Volkswagen ID.7 Tourer 86kWh 286pk Pro S Limited Edition (2025)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ID.7 Tourer 86kWh 286pk Pro S Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Prima auto met kleine ergernissen
- 5.000 km
Het zou eigenlijk een Model Y worden maar ergens trek ik een rode lijn en dus ging ik verder kijken en heb gereden in Xpeng G9, Polestar 3, Zeekr 001, Audi A6 E-tron en de ID7. Even heel kort door de bocht waarom onderstaande het niet werden:
Xpeng G9 - Chinees (ik leef van de Europese industrie), voor maximale luxe moet je de 4WD nemen en die verbruikt weer erg veel.
Polestar 3 - Chinees, infotainment nog niet op het juiste niveau.
Zeekr 001 - Ik zat te wachten op de 800V versie die in China al 2 jaar leverbaar is.
Audi A6 E-tron - Hoge prijs en dan zit je op de achterbank nog steeds ronduit krap. Verbruik hoger dan ID7 dus ik zie geen "voorsprong door techniek".
De proefrit in de ID7, direct na de tegenvallende Audi A6 E-tron, beviel mij heel erg goed. De ID7 is erg ruim, geeft een heerlijk luxe gevoel, is super stil en stuurt fijn. Ik kon het voordeel t.o.v. de Audi gewoon niet ontdekken behalve dan dat ik de Audi mooier vind. Wel vond ik de ID7 aan de dure kant. Toen in mei de prijs opeens € 9.000,-- lager werd, en ik een goede deal maakte, heb ik de hele optielijst aangevinkt en besteld. Ik heb eigenlijk alleen de 20" velgen links laten liggen ivm verbruik. Bovendien staan de zwarte 19"velgen prima en bieden prima comfort.
Ik had de levering in augustus afgesproken ivm vakanties maar al snel bleek de auto al in juni bij Broekhuis te staan. Mijn kinderen van 19 en 20 hadden dus de eer de auto op te halen.
Verbruik: nu gemiddeld 16 kW/100 km. Ik vind dat redelijk voor zo'n grote auto. Mijn Tesla M3 uit 2019 doet dat ook maar dan wel over een heel jaar en zonder warmtepomp. Wel zie je dat de ID7 gemaakt is voor de lange ritten, dan zakt het verbruik langzaam naar 15 kW/100 kW. We gaan zien hoe het wordt als het kouder is. Volgens de tests die ik gezien heb moet dat best ok zijn.
Comfort: ronduit super, een echt limo mag ik wel zeggen. Het is de meest luxe en comfortabele auto die ik ooit reed.
ACC, adaptive cruise control: Werk heerlijk, Tesla kan daar nog een puntje aan zuigen. Geen abrupte ingrepen en reageert soepel op het overige verkeer.
Lane Assist: Stuurt keurig tussen de lijntjes, veel natuurlijker en soepeler dan de Tesla. De Tesla wil altijd in het midden van de rijstrook rijden en bij de ID7 kan je dat beïnvloeden en dat is fijn. Stuur op een tweebaansweg een beetje naar rechts en Lane Assist snapt dat je iets dichter bij de berm wilt rijden. Evenzo in de file op de snelweg kan je op de linkerbaan iets naar links sturen en blijft de auto dat doen zodat motorrijders, of hulpverleners, er mooi tussendoor kunnen. Doe je dit soort dingen bij Tesla dan schakelt Autopilot meteen uit. Ook heeft Autopilot de nijging wat uit de bocht te vliegen, soms doodeng op een tweebaansweg bij een bocht naar rechts. De ID7 stuurt dan echt veel beter en natuurlijker. En, nog iets dat heel fijn is, je hoeft het systeem niet bij elke wisseling van rijstrook opnieuw aan te zetten. Tesla kan dat ook maar dat kost € 3800 voor Enhanced Autopilot hetgeen veel te duur is.
Uiterlijk: Iedereen vindt het een statige, ingetogen en mooie auto. Je komt niet patserig over maar ondertussen rijd je een superluxe wagen. Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die dat andersom willen. Indruk maken de goedkoopste versie met hele dikke wielen maar zo ben ik niet.
En dan de ergernissen, want die zijn er weldegelijk:
Rijprofiel: Net als elke andere nieuwe auto moet je snelheidswaarschuwing steeds uitzetten, dat gaat vlot en is prima. Maar, je moet elke keer instellen welk rijprofiel je wilt en dat is toch van de gekke. Elke keer als je instapt, met je eigen gebruikersprofiel, staat rijprofiel weer op Comfort. Dat terwijl je zelfs een Individueel profiel (met instelling voor stuur, schokdempers, gasresponse) kan aanmaken en opslaan maar dat wordt dus niet gekozen als je instapt zoals wel de settings voor stoel, ACC, Lane Assist, etc.
ACC, adaptive cruise control: Je kan altijd extra gas/stroom geven om even in te halen behalve als je boven de 130 km/uur wilt, dan doet je stoompedaal niks. Ik vind dat gewoon gevaarlijk want even vlot inhalen is er dus niet bij. Alleen als je het pedaal helemaal vloert (kick down) versnel je maar dat is meteen vol gas en niet soepel dus. En, 130 op de teller is in het echt 126 km/uur, dus eigenlijk kan je dus geen 130 km/uur rijden op de ACC.
Travel Assist: Werkt wel maar je rijdt wel vooraan in de file. Het probleem is dat de auto op de teller precies 50/80/100 gaat rijden en dat is in werkelijkheid (ivm tellerafwijking) dus 47/77/96 km/uur. Tesla heeft dat heel goed geregeld want daar kan je gewoon instellen dat Autpilot bijvoorbeeld 6 km/uur (of een percentage) harder rijdt dan de borden aangeeft. Dan rij je dus werkelijke snelheden van 53, 83 of 103 en scheelt heel wat bumperklevers. Verder zorgt Travel Assist ervoor dat de auto precies bij het bord 50 km/uur ook 50 (en dus 47) km/uur rijdt. Dat is niet zoals de normale bestuurder rijdt, die rolt rustig wat uit voor het bord en ergens daarna ga je dan 53 km/uur rijden. Gevolg is dus dat ik Travel Assist niet gebruik, jammer, want zou je hetzelfde kunnen als bij Tesla dan zou het best fijn zijn.
Lane Assist: In de opties zit een keurig vinkje "ondersteunde rijbaanwissel" en die staat op aan. De ID7 kan dan zien of er een gaatje vrij is, en door alleen richting aan te geven wisselt de auto dan van rijbaan. Maar, het werkte niet en ik deed dus navraag bij de dealer, of wat ik fout doe. Nou niks dus, het werkt gewoon niet in Nederland ivm wetgeving ofzo. Dus, je betaalt voor een functie, je kan die ook aanzetten, maar er gebeurt niks. Dat zijn Tesla grappen die ik niet van VW verwacht. Hup, activeren die functie of gewoon niet aanbieden.
Zonneklep: Bij alle auto's die ik in de afgelopen 12 jaar had, incl. een VW Passat GTE, kon de zonneklem uitschuiven. Dus als de zon van links komt draai je de klep, schuift 'm uit en het werkt. Maar, bij de ID7 kan je 'm allen draaien en dan is ie 15 cm te kort. Dus, de zon schijnt nog steeds van de zijkant in je linkeroog. Een besparing van een paar Euro of gewoon vergeten misschien, maar ik vind dit ronduit een blunder voor zo'n luxe wagen. Ik heb er nu zelf maar een kunststof klep op geplakt als verlenger. Ziet er niet uit maar het werkt.
Knopjes op stuurwiel: Hier is veel over geschreven en ook deels terecht. In de Passat zaten precies dezelfde functies maar met gewone knoppen, werkte altijd goed. Nu dus van die haptische knoppen en dat werkt ook wel maar is gewoon geen verbetering. VW wist dit al van de ID3, 4 en 5 en dus wel zonde dat ze het ID7 hebben doorgezet. Ik geloof dat ze inmiddels wakker zijn en nieuwe modellen weer normale knoppen krijgen. Maar goed, ik ben er inmiddels aan gewend en het werkt. Een Tesla M3 zonder pookje voor richtingaanwijzer, dat lijkt mij erger :-).
Wordt vervolgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID.7
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Business | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Afstandscontrolesysteem (Front Assist), met voetgangers- en fietsersherkenning | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Limited Edition 77 kWh !!!Profiteer ook van € 2.000 inruilpremie!!!
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Limited Edition 77 kWh !!!Profiteer ook van € 2.000 inruilpremie!!!
- 2025
- 10 km