Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 11.000 km |
ID7 Tourer
- 11.000 km
Ik rijd momenteel in een Volkswagen ID.7 Tourer Pro Business (77 kWh accu) in Aquamarine Blue met als enige extra optie een trekhaak. Deze uitvoering paste netjes in mijn leasebudget dat ik niet wilde overschrijden. Mijn vorige auto was een Passat GTE Highline.
De keuze voor deze auto is redelijk praktisch geweest: ik wil een ruime auto vanwege 3 kinderen, eentje die volledig elektrisch is en ik heb een sterke voorkeur voor een station ipv een SUV. Dan blijft de ID.7 vanzelf als logische keuze over en omdat de vorige Passat goed bevallen is was de keuze snel gemaakt. De reviews hier op Autoweek hebben me ook goed geholpen, vandaar dat ik er nu zelf ook eentje schrijf.
== Rijgedrag ==
Ik ben een rustige rijder en rijd niet te hard en gebruik het liefst cruise control. De auto rijdt heerlijk comfortabel en stil. Je krijgt niet de neiging om ‘sportief’ te gaan rijden zoals ik bij sommige andere EV’s als een Tesla wel heb. De rem is wat ‘zompig’ en je moet hem flink intrappen om goed te remmen, maar dat is een kwestie van wennen. Ik rijd zelf altijd op de D-stand, dus zonder automatische recuperatie. Sommige elektrische auto’s kunnen vooral als passagier onrustig aanvoelen door acceleratie/remmen/recuperatie/rijhulp, maar dat is hier absoluut niet het geval.
== Interieur ==
De binnenruimte is uitstekend. De stoelen zitten goed en de stoelmassage gebruik ik hier regelmatig – iets wat ik in de Passat zelden deed. Een leuke extra is dat de stoel automatisch naar achter schuift bij het instappen en weer naar voren als je zit. Niet noodzakelijk, maar wel prettig.
Achterin is de beenruimte enorm, ook voor volwassenen. Het is nog steeds wel idioot dat je in zo’n grote auto niet fatsoenlijk 3 kinderen in stoeltjes kwijt kunt op de achterbank. De isofix-punten zitten in het midden van de buitenste stoelen waardoor je tussen de deur en een autostoeltje veel ruimte hebt maar ertussen het super krap is voor een derde kind. Dat was bij de Passat ook zo.
De afwerking is netjes en voelt kwalitatief goed aan. Het is allemaal wel erg saai en veel grijs. Veel handige bergruimte in vakken.
== Bagageruimte ==
De bagageruimte is ruim zoals je mag verwachten. Ik snap de dubbele bodem niet zo goed. Het was naar mijn idee beter geweest als ze die weggelaten hadden want het systeem om dat te verstellen is raar en onnodig en levert als je de boden naar beneden schuift maar een paar cm extra ruimte op. De meegeleverde plastic kofferbakmat vind ik erg praktisch. Je kan vieze dingen (tuincentrum, wandelschoenen, strandzand, etc.) zonder na te denken achterin gooien. Af en toe eruit halen en al het zand/modder eruit kloppen en weer terugleggen. Na een paar maanden heb ik de dubbele bodem en mat in de schuur gelegd en heb ik de vlakke vloer ingeruild voor structureel meer ruimte en eenvoudiger opbergen van kabel in het grote vak onder de vloer.
De inklapbare trekhaak is handig. De 13-polige stekker zit aan de zijkant ervan, dus aansluiten werkt handig. De achterklep kun je openen door met je voet onder de bumper door te gaan. Dat werkt traag - 3 seconden wachten - dus gebruik altijd de knop.
== Software en rijhhulp ==
Bediening is prima in orde, en ik kan vinden wat ik wil. Eenmaal ingesteld is het toch meestal met 1 tikje de snelheidswaarschuwing uit en dan naar CarPlay.
De verkeersbordherkenning is slecht. De snelheidswaarschuwing zet ik daarom direct uit wegrijden. Als dit beter was geweest én hij standaard alleen visuele waarschuwing zou geven én pas bij 5-10 km per uur te hard zou werken zou ik het aan laten staan, nu is het echt storend en te vaak fout. De heads-up display is top.
Draadloze CarPlay is leuk, maar heb ik uitgezet omdat hij vaak de verkeerde telefoon pakt als je met z’n tweeën in de auto zit. Een kabel aansluiten is een kleine moeite en dan laadt hij ook beter. Draadloos laden heb ik uitgezet omdat ik regelmatig melding kreeg dat het laden niet gelukt was omdat de telefoon verschoven was of ik m’n sleutels erbij gegooid had.
== Rijbereik en laden ==
De range is echt heel fijn. Komend van benzine is me dit enorm meegevallen. Ik kan thuis niet laden maar heb voldoende laadpalen in de buurt. Heb nu ruim 10.000 km met de auto gereden en pas een paar keer hoeven snelladen bij langere ritten naar het buitenland. Het gemiddeld verbruik over alles wat ik gereden heb is 15,1 kWh per 100 kilometer wat volgens mij erg netjes is voor zo’n grote auto.
== Parkeren ==
De Park Assist werkt niet bij fileparkeren in de straat waar ik woon - hij blijft aangeven dat ik verder door moet rijden bij elke plek, ook als de plek ruim groot genoeg is. Dat doe ik dus handmatig. Hierbij merk je wel dat het echt een grote auto is en dat plekken waar de vorige Passat wel in paste nu te krap zijn. Je vult gewone parkeerplekken echt volledig of steekt bij oudere parkeervakken iets uit. Hij stuurt scherper in dan de Passat en heeft een merkbaar kleinere draaicircel. Bij het parkeren grijpt hij soms onverwacht in en remt hard voor een stoeprandje of struik. Na parkeren heb ik soms dat het portier niet opent van binnenuit en ik de hendel nogmaals moet opentrekken.
== Conclusie ==
De ID.7 Tourer is een comfortabele, ruime en stille reisauto met veel luxe en een fijne actieradius. Er zijn wat kleine ergernissen of verbeterpunten, maar over het algemeen ben ik erg tevreden. Ik zou het niet erg vinden als ze een model zouden maken dat van binnen iets inlevert op beenruimte om terug te gaan naar de buitenmaten van een Passat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID.7
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen ID.7 Tourer Pro S Limited Edition | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Afstandscontrolesysteem (Front Assist), met voetgangers- en fietsersherkenning | Airconditioning automatisch, 2-zone (Climatronic)
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro Limited Edition 77 kWh 286 PK | Fysieke Voorraad | Direct Leverbaar | Trekhaak | 20 Inch | Interieur Style Pakket Plus
- 2025
- 15 km

Volkswagen ID.7 Tourer Pro 77 kWh accu. 210 kW / 286 pk Variant Elektrisc Volkswagen ID.7 Tourer Pro 77 kWh accu, 210 kW / 286 pk Variant Elektrische aandrijving
- 2025
- 3 km
Lees ook

Op de ruimtelijke tour: BMW i5 Touring vs. Volkswagen ID7 Tourer - Vergelijkende Test

Test: Volkswagen ID7 Tourer GTX – Ruime, maar weinig sportieve elektrische stationwagen

Test: de vernieuwde Subaru Solterra is vooral indrukkend veel sneller

Dit gebeurde met de de Renault Twingo en Citroën XM uit de Budgetbrigade

