor mij een super auto. Comfortabel, betrouwbaar en best wel zuinig in gebruik in Nederland reed ik zo 1:18 - 1:20 (gecombineerd elektrisch en benzine). Ronde de 140 ligt het verbruik ronde de 1:16-1:17.
Omdat ik heel andere werk ben gaan doen heb ik afstand van de passat gedaan, maar blijf met heel veel plezier terugdenken aan deze superauto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT / Navi / Trekhaak /
- 2016
- 251.980 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline, Trekhaak, Spoilerpakket, Panoramadak
- 2015
- 159.481 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT Highline / LED / Virtual / Camera / Apple-Carplay / Elek-klep / = TOP !!
- 2017
- 203.304 km

Lezersreacties (0)
Reageren