Volkswagen New Beetle 1.9 TDI 90pk Highline (2000)

autoreview

Volkswagen New Beetle 1.9 TDI 90pk Highline (2000)

Signalement

UitvoeringNew Beetle 1.9 TDI 90pk Highline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf187.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Omdat ik voor het eerst zelf een auto moest kopen (altijd geleased hiervoor) wilde ik graag dat het een speciale werd. Natuurlijk voldoen Golfjes, Bora’s e.d. prima maar daar rijdt half Nederland al in.

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar Volkswagen en als je het dan over een speciale auto hebt, dan heb je het over de New Beetle.

Na lang zoeken op internet had ik er dan 1 gevonden. Na een proefrit van 20 minuten hoefde ik niet meer te twijfelen, dit werd mijn auto!

Ik was wel een beetle bang voor de kilometers, 187000 toen ik hem kocht, maar aangezien het hoofdzakelijk lease-kilometers waren durfde ik het risico eigenlijk wel aan. En geen moment spijt!

Wat een fantastische auto is dit zeg. Je zit vrij ver naar achter, en omdat het dashboard erg diep is en ver naar voren is geplaatst heb je het gevoel alsof je in een Sharan zit. Wat een ruimte voorin zeg! Achterin is het iets minder, en ook de bagage-ruimte is klein. Maar what-the-hack, ik heb geen kinderen.
De Beetle rijdt net als een Golf, aleen is er iets meer windgeruis door de hoge opbouw. Ook de grote vlakken plastic in het interieur zorgen voor wat meer geluid dan in een ’normale’ auto.

De motor is de bekende 1.9 TDI 66 KW. Niet snel, niet langzaam maar wel erg zuinig. Ondanks dat de auto een tijd heeft stilgestaan en ik natuurlijk de eerste kilometers vooral ’gespeeld’ heb was het gemiddelde verbruik 1:17,5. Dit wordt nog wel beter en ik verwacht op 1:20 uit te komen.

Rijden op snelwegen is prima te doen, zoniet zeer comfortabel. De stoelen zitten boven verwachting goed en de veiligheid is ruim voor elkaar. Voor een 5 jaar oude auto vind ik 2 front-airbags, 2 side airbags, ABS, ASR en zelf ESP bijzonder royaal. De stuurbekrachtiging had wel wat lichter gemogen, maar als je de nieuwe electro-mechanische uit de nieuwe A3 gewend bent is alles behelpen.

Al-met-al een hele goeie keuze, ik geniet van het bijzondere model, de luxe (Highline, alle opties behalve leer) en het rijplezier.

******** UPDATE ********

Na ruim 4 maand ben ik ondertussen al dik 20.000 kilometer verder.

Wat ben ik zoal tegen gekomen:
- defecte Luchtmassameter; vervangen onder garantie
- 4 nieuwe schokdempers laten monteren (eerste wissel)
- 2 nieuwe voorbanden
- kleine beurt laten uitvoeren.
- rammelend geluid; hitteschild zat niet goed vast.

Ik ben echt onder de indruk van de technische staat van de auto, en dan met name het motorblok. Ik heb in die 20.000 kilometer nauwlettend het oliepeil gevolgd om het verleden een beetje te kunnen peilen zeg maar. De motor verbruikt zó weinig olie, dat ik het op de peilstok niet kan zien. Er hoefde dus niets bij! Ook de dealer vertelde mij dat het blok er prima uit zag voor deze kilometerstand. Geen sporen van welke lekkages dan ook.
Het verbruik is ondertussen zoals verwacht beter geworden en ligt rond de 1 op 19,2. Toch moet dit nog beter kunnen.
Over twee weken laat ik daarom de brandstofpomp op tijd zetten. Dit is niet goed gedaan na de laatste distributiewissel, want die staat véél te laat. Dat gaat ten koste van efficientie en souplesse van de motor en dus verwacht ik dat het brandstofverbruik nog verder zal zakken als het weer in orde is.
Ook gaat de EGR regeling dicht en wordt dan de katalysator leeggehaald.

Eén ding irriteert me wel een beetje trouwens; de A-stijlen en met name de linker spiegel belemmeren het zichtsveld nogal. Als ik de stoel op de laagste stand zet mis ik een enorm stuk zicht op de weg. Dit is echt gevaarlijk, zeker als je een flauwe bocht linksom maakt. dus ik rij daarom met de stoel een stuk hoger dan ik normaal zou doen, en moet ik echt actief ’om de stijlen’ kijken. Dit is een niet op te lossen design aspect, maar het is zeker een punt dat je niet mag negeren als je een New Beetle wilt gaan aanschaffen.

Alles meegenomen ben ik echt blij met mijn Beetle. Deze auto is absoluut niet op maandagmorgen of vrijdagmiddag gebouwd, en ik verwacht hier makkelijk nog jaren in te kunnen rijden. We zullen zien of mijn interesse de levensduur van deze auto zal overleven...

******** UPDATE ********

Het is alweer eind september en ondertussen ben ik de 220.000 mijlpaal ruim en moeiteloos gepasseerd. Sinds de beurt bij 197.000 heb ik nog steeds geen olie bij hoeven vullen, dus dat loopt gesmeerd zal ik maar zeggen!

Ik heb er wel er nieuwe 17 inch RS4 velgen met 225 banden onder gezet voor de mooi, en ik had verwacht dat het verbruik hierdoor exponentieel omhoog zou gaan. Gelukkig is dat niet het geval en met 110-120 rijden op de snelweg hou ik steeds keurig 1:20 over. Ik ben daar echt heel tevreden over.

Ik ben de afgelopen 25.000 kilometer nagenoeg gevrijwaard van technische problemen, op 1 koplamp na. Ik heb geen idee of het Beetle- of VW-specifiek is, maar de linker koplamp ging steeds maar 10.000 kilometer mee. Als je nagaat dat dat in de zomer periode was, betekent dat slechts enkele tientallen branduren. Na veel geknutsel (uitbouwen van de koplampen) ben ik er achter wat het probleem is; de H1-lampen zitten met een niet al te sterk klemmende kabelschoen op de steekpen van de H1-lamp en door het trillen van de auto zat het draadje niet echt vast meer in het kabelschoentje. Gevolg: overgangsweestand en daardoor extreme warmte-ontwikkeling, waardoor de lamp steeds uit elkaar spatte in de voet. Nieuw kabelschoentje er op gezet van betere kwaliteit en nu is het perfect!

Het interieur en met name de deuren heb ik van extra isolatieschuim voorzien om kleine rammeltjes te stoppen. Wat een verschil zeg! Het dempt ook nog de rijgeluiden. Ook onder het grote dashboard zit alles dicht met schuimplaten. Dit scheelt voornamelijk in motorgeluid als je op de snelweg rijdt.

Uit estetisch oogpunt heb ik nog wel zelf het VW-logo vervangen (logo kostte €35,- bij de dealer). Dat was verweerd door weersinvloeden. Ook heb ik de ruitenwisserarmen zwart over gespoten om dezelfde reden.

Kortom, ik ga met vertrouwen de volgende 25.000 tegemoet tot de eerstvolgende grote beurt!

******** UPDATE ********

Er staat 232.000 op de klok nu. Nog steeds geen problemen. Slechts een litertje olie erbij gegooid en 2 nieuwe achterbanden erop laten zetten. Deze waren aan de binnenzijde helemaal kaal en aan de midden/buitenzijde tegen de grens. Dit schijnt normaal te zijn met achterbanden vanwege de wielstand heb ik me laten vertellen. Ondertussen heb ik ook nieuwe injectoren gekocht van de 110PK versie en die gaan er binnenkort in. De originele af-fabriek injectoren zitten er nog in en starten gaat soms wat moeilijk. Volgens mij is het aanbevolen interval voor nieuwe injectoren 2 ton, dus het mag wel een keertje.
Ook heb ik de auto helemaal laten polijsten en in de teflon lakpanter laten zetten. Dit is echt een aanrader, je kent je auto niet meer terug als je hem weer ziet! Groot voordeel is dat hij niet meer zo snel vies wordt omdat vuil niet meer kan hechten aan de supergladde laklaag. Ook zijn nu al die hele fijne krasjes (spinnerag) verdwenen en als je niet beter zou weten lijkt hij wel nieuw aan de buitenkant.
Binnenkort grote beurt (235.000 km).

PROBLEMEN

Zie boven

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.