Volkswagen New Beetle 2.0 Highline (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | New Beetle 2.0 Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 199.446 km |
KM-stand laatst | 209.600 km |
Een eerste kennismaking
- 199.540 km
Vanwege de uitstraling, voor de fun, als tweede auto deze New Beetle gekocht. We dachten altijd dat dit heel dure auto's zouden zijn, maar niets is minder waar! Er is veel aanbod en voor minder dan € 4000,- kun je een behoorlijk exemplaar vinden.
Het zoeken naar één die "een goeie" is, valt niet altijd mee. Of ze hebben achterstallig onderhoud, of er mist airco of andere snuisterijen, of ze zien er niet meer uit met een doffe lak of roest. Soms is er prijsverschil die niet te verklaren is. Deze Beetle hebben wij gevonden bij een handelaar en stond er keurig bij met veel luxe, waaronder stoelverwarming, cruise control, airco en allerhande kleinigheden die het leven in een auto aangenaam kunnen maken.
Voor de aanschaf een proefrit gemaakt. Hierbij viel op dat de Beetle behoorlijk zwaar is, log rijdt, maar best vooruit wil met de 115 pk 2 liter benzinemotor. Het comfort is een sterk punt. Het motorgeluid wil best klinken, al is het goed gedempt. Het stuurgedrag is zoals een Golf ook stuurt, niet met veel gevoel, maar wel degelijk. De bijzondere zitpositie is wel wennen, maar dat komt vast goed.
Voor praktisch nut moet je geen New Beetle nemen. De kofferbak is heel klein. De achterbank kan wel voorover worden geklapt, maar dan houdt het nog niet over qua ruimte. Voorin is het heel ruim vooral de hoofdruimte.
Toch zit de Beetle vol met bekerhouders, bakjes, een middenarmsteun met vak, een klein dashboardkastje. Ook diverse 12v aansluitingen (3 minimaal geteld). Daarbij is de ergonomie achter het stuur prima.
De bijzondere ambiance is de grootste aantrekkingskracht van deze auto. Met leuke details als een bloemenvaasje en de blauwe dashboard verlichting. Maar ook retrozaken als lussen achterin om je uit de auto te hijsen en een handgreep voorin.
Kortom een leuk hebbeding!
Ik ga het verbruik bijhouden via deze site. Ook zal ik bijzonderheden actualiseren. De onderhoudsgeschiedenis van de afgelopen paar jaren is onbekend. Dus binnenkort zal er het één en ander aan onderhoud moeten plaatsvinden.
Onderhoudsbeurt
- 200.573 km
Het was tijd om de Beetle onderhoud te geven. Na een grondige controle zijn reguliere zaken vervangen als: motorolie, olie-, lucht- en interieurfilter, bougies en bougiekabels, een lampje in het dashboard, aircovulling en reiniging, remvloeistof. Het bleek dat die al lang geen onderhoud had gehad, gezien de staat van de filters (zwart) en de vloeistoffen en de bougies. Kosten € 750,-.
Verder bleek dat er waarschijnlijk wel iets lekt aan de airco, maar het zal moeten blijken of het ook zo is en waar dan. Afwachten en rijden maar.
Verder is een verbinding van één van de koplampen kapot. Een dure reparatie als het gemaakt wordt. Eerst maar eens zoeken via andere circuits via internet of "de sloop".
Verder is de deurslotschakelaar defect. De deur komt wel van het slot, maar de lichten gaan niet branden als je de deur opent. Ook klinkt er geen alarmsignaal als je het licht laat branden en de deur opent. Eerst maar even laten rusten.
Verder blijkt het een nette auto te zijn waar in de loop van de jaren wel het één en ander aan verspijkerd is: veren en schokdempers achter, de katalysator, laswerk aan de dorpels (van buiten niet zichtbaar).
Eerst maar weer eens rijden.
En ja, hoe rijdt zo'n Beetle dan?
Na een paar lange ritten blijkt die vooral comfortabel op de weg te liggen, bochten gaan niet heel precies, maar wel "stevig". Op hobbelwegen komt er wel een kraakje door, maar het is ook geen nieuwe auto meer.
De motor is een lekkere ouderwetse 2 liter benzine. Er klinkt een zware brom, er is niet heel veel vermogen, maar wel veel trekkracht. 50 km in z'n 5 is geen probleem. Maar boven de 100 km wordt de motor wel lawaaierig. Bij 120 km/u draai je zo 4000 toeren, en dat merk je/hoor je wel! Een 6-versnellingsbak had zeker iets toegevoegd. De trekkracht is voor een atmosferische 8-klepper wel heel fijn. Je zit zo op snelheid en ook boven de maximumsnelheid. Even inhalen is geen probleem. Maar ook het verbruik is "ouderwets". 1: 11 gemiddeld voor zo'n kleine auto is gewoon veel.
De uitstraling is enorm! Onderweg zie je toch altijd mensen kijken. Ook onderschatten sommigen wat voor auto dat is. Het imago is wat vrouwelijk, maar even een stoplichtsprintje laat mensen verbazen hoe snel je weg bent en uit zicht! Dat maakt Beetlerijden ook zo leuk!
We zijn er tot nu toe blij mee en hopen dat verdere onderhoudskosten meevallen.
Na een jaar
- 206.000 km
Na een jaar rijden weer eens een update.
Afgelopen zomer éénmaal een reparatie moeten laten verrichten. De koplampen werkten niet meer. De zekeringen waren goed en de lampjes ook. De schakelaar bleek kapot. De plaatselijke garage wist meteen wat er was en letterlijk in een handomdraai werd de schakelaar vervangen. Kosten € 112,-.
Nu was het zover om de APK te laten plaatsvinden. Resultaat: zonder commentaar goedgekeurd, inclusief steekproef.
Wat valt er verder over te zeggen? Het is starten en lopen. Dan hoor je het zware geluid van de 2 liter motor. Het heeft wel wat. Het verbruik is ongeveer 1: 10.5 gemiddeld. Voor de zuinigheid hoef je m dus niet te kopen. Op langere stukken loopt die makkelijk 1: 12, maar dat gebeurt niet zo vaak. We zetten m vooral in voor de kleinere stukken en ook dat er iemand alleen in rijdt. Voor meer dan twee personen is het niet aanbevelenswaardig.
Is er nog wat op aan te merken? Ja, de leeftijd begint mee te spelen: er zit wat roest onder de dorpel (en stukken die al in eerdere instantie gelast zijn), interieurdelen beginnen wat zwakker te worden (ik noem het maar "broodbakjesplastic"), de radio kraakt (ik ga een antenneversterker tussen zetten), de speakers in de deuren vervangen moet toch wel door een vakman gebeuren (breekbare onderdeeltjes en lamgedraaide schroeven). Er zit nog wat achterstallig onderhoud aan, zoals de distributie met waterpomp. Mooie klussen voor komende winter. De vaste berijd(st)er is erg blij met deze auto, dus dan hebben we de investering er ook wel voor over.
Voor de rest is het een comfortabele cruiser, met een sterke motor en met een wat loom stuurgedrag.
Onderhoudsbeurt
- 207.000 km
Nu was het tijd voor het jaarlijkse onderhoud. Dit keer een kleine beurt, maar ook dat een deel van het achterstallige onderhoud is aangepakt: de distributieriem, met waterpomp en koelvloeistof zijn vervangen, als ook de multiriem en een temperatuursensor.
Verder waren de voorspeakers "op". Ze zijn vervangen door de garage. Verder geen bijzonderheden.
Naast een jaar pechhulp was de rekening pittig: € 940,-, maar daarmee is de staat van onderhoud wel opgekrikt om er weer tegen te kunnen.
De Beetle is al bijna 20 jaar oud en dat is m nog niet echt aan te zien (als ik de reacties zo hoor van mensen om ons heen hoor).
Wat de leeftijd wel meebrengt is dat ik E 10 voorlopig mijd en ik Shell V Power of Esso Supreme (of iets dergelijks) tank. Het loopt er in ieder geval prima op, al kost het flink meer. Ik wil het risico op lekkages of moeilijk traceerbare en toch soms wel (brand-)gevaarlijke mankementen graag mijden.
Verkocht
- 209.600 km
De Beetle rijdt nog steeds erg fijn, starten-lopen (hoewel?), veel vermogen met een heerlijke "brom" in de motor, goedmoedig veergedrag, voorin ruime en comfortabele stoelen die je aan alle kanten kan verstellen. Je rijdt echt leuk rond. Alleen al het ernaar kijken en m lekker wassen is een plezier om te doen.
Maar, niet ten koste van alles. In de anderhalf jaar dat wij ermee gereden hebben toch veel achterstallig onderhoud moeten wegwerken en het gaat maar door: voor komende tijd moesten er nieuwe banden onder, de airco lekt, roest aan de dorpels waaraan al meerdere keren gelast is (voor mijn tijd), de accu is aan zijn eind (een paar keer met starthulp moeten starten), een raam dat wel naar beneden maar niet meer omhoog wil, afbrokkelende interieurdelen (broodbakjes plastic in het interieur...), een lekke uitlaat, enzovoorts. Je zet de telraam erbij en dan moest er op korte termijn weer veel geld tegenaan. Het zijn allemaal slijtagedelen en vervangbaar, maar dan nog blijft het een oude auto. En de vaste lasten waren ook niet mals (€ 50 per maand houderschapsbelasting, brandstofverbruik van 1: 10 gemiddeld). We gaan er afscheid van nemen met het idee dat wij toch maar een Volkswagen New Beetle hebben mogen en kunnen rijden. Wij hebben ervan genoten.
Conclusie:
Onze eerste Volkswagen, degelijke techniek, comfortabel, zeer luxe en snel, met een bijzondere uitstraling, maar wel Amerikaans/Mexicaans afgewerkt met goedkope materialen in het interieur. Er is door de jaren heen serieus onderhoud aan geweest, maar de roest onder de koets detoneert een beetje met de duurzame kunststoffen spatborden. Die zien er ook "als nieuw" uit, maar als je m op de brug zet... Daardoor is het niet goedkoop om hem na 20 jaar op de weg te houden als "daily driver".
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.