Volkswagen ID.7 Tourer 86kWh 286pk Pro S Limited Edition (2025) #3
autoreview

Signalement
| Uitvoering | ID.7 Tourer 86kWh 286pk Pro S Limited Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 3.500 km |
De eerste kilometers
- 3.500 km
Eind oktober overgestapt van een Passat GTE uit 2021 naar de ID7 Tourer. De Passat was een super auto om mee te rijden, vooral op de lange afstanden ontspannen, zuinig en comfortabel. Ik had de id7 al langer op het oog aangezien ik stations prettiger vind rijden dan SUVs, ook met het oog op de ruime achterbak en ruimte op de achterbank. Bij elektrische auto's komt hier nog erbij dat stations een mindere hoog verbruik hebben dan suvs.
Mijn eisen aan de auto zijn geweest:
- voldoende ruimte achterin en kofferbak.
- comfortabel voor de langeafstand
- ACC, stoelverwarming, achteruitrijcamera
- rijbereik winter op snelweg en 80% accu boven de 300km
Uiteindelijk gekozen voor de ID7 Tourer Pro S Limited Edition, Aquamarine Blue, volledig uitgerust. De levertijd werd 10 weken wat prima is.
Mijn ervaringen tot nu toe zijn ronduit positief. Ik vergelijk hem vooral met de VW Passat GTE en de BMW 320i Touring die ik eerder heb gereden.
Wat valt mij op:
- Hij is ontzettend stil van binnen. Vooral het bandengeruis hoor je duidelijk minder dan bij de Passat. Wel heb ik de indruk dat de geluidsisolatie in de deuren wat minder goed is dan bij de Passat en 320i.
- Het cockpit is heel goed doordacht en werkt heel erg intuïtief. Bijna alles valt individueel in te stellen wat ik heel erg fijn vind. Vanuit de software had ik tot nu toe nog geen issues behalve dat android auto soms niet werkt. Mij valt wel op dat ik in verband met de bediening met de handen soms wat afgeleid ben van de weg. Dit is bij BMW beter opgelost.
- De auto is zwaar wat je in de comfort stand ook goed voelt. Op rotondes moet je de auto "meenemen" door de bocht en op wegen met veel bochten deint de auto soms wat mee waardoor je soms het gevoel krijgt in een schip te zitten :D. Gelukkig heb je dan de sport stand waarbij de afstelling veel strakker wordt en waardoor je de auto heerlijk de bochten in kan smijten. Ook op wegen met oneffen wegdek is die sport stand fantastisch. De adaptieve demping zie ik dan ook als een must.
- Ook al is de auto zwaar hij versnelt fantastisch. Trekt lekker door ook op de snelweg en je voelt de snelheid niet echt omdat hij heerlijk op de weg ligt ivm zijn gewicht. Op rotondes gebeurde het mij in het begin nog eens dat ik het gas wat te diep intrap waardoor hij bijna uit de bocht lijkt te vliegen.
- De ACC werkt heel erg goed, heel erg vergelijkbaar met die van de 320i en beter dan die van de Passat GTE. Waar de Passat GTE slechts deels mee stuurt door de bochten kan de ID7 dit volledig zelf. Op kleine weggetjes en in de stad bemoeid zich dan de ACC helaas wel wat te veel met perfect in het midden van de weg te rijden waardoor het stuurwiel continu wat links/rechts corrigeert wat ik niet prettig vind dus uitschakelen maar.
- ID matrix light is vergelijkbaar met de Passat GTE (wel wat moderner en fijner afgestemd) en combineert dit met de bochtverlichting van de 320i (die de matrix functie niet had). Bijzonder prettig vind ik ook de slechtweer stand van de ID7 die met veel regen wel goed toe doet. Met zeer mistig weer is die lichtbalk aan de voorkant wel wat storend ivm veel diffuus licht.
- Het zitcomfort is prima, de stoelen zijn wat harder dan bij de Passat GTE (de 320i is vooral wat sportiever). De hoofdsteunen laten zich helaas niet horizontaal instellen dus was het even zoeken naar de perfecte zithouding. De additionele functies van die stoelen (verwarming, ventilatie, drogen, massage) zijn absoluut premium waardig en een klasse hoger dan bij de Passat en 320i.
- Opladen van de auto gaat snel. Van 20% naar 80% in rond de 25 minuten wat perfect is voor een korte pauze. Ook die relax en activation functies vind ik heerlijk om even te resetten tijdens een lange rit.
- Mijn gemiddeld verbruik met veel snelweg kilometers (>50%) is momenteel 20kwh/100km. Ik rijd op de snelweg maximaal tussen de 120 en 130kmh, anders schiet het verbruik omhoog. De auto rijdt heel erg zuinig. Zelfs met temperaturen van -10 graden gaat het nog prima. 80% accu heeft een bereik opgeleverd van 308km.
- De ruitenwissers werken prima, de bediening leert snel. Wel zijn de wisserbladen een drama en met sneeuw werkt het voor geen meter, die zal ik ook laten vervangen.
- Jammer dat de achteruitrijcamera niet meer geïntegreerd is onder de VW logo. Met vies weer is de zicht naar achteren nu niet altijd even goed dan bij de Passat GTE. Je kan de camera wel schoonspoelen indien nodig maar alsnog blijft de zicht minder goed. Het beeld van de camera is ook een behoorlijke aanfluiting een gebaseerd op dezelfde camera dan op de Passat GTE. Hier laat de 320i zien dat dat veel beter kan.
- Camera's en sensoren heeft de ID7 absoluut nodig. De rondom zicht is duidelijk minder goed dan bij de Passat GTE aangezien het dak/raam achterin schuin afvalt. 360 graden view helpt dan in ieder geval maar het is wennen dat je helemaal aangewezen bent op die systemen.
- Het enige waar ik wat aan moet wennen is de ventilatie. In het begin verwarmd de auto lekker maar een keer op temperatuur stroomt koude lucht door de ventilatieroosters. Temperatuur 1-2 graden hoger stellen helpt een beetje, zitverwarming en stuurwielverwarming aan ook maar het blijft wat vreemd. Over dit onderwerp zie ik ook veel discussies op het internet.
Ik ben zeer benieuwd naar de volgende software update in het voorjaar waardoor dan bepaalde nieuwe functies worden geactiveerd (zoals de chatgpt vragen functie, momenteel is Hallo IDA nog zeer beperkt).
95% (dik) tevreden met de auto. Prima prijs-kwaliteit verhouding, premium gevoel, duidelijke vooruitgang tov de Passat GTE van mij, wat kleine verbeterpunten en onlogische dingen maar die zijn niet echt storend.
Voor wie een elektrische station zoekt, dit is een absolute topper!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID.7
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen ID.7 Pro Business | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Afstandscontrolesysteem (Front Assist), met voetgangers- en fietsersherkenning | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID.7 Tourer Limited Edition 77 kWh
- 2025
- 0 km

Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Limited Edition | Head-Up Display | Park Assist | Wireless Apple Carplay/Android Auto
- 2025
- 1.011 km
Lees ook

Door zeven (Balkan)landen met de Volkswagen ID7 Tourer kan, maar je moet wel vooruitdenken

Gouden sturen voor BMW, Opel en Volkswagen - en nog twee merken

Waarom de Volkswagen ID7 nu al (bijna) de betere Passat is

Op de ruimtelijke tour: BMW i5 Touring vs. Volkswagen ID7 Tourer - Vergelijkende Test


Lezersreacties (0)
Reageren