Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Limited Edition (2025) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Limited Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 20 km |
| KM-stand laatst | 334 km |
Daar is ie dan
- 334 km
Veranderingen in de bijtelling het moment om als leaserijder na te denken over het wel of niet aanschaffen van een nieuwe leasebak. Na 4 jaar in een Enyaq uit mei 2021 was dat in mei dit jaar voor mij ook het geval, maar 12% bijtelling en de hoop op een nieuwe goede regeling deed me toch een jaar verlengen, ondanks dat ik wel even rondgekeken had wat er allemaal te koop is. Totdat in oktober duidelijk werd dat er geen verlenging aan zat te komen (inmiddels achterhaald) en ik het gesprek aangegaan ben over toch een andere. Keuze was simpel voor mij, ik wil graag nog 4-5-6 jaar elektrisch rijden maar dan wel nu overstappen naar een nieuwe anders met de op dat moment verwachte bijtellingsregels in 2026 kijken voor een plugin-hybrid.
Maar dan start de keuze wat dan en vooral ook wat is er leverbaar. Met 2 tieners van ruim 1,90m, een kleuter en een flinke hond was wel duidelijk dat er weer een ruime auto moest komen. Budget voor de lease maximaal 950 euro en minimaal 500 km range. Dan is er elektrisch toch niet verschrikkelijk veel keuze. De Enyaq kende ik al en stond op de shortlist, maar die had ik al 4,5 jaar en hoewel deze goed beviel, stoorden de vele foutmeldingen en ook de snel afgenomen actieradius me bij deze auto te veel om meteen aan te vinken. De Elroq dan? Prima wagen, eigenlijk precies hetzelfde maar een flink kleinere kofferbak, dus nee dat niet. Alle grote Audi's, BMW's en Mercedessen vielen af, te duur en eigenlijk dan ook nog te klein. Chinezen zoals de BYD Sealion en Seal U, Leapmoter C10 heb ik bekeken, maar het rijden overtuigde me niet echt, Cupra Tavascan te hard geveerd en te kleine kofferbak, Ford Explorer en Mach, niet mijn stijl, Kia EV5, niet tijdig leverbaar, EV9 serieuze optie, maar te duur uiteindelijk, EV6, niet mooi, Nio EL 6 en ET5 touring te duur, de Peugeot E5008 en opel Grandland bekeken, maar ik vind de Grandland niet lekker zitten en te plomp, de e5008 overtuigende me niet met het interieur.
Dan nog de Tesla Y, gewoon niet mijn auto, kan er niets aan doen, kan kloppen maar het is het niet. De ID had ik al afgeschreven bij de aanschaffen van de Enyaq en dan staat daar de ID7 opeens. Ik zag 'm in de straat staan bij het wandelen met de hond en was ik getriggerd. Even erin gezeten en ik was verkocht. Van deze staat overigens ook een review hier online. Dus naar de leasemaatschappij en aangegeven een ID7 Pro S of een Enyaq met de nodige specs. en vereisten trekhaak en eigenlijk ook een warmtepomp, maar veel belangrijker, leverbaar in 2025.
Enyaq was niet meer te krijgen in de specs en dus zinnen gezet op de ID7, wat ik eigenlijk ook liever wilde. Wens voor een Pro S vanwege meer actieradius, maar was niet op voorraad met trekhaak. Andere opties gezien met verschillende pakketten erop en in het zwart maar die werden te duur, 2500 extra voor een pakket betekende 50 euro omhoog in leaseprijs dus dat was geen optie. En dan opeens een belletje, ik heb een Aquamarine Blue staan met trekhaak in de Pro Limited uitvoering.... zonder verdere opties. Dus geen glazen dak, jammer maar het kan toch niet open en duur, geen leerpakket (ik kan prima zonder) en geen warmtepomp (heel jammer, maar dat had er geen een op dat moment). Snel gerekend en het paste en hij was ook al in NL. 18 november getekend voor het contract en 5 december was het tijd voor mijn cadeautje.
Op naar A-Point Amsterdam en daar mocht ik 'm dan onder het doek vandaan toveren. Korte uitleg van verkoper Bart en terug naar Tilburg want de rest vind ik wel zelf uit. Inmiddels een paar korte ritten gemaakt en de reis naar Brabant dus we zijn ruim 300 km onderweg en nog steeds met een grijns op mijn gezicht. Er staat een prachtige complete auto voor de deur die fantastisch rijdt en intuïtief goed in te stellen is. Komende week staan er 2 ritten aar Zwolle op het programma en wat korte ritten dus we gaan 'm eens goed testen en inrijden.
To be continued...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen ID.7 Pro Business | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Afstandscontrolesysteem (Front Assist), met voetgangers- en fietsersherkenning | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2025
- 21 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Limited Edition 77 kWh 210 kW / 286 PK
- 2025
- 50 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro S Limited Edition 86 kWh
- 2025
- 10 km
Lees ook

Zo gaan onze elektrische middenklassers met kou om: updates Mazda 6e en VW ID7

Door zeven (Balkan)landen met de Volkswagen ID7 Tourer kan, maar je moet wel vooruitdenken

Gouden sturen voor BMW, Opel en Volkswagen - en nog twee merken

Waarom de Volkswagen ID7 nu al (bijna) de betere Passat is


Lezersreacties (0)
Reageren