Volkswagen ID.3 58kWh 204pk Pro Edition (2023)

autoreview

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3Volkswagen ID.3

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 204pk Pro Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst2.996 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met deze EV

  • 2.996 km

Na ca. 3000 km en 3 maanden kan ik zeggen dat ik nooit meer terug wil naar een auto met verbrandingsmotor.
Heerlijk, die souplesse, die rust.
Enkele voordelen:
- Snel accelereren dankzij een koppel van meer dan 300 Nm
- Auto schakelt niet, maximum koppel beschikbaar vanaf 0 km/u
- Filerijden veel meer ontspannen, vooral als je hem in cruise control laat staan. Dan hoef je niets te doen, alleen sturen.

De actieradius is wel beperkt, bij de 58 kWh accu is deze theoretisch 413 km. Dit zal je bij 20 graden en een fluwelen voet misschien wel halen, maar voor de levensduur van de accu is het niet zo goed om hem tot 100% te laden en tot 0% leeg te rijden. De fabrikant beveelt aan om de accu voor het dagelijks gebruik tussen de 20 en 80% te houden hem alleen helemaal vol te laden bij een lange rit. Zo hou je van die 413 km nog maar zo'n 250 km over en in de winter zal dit nog lager zijn.
Die 250 km is voor mij normaal gesproken voldoende. En aangezien ik de auto op eigen erf kan parkeren, heb ik een eigen laadpunt. Dus in plaats van tanken, kan ik hem gewoon thuis aan de laadpaal zetten. In 3 uur laad ik hem op van 20% naar 80%.

De auto is rijk uitgerust met o.a. achteruitrijcamera, stoel- en stuurverwarming (nog niet gebruikt want het is nog geen winter) en mogelijkheid om de auto voor te verwarmen (al wel gebruikt: heerlijk om als het buiten 12 graden is in een warme auto te stappen waarvan de ruiten niet gelijk beslaan).

De auto is uitgerust met een afneembare trekhaak (niet standaard) die alleen gebruikt mag worden voor een fietsdrager o.i.d., maar beslist niet voor een aanhangwagen. VW noemt het dan ook een steunhaak i.p.v. een trekhaak. Wanneer je deze gaat gebruiken, zie je direct waarom: hij zit niet onder de wagen gemonteerd, maar moet achter het wegklapbare nummerbord in een uitsparing gestoken worden. Hierdoor zit de haak erg hoog en de fietsdrager dus ook. De haak is daardoor wel een stuk gemakkelijker te monteren dan de afneembare haak die ik vroeger bij mijn Golf had, maar het nadeel is natuurlijk dat je de fietsen een stuk hoger moet optillen. Groter nadeel van de hoge positie is echter dat bij een normale toerfiets het stuur en zadel boven het dak van de auto uitsteekt. Dit heeft nogal invloed op de aerodynamica en daarmee dus op de actieradius. Ga er maar vanuit dat jmet fietsen achterop het aantal kilometers op een volle accu zo'n 25% minder is.

Mankementen: nog niet, al laat het infotainment systeem met gebruik van Android Auto het soms afweten. Ik hoop dat Volkswagen hier bij een volgende update iets aan kan doen.

Overige nadelen: de ACC (adaptieve cruise control) houdt nogal veel afstand tot de voorganger, met name op de snelweg. Hierdoor kunnen andere weggebruikers vanuit een andere baan gemakkelijk invoegen, waardoor de auto snelheid mindert om de afstand tot de nieuwe voorganger weer te laten toenemen. Zo af en toe gebruik dan ook het rijpedaal om het gat wat meer dicht te rijden, wat natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling is. Hier zullen alle auto's met ACC last van hebben, maar het lijkt bij de ID3 wel erger dan bij mijn vorige wagen (Golf).





8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.