Volkswagen ID.5 77kWh 204pk Pro (2022)

autoreview

Volkswagen ID.5 77kWh 204pk Pro (2022)
Volkswagen ID.5 77kWh 204pk Pro (2022)Volkswagen ID.5 77kWh 204pk Pro (2022)Volkswagen ID.5 77kWh 204pk Pro (2022)Volkswagen ID.5 77kWh 204pk Pro (2022)Volkswagen ID.5 77kWh 204pk Pro (2022)Volkswagen ID.5 77kWh 204pk Pro (2022)Volkswagen ID.5 77kWh 204pk Pro (2022)Volkswagen ID.5 77kWh 204pk Pro (2022)Volkswagen ID.5 77kWh 204pk Pro (2022)

Signalement

UitvoeringID.5 77kWh 204pk Pro
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst60.200 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding

  • 24 km

Hallo,

Na het bijhouden van zaken, vooral updates aangaande onderhoud/gebreken van mijn vorige auto, een Volkswagen Golf 7 Variant wil ik dit ook voortzetten met de nieuwe VW ID.5 Performance Pro. Zie: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volkswagen-golf-variant-1-0-tsi-110pk-highline-business-r-2018/

Gekozen pakketten:

- Comfort pakket
- Warmtepomp
- Wegklapbare Trekhaak
- Ramen vanaf B-stijl getint (65%)

Deze auto zal ik de komende 5 jaar in bezit hebben en is vooral gekozen vanwege de hoge instap en ruimte achter in deze auto voor passagiers.
In het benzine segment kwam het helaas tot hogere kosten voor een vergelijkbaar model, bijvoorbeeld de VW Tiguan of een Skoda Kodiaq. De afschrijving en huidige brandstof kosten zullen hier mede debet aan zijn.

Binnenkort zal ik hierop terugkomen. Tot nu toe is het vooral wennen aan de mogelijkheden, toeters en bellen waar deze auto vooral in verschilt t.o.v. de vorige auto's :-).

Wordt vervolgd!

1e ervaringen

  • 5.000 km

Inmiddels zijn we twee maanden en 5000 km verder vanaf de levering.

De eerste gemakken maar zeker ook (kleine) ongemakken zijn inmiddels opgemerkt.

Om positief te beginnen, wat een ruimte heeft deze auto t.o.v. mijn oude auto's uit het verleden, vooral de zithoogte maar ook de ruimte voor bestuurder en passagiers zijn meer dan riant.

De elektrische aandrijving is top, de stilte in de auto maar ook het geruisloos accelereren is uiteraard inherent hieraan, de auto gaat ondanks zijn gewicht redelijk vlot van zijn plaats.

De standkachel, weliswaar nog niet geheel nodig, maar wat is het fijn dat in de ochtend de auto opgewarmd gereed staat (interieur, stoelen en stuur). In de winter wordt eveneens de voorruit verwarmd. Andersom wordt de auto in de zomer voorgekoeld, ook dat is een fijne bijkomstigheid.

Het was wel een aantal dagen wennen aan het beste laadmoment daar veel enkele woon/werk ritten rond de 55 km liggen, dus 110 km gemiddeld per dag. Op dit moment laad ik de auto gemiddeld 2x per week op tot aan 80% waardoor ik zowel privé al zakelijk vooruit kan met mijn (elektrische) kilometers.
Het verbruik sinds de levering zit gemiddeld op 16,9 kWh per 100 km. Hier ben ik niet ontevreden mee. Je merkt bij de ritten van 50km+ dat verbruik zelfs net onder 15 kWh per 100 km zit, meestal bij een gemiddelde van 100km/h en zonder gebruik te maken van de airco de laatste weken.

Zoals eerder vernoemd zijn er ook minpunten. De ID.5 is geleverd met de 3.0 software wat al heel veel bugs weggenomen zou moeten hebben t.o.v. 2.4..... Zelf kan ik deze niet naast elkaar leggen maar wat ik op dit moment ervaar is dat vaker instellingen verloren gaan die eerder ingesteld zijn, dit kan zijn de kleur van sfeerverlichting tot aan de instellingen van piepjes bij overschrijden van snelheid. Ook als je de laatste keer de radio gebruikt hebt en vervolgens instapt dat deze vanzelf omspringt naar Spotify (Apple Car play). Bij het instappen dient telkens bevestiging gedaan te worden (OK drukken bij gebruiker), anders wordt hoofdscherm niet zichtbaar :s.
Tevens is het nog steeds wennen om de meeste functies te bedienen via het scherm, inmiddels weet ik de weg te vinden, echter in het begin (al rijdende) toch altijd zoekende....

De grootste misser op dit moment: het niet kunnen verkrijgen van dakdragersysteem voor deze auto. Voor het bestellen van deze auto stond een dakdrager opgenomen bij de accessoires, maar na de levering van de auto bleek al snel dat dit een dakdrager was voor een ID.4 welke railing op het dak hebben. Een ID.5 kent geen railing op het dak (ontwerp??).
Via mijn dealer en uiteindelijk importeur kwam al snel aan het licht dat dit ook niet te leveren viel vanwege de 0KG dakbelasting??! Lang verhaal kort na mijn antwoord dat hiermee niet te leven viel, namelijk de 1e auto in 25 jaar tijd waar ik geen dakdragersysteem voor zou kunnen krijgen, is het laatste antwoord dat in de zomer van 2023 dit wel op de markt komt....
Probleem in deze: wintersport komende december valt geen dakkoffer te monteren op deze auto !!!! Kort samengevat enorm balen! Behalve dat ik dit probleem over 2,5 maand heb vraag ik mij ook nog steeds af of deze belofte ook nog ooit waarheid wordt. Via andere leveranciers valt deze ook niet te leveren (Hapro, Thule, Farrad)..... De vraag hoe ik dit opgelost krijg voor komende winter is nog in het ongewis.

Samengevat in deze review: mooie, aparte, grote comfortabele auto maar zeker nog niet geheel feilloos te noemen. Als VW de puntjes op de i zet met hun 3.1. software (update) dan is het zeker een aanrader in dit segment. Oh ja en ga je op wintersport, schaf dan een VW ID.4 aan ;-)

Tussentijdse update

  • 12.000 km

12.000 km rijker aan ervaring(en)

De zomer achtergelaten kan ik qua verbruik melden dat de auto relatief zuinig omspringt met energie. Ondanks de langere temparturen zit de auto op langdurig verbruik gemiddeld op 18kWh.

Afgelopen week de eerste keer op vakantie gegaan richting Oostenrijk. Het gemiddelde verbruik zat op 21,7 kWh wat zeer netjes is voor een vol bepakte auto met vier personen. Normaal gezien staat er ook een dakkoffer op de auto, maar helaas is hier nog steeds geen oplossing voor. De laatste status in deze is dat VW zich erop beroept dat de dak last maximaal 0 KG is! Over dit onderwerp loopt nog een actie, maar ik ben er bang voor dat er officieel nooit meer iets hiervoor gemaakt gaat worden. Allerminst een slechte zaak, en dan heb ik het maar nog maar heel kort samengevat.

Aangaande het laden onderweg moet ik concluderen dat het met de 3.0 software heel goed te doen is. Je wordt automatisch geloodst naar een vrije laadpaal van

Dakdragers!!

  • 16.000 km

Twee weken terug kreeg ik de blijde boodschap vanuit Farad-box NL dat er in Italië een voetenset gereed lag ter verzending. De eerste set dakdragers die geschikt is voor de VW ID.5!!

Afgelopen week heb ik dan ook een gehele dakdragerset (Premium) van Farad voor de ID.5 ontvangen en gisteren gemonteerd. Veel dank aan René van Faradbox.nl welke vanaf dag één dit probleem serieus opgepakt heeft en er ook veel energie en mailwisselingen erin gestoken heeft om dit uiteindelijk te kunnen (laten) maken en leveren!!! Dit zijn nog eens bedrijven waar je heel blij van kunt worden, immers Volkswagen laat je geheel in steek op dat gebied, en vele andere bekende leveranciers van dakdragersets eveneens.

De gehele lijn is overigens te bestellen via: https://www.faradbox.nl/ID.5

Tussentijdse update

  • 35.000 km

Inmiddels 14 maanden verder en heel wat ervaringen rijker.
Afgelopen zomer een rit naar Italië (Gardameer) mogen maken v.v. binnen één dag met 1040 km enkele reis. Praktisch gezien 2,5 keer moeten bijladen (2x volledige 25 min tot +/- 80% en 1x 10 min om laatste paar kilometers te halen tot eindbestemming). Het verbruik zit ongeveer op 17,5 KW/100 km tot op heden, dus zomer en winter!
In eigen land nog nooit een snellader hoeven te gebruiken, enkel de laadpaal op het werk en of sporadisch thuis. Eerlijk is eerlijk dat je in het buitenland wel kijkt wat er in de buurt van bestemming te vinden is aan infra. In het buitenland ervaar ik toch wel eens dat lokaal de laadpaal te wensen overlaat qua gebruik eigen tankpas. Hier dien je toch al vaker te grijpen naar je eigen middelen op dat moment. Onderweg (autoweg) geen enkele keer een probleem mogen ervaren hiermee.

Technisch gezien nog geen enkel issue gehad, dus tot op heden nog geen enkel garagebezoek gehad. Alleen blijf de 3.0 software welke vanaf fabriek erop zit ongewijzigd. Upgraden naar een nieuwe versie 3.2 of nog nieuwer blijft via OTA toch een probleem bij Volkswagen! Tevens vergeef je het de auto inmiddels ook als weer eens wat instellingen opnieuw gezet dienen te worden... op dat gebied is er toch wat werk aan de winkel, de vraag is wel of dit nog wel gaat gebeuren.

Zoals gezegd blijft het tot op heden een probleemloze fijne reisauto waarmee ik fijne werk kilometers maak maar het is tevens een fijne auto om op vakantie te gaan, de instaphoogte en ruimte zowel voren als achteren geven geen klagen.

Auto niet meer in bezit

  • 60.200 km

Afscheid moeten nemen van deze eerste en voorlopig laatste elektrische auto, dit vanwege het wisselen van baan. Na 20+ jaar leaseauto's gereden te hebben zelf moeten overstappen naar een andere (eigen) auto.

De laatste rit was in afgelopen zomervakantie, 1200 km richting Zuid Frankrijk. De heenreis in twee stukken opgehakt, de terugreis in één keer. Met vier laadstop meer dan voldoende om in alle rust naar huis te rijden in 13,5 uurtjes. De horror verhalen over elektrisch rijden in Frankrijk kunnen hier ook weer in weggestreept worden, let wel, dit betrof de route du soleil, hier waren meer laders dan tankzuilen te bekennen om de 60km.

Zoals gezegd de auto nu sinds maandje niet meer in bezit. Er was nog een optie om hem over te nemen, maar qua afschrijving van 20.000 euro in nog geen 2 jaar tijd was dit voor in de toekomst een dingetje.

Voor nu gekozen voor een BMW 318i touring uit 2018 met automaat (benzine), hiermee dus voorlopig afscheid genomen van elektrisch rijden. Dit besluit is meer gestaffeld op de onzekerheid qua elektrisch rijden en bijbehorende kosten voor in de toekomst, ook mede door het vervallen van de wegenbelasting in 2026. Qua rijden en techniek zou ik morgen meteen weer instappen!

De ID.5 heb ik maar één keer voor een beurt hoeven te brengen bij kilometerstand 57.000. Hier was wel weer een reparatie van logo (led) wat in spiegel zit, eerder vorig jaar was andere kant vervangen.
Dit waren dan ook de enige reparaties welke ik had aan deze auto tot aan kilometerstand 62.000

Verder was de 3.2 software welke sinds eind 2023 in auto zat betrouwbaarder dan de 3.0 waar ooit mee gestart.

Al met al een auto om aan te raden qua gebruiksgemak, de enorme ruimte. Verder vond ik wel dat de kwaliteit ervaring iets minder was dan de Golf 7.5 welke eerder in bezit, dat zat vooral in de afwerking van interieur. Toch wel wat rammeltjes en goedkoper aanvoelende materialen dan dat gewend.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.