Volkswagen New Beetle 2.0 Highline (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | New Beetle 2.0 Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In één woord geweldig! Dit was mijn reactie toen het prototype van de New Beetle in de jaren negentig aan het publiek werd voorgesteld. Ik werd helemaal blij toen duidelijk werd dat ook het productiemodel geen compromis bleek te zijn.
En toen werden de prijzen bekend gemaakt...
Onze Beetle heeft bijna hetzelfde effect op mij als mijn eerste auto, een Karmann Ghia Coupé uit 1968, die ik in 1987 aanschafte. Je wordt blij als je hem ziet staan en vergeeft hem zijn tekortkomingen.
Dit houdt overigens niet op wanneer je bent ingestapt, want ook het interieur is met zorg ontworpen. Goede en mooie stoelen met verwarming, een ongelofelijk diep dashboard met een grappige ronde tellerbehuizing waaruit de blauwe verlichting je tegemoet straalt. Vrijwel alle knoppen zijn verlicht, wat een knus gevoel geeft wanneer je ’s avonds op pad bent en het geheel geeft een goede kwaliteitsindruk met een naar de maatstaven van toen mooi materiaalgebuik en afwerkingsniveau. Geen wonder dat bij de recente facelift het interieur nagenoeg ongewijzigd bleef.
Het rijgedrag is niet zo bijzonder als het uiterlijk, maar het is onderhuids natuurlijk ook gewoon een Golf IV.
De keerzijde van het ontwerp wordt duidelijk tijdens het rijden met de Beetle. De carrosserie is wat onoverzichtelijk en dit vergt enige gewenning bij het inparkeren. Omdat de A-stijlen ver naar voren geplaatst zijn belemmeren ze het zicht enigzins. Het extreem diepe dashboard dat hierdoor nodig was geeft weliswaar een ruimtelijk effect, maar zorgt er ook voor dat er meer motorgeluid in het interieur doordringt dan bij de Golf.
Dit brengt mij bij het punt dat ik als het grootste nadeel van de Beetle ervaar en dat zijn de door Volkswagen gekozen versnellingsbakverhoudingen. Deze zijn zo dat, bij snelheden vanaf 120 km, het toerental en motorgeluid zo hoog zijn, dat ik de neiging heb om door te willen schakelen.
Dat het géén gezinsauto is dat lijkt me een ’open deur’, maar wie deze auto als enige vervoermiddel aanschaft zal ook regelmatig aangewezen zijn op de verhuurbedrijven of bezorgdiensten wanneer een iets groter voorwerp vervoerd moet worden. Mijn contrabas, die prima in onze andere auto past (audi A3 van het huidige type) gaat er met geen mogelijkheid in.
In de afgelopen twee jaar ben ik eigenlijk alleen tegen het bekende Volkswagenprobleem van een kapot raammechaniek aangelopen en werkt de ontgrendeling van de achterklep niet naar behoren. Verder eigenlijk alleen de normale gebruikskosten zoals accu, banden en remblokken.
De dealer en onderdelenprijzen vind ik wel aan de hoge kant. Een kwijtgeraakte sleutel met geïntegreerde zender voor alarm en startblokkering was goed voor €180,-.
PROBLEMEN
Raammechaniek passagierszijde defect. €180,-
Mechanische ontgrendeling achterklep.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.