Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024) #3

autoreview

Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)
Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)Volkswagen ID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business (2024)

Signalement

UitvoeringID.7 Tourer 77kWh 286pk Pro Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 10000 km met de ' Witte Beuling'

  • 10.100 km

Een nieuwe leaseauto, dus tijd voor een review.

Nadat mijn vorige leaseauto -een Citroën Grand C4 Spacetourer Business Lounge 1.5 HDI bouwjaar 2022- werd gereduceerd door een onoplettende achterligger (die even de definitie van chauffeur was vergeten) tot een gewone C4 Spacetourer, moest ik vanuit mijn werkgever op zoek gaan naar een nieuwe auto.
Voorwaarde: volledig elektrisch. De keuze van het merk was geheel vrij.
Tesla Model Y: geen optie voor mij. Ik deed er een tijd geleden een ritje mee en was niet overtuigd. Chinees dan? Deze zijn in restwaarde naar leasing toe niet zo interessant. De Koreanen: niet echt overtuigd behalve de Kia EV-9 vanwege zijn ruimteaanbod. Budgettair gezien helaas niet mogelijk. Op dus naar de gevestigde Europese constructeurs.
Mijn zoektocht begon met een klein hartje en startte bij Peugeot. De nieuwe E-5008 wekte veel interesse op (ik had zeer positieve ervaringen met de 3008/5008). Helaas viel deze onmiddellijk af omdat deze pas in juni 2024 werd voorgesteld en leverbaar vanaf begin 2025. Dan maar richting Mercedes waar ik de EQB kon testrijden (een AMG-line die achteraf gezien krap binnen budget zou vallen). Ik was zeer aangenaam verrast door het rijgedrag en ergonomie, maar vond de binnenruimte en de actieradius vrij matig volgens mijn behoeften (40.000 km/jaar waarbij geregeld een afstand van 300km/dag wordt afgelegd, 3 opgroeiende kinderen en vrij vaak een groot volume mee te nemen op professioneel vlak). Om aan deze behoeften te voldoen, kwam ik uit bij Skoda. Uit het verleden wist ik dat dit merk van ‘Simply Clever’, best wel veel ruimte te bieden heeft met een meer dan voldoende afwerkingsniveau en bouwkwaliteit. Op naar de lokale Skoda-dealer dus. Daar werd ik hartelijk ontvangen door de verkoper die een mooie offerte opmaakte en een datum voor een testrit vastlegde met een Enyaq.
Diezelfde dag voelde ik mij enigszins verplicht om, een beetje tegen mijn zin gezien de vele negatieve verhalen, eens een kijkje te gaan nemen bij neef Volkswagen voor de ID.4 / ID.5.
Daar aangekomen was de ontvangst ook weer zeer hartelijk en startte ik het gesprek met de verkoper dat ik eigenlijk geen interesse had in een Volkswagen (ik wist nog niets over het bestaan van de ID.7, laat staan de Tourer) maar dat ik me ergens toch wel verplicht voelde om zeker te zijn van de keuze die ik niet ging maken.
Al snel polste de verkoper naar het beschikbare budget en wees mij de limousine aan die naast de ID.4 / ID.5 tentoongesteld stond: de ID.7. Wat een lel van een auto was dat, maar het liftbackmodel sprak me niet aan om praktische redenen. Ook daar had deze supersalesman een oplossing voor: in augustus 2024 werd de ID.7 Tourer gelanceerd en vrijwel onmiddellijk leverbaar. Een kleine week later kon ik een testrit maken met de gewone ID.7 (deze was de leasewagen van de eerdere Skodaverkoper, jammer voor hem) en ik was onmiddellijk verkocht. Na wat puzzelen en cijferen kwamen we uit op de ID.7 Tourer Pro (77kWh) Business Glacier White met donker interieur (een licht interieur is mooier, maar wordt te snel vuil zoals ik de auto gebruik) met optie’s:
- Trekhaak
- Interior Pack Plus (zetelverwarming voor en achter, massagestoelen met ventilatie en droogfunctie vooraan, audiosysteem Harman Kardon, 30 kleuren sfeerlichteffect, …)
- 95% verduisterde ramen
- Protection Pack met rubberen matten

Na 4 maanden was het zover en konden mijn echtgenote en ik (met een maand vertraging na een administratieve vergissing door iemand in de schakel), de auto ophalen bij de garage begin oktober 2024. Daar stond de Witte Beuling met rode strik te glimmen. Na een uitgebreide introductie door de verkoper, konden wij vertrekken met 2 kleine flesjes champagne. Spannend, die eerste elektrische kilometers.
Kleine tip: Maak op voorhand al een Volkswagen-account aan. Dit bespaart wat tijd.

Thuis gekomen heeft het toch een week geduurd alvorens alles naar wens was ingesteld. Het instellen zelf gebeurt zeer intuïtief en is gebruiksvriendelijk. Dat het een week heeft geduurd, ligt gewoon aan het feit dat de keuzes oneindig zijn. Zo’n auto rij je natuurlijk ook niet voor maar een week of zo. Ik word blij van deze keuzemogelijkheden (dus mensen met keuzestress: nergens aankomen en de auto gewoon aanvaarden zoals deze is ingesteld; de standaard instellingen zijn zeker in orde).

Ondertussen zijn we 10.000km verder en kan ik e.e.a. vertellen over deze 5 meter lange Witte Beuling (voor de Noorderburen: een beuling is een soort van worst).

Het opladen:
Dit gebeurt bij mij thuis d.m.v. een 7kWh wallbox van Alfen. ’s Avonds inpluggen @20% tegen 21h, ’s ochtends terug 100% vol. Ik vertrek tussen 7h en 8h, dus geen probleem. Ik laad de wagen steeds op tot 100% gezien de lange afstanden die ik geregeld rijd. Een keer of 2 maakte ik gebruik van een snellader onderweg. De accu was toen nog voor ongeveer 35% vol, maar gezien ik ’s avonds nog een lange verplaatsing moest ondernemen, was het nodig om onderweg nog wat bij te laden. Een half uur op voorhand onderweg de accuverwarming opgestart en het laden ging aan 100kW/uur. Ik vermoed dat de opgegeven 175kW/uur alleen telt wanneer de accu nog slechts een capaciteit heeft van 10% in het begin van de laadcyclus.
Tijdens het laden (een 25 minuten tot 80%) wat mails en administratie afgehandeld met de auto in de aangename Welness-functie. Ik zou hier niet direct voor bijbetalen, maar het is voorzien en is voor een keer wel grappig. Ik betwijfel de effectiviteit van deze functie, maar ga hierover niet zeuren.
Vreemd genoeg daalt de autonomie telkens in het begin van het tot hiertoe feilloze laadproces met enkele kilometers, maar daar stoor ik me niet aan. Het eindresultaat is wat telt.

Het starten:
Bij het naderen van de auto wordt deze automatisch discreet ontgrendeld en in het donker mooi verlicht; vanbinnen en vanbuiten. Ik open het portier, de voorste zetels schuiven automatisch wat naar achter om het instappen te vergemakkelijken, sluit het portier, ga zitten en druk daarna op het rempedaal. Volgens die stappen schuift de zetel terug naar de rijderspositie. Wanneer je die stappen niet in deze volgorde volgt, gebeurt het soms dat de zetel zich niet correct terug positioneert. Bij de rijdende smartphones zal dat waarschijnlijk beter voor elkaar zijn, maar ik stoor me er niet aan: zie rubriek ‘Het rijden’. Even met de linkervinger op de geheugenfunctie drukken, en de zetel is correct ingesteld. Het handenvrije openen van het kofferdeksel met de voet verloopt even feilloos als bij alle andere concurrenten en stalgenoten: bijna altijd.
De software start snel op en ik merk geen haperingen of vertraagde functies.
Eens klaar om te vertrekken, selecteer je via het snelkeuzemenu het individuele rijdersprofiel en schakel je de snelheidswaarschuwing uit (4 aanrakingen in het totaal op het grote overzichtelijke scherm), gevolgd door het spraakcommando ‘Hallo Ida, navigeer naar xxx’ inspreken alsook -als de zender gewijzigd moet worden- ‘Hallo Ida, stem af op Radio Huppeldepup’ en rijden maar. Hoe gemakkelijk is dat!?

Het rijden:
Mits kleine ingrepen tijdens het rijden hier en daar, werken de assistentiesystemen gebruiksvriendelijk en doeltreffend. Af en toe gebeurt het dat de snelheid lager wordt gedetecteerd dan werkelijk toegestaan. Enkele drukken op de +, en de snelheid is aangepast. De wagen gaat zeker niet abrupt vol in de remmen. De mens controleert tenslotte de machine. Of je nu de modus ‘begrenzer’ of ‘cruise control’ kiest, bij beide modi past de ID.7 automatisch de snelheid aan.
De afstand tot de voorligger met de ACC ingeschakeld, is mooi gebalanceerd. Soms gebeurt het dat bij het vertrek het assistentiesysteem een storing weergeeft. Dit heeft telkens met condensvorming op de actieve camera’s te maken en is snel weer weg (op tijd en stond eens met een poetsdoekje de 5 camera’s reinigen brengt ook soelaas).
Over de camera’s moet ik de kritiek bijtreden: de resolutie is inderdaad naar hedendaagse normen ondermaats te noemen wat in de praktijk bij parkeermanoeuvres soms leidt tot een zeer beangstigende noodremingreep door de beuling.
De geleverde kritiek op de aanraakgevoelige toetsen op het stuur en de toetsen van de ramen kan ik deels beamen. In het begin vraagt het enige gewenning maar eens gewoon werken deze systemen gebruiksvriendelijk.
Mijn auto heeft geen instelbare demping en is gewoon comfortabel te noemen. De rij- en rolgeluiden blijven mooi op de achtergrond terwijl de koets als een blok op de weg ligt.
Deze auto is niet ontworpen als racewagen of heeft geen sportieve aspiraties zoals de premium collega’s uit de andere (concurrerende) stallen, maar gedraagt zich bijzonder fijn op lange afstanden en is vlot te noemen tijdens het accelereren. De zetels bieden, zowel voor- als achteraan, meer dan voldoende steun -mede dankzij de verstelbare zitting van de voorzetels- en met de uitgebreide massagefunctie hou je het er gemakkelijk uren in vol. Plaats in de koffer en op de achterste zitrij is er in overvloed. Ook aan opbergmogelijkheden is er zeker geen gebrek. Het is inderdaad wel jammer dat de auto geen frunk heeft.
Het Harman-Kardon geluidssysteem is niet ‘overbast’ op de standaardwaarde en produceert een mooi surround-geluid op alle zitplaatsen in de auto.
Het voorverwarmen van het interieur via de VW-applicatie werkt goed. Voor de rest heb ik geen behoefte aan de applicatie, m.u.v. het soms opvolgen van het laadproces. De automatische klimaatcontrole doet goed zijn werk in combinatie met de stoel- en stuurverwarming maar de eco-modus raad ik sterk af. Het interieur en de ruiten dampen dan snel aan bij slecht weer. Nog een punt van kritiek; de ruitenwissers. Een andere gebruiker meldde hier op het platform dat hij deze al verving. Mijn ruitenwisserbladen maken ook veel geluid wat te wijten is aan ondermaatse kwaliteit van de leverancier hiervan. Ik hoop dat VW hiervoor in de toekomst een andere leverancier onder de arm neemt.
Het zicht rondom is goed te noemen. Soms kunnen de A-stijlen het zicht wat hinderen. Wat ik eerder zou afraden, is de optie van de 95% verduisterende ramen. Deze blinderen net iets te veel, waardoor mijn medepassagiers op donkere dagen en ’s nachts klagen van het matige zicht. Optisch vind ik dit in combinatie met de witte kleur mooi, maar praktisch zou ik achteraf gezien beter gekozen hebben voor de 65% verduistering.
Wanneer je met de VW-GPS rijdt, remt de auto rustig af en heeft de juiste snelheid bij het nemen van een rotonde of een afslag. De instructies worden netjes weergegeven in het head-up display.
Ook de instructies van de Waze navigatie worden weergegeven in het head-up display. Android Auto en Apple Car Play connecteren probleemloos.
De rijstrookwisselassistent treedt in werking wanneer je de snelweg oprijdt en kort het rempedaal aantikt. De instructies worden dan mooi op de voorruit geprojecteerd.
Op het kleine scherm in het dashboard wordt alle noodzakelijke informatie, en ook niet meer dan dat, weergegeven. Geen reden tot afleiding dus. Als je het stuur loslaat, word je voldoende gewaarschuwd alvorens de noodsystemen in werking treden. Een goede chauffeur houdt steeds de controle over zijn/haar bolide en lost het stuur niet.
Op het grote scherm is alles duidelijk ingedeeld en zijn de tabbladen en sub-vensters naar wens aan te passen.
De sneltoetsen voor het volume en de klimaatcontrole werken goed.


Het verbruik:
350km is met een volle accu realistisch bij slechte weersomstandigheden als je de auto semi-automatisch laat rijden in eco-modus. Ik heb hierbij al veel snelwegkilometers in de regen bij koude temperaturen gemaakt (5°C) met winterbanden. Ik vermoed dat bij droog en warmer weer de autonomie zal toenemen tot 450 à 500km. De WLTP-opgave van 599km lijkt mij iets te optimistisch.
Soms geeft de boordcomputer 18kWh/100km weer, andere ritten -afhankelijk van het weer- kan dat oplopen tot 23kWh/100km.

Conclusie:
Definitie van een chauffeur: iemand die een auto bestuurt (met steeds volle focus op de weg met zo min mogelijk afleiding van een scherm, goed ondersteund door de comfortabele en solide machine die auto wordt genoemd).
Definitie van een passagier: iemand die comfortabel wordt vervoerd (en die de focus op de weg niet hoeft te houden).
Beiden verplaatsen zich van punt A naar punt B.
Waarschijnlijk worden wij in de toekomst allemaal passagier, maar momenteel slaagt Volkswagen er volgens mijn ervaringen met glans in om beide doelgroepen met deze ID.7 Tourer ruimschoots te verwennen.

Wordt vervolgd …

Een kleine extra update

  • 11.000 km

Ondertussen heb ik er weer wat kilometers bij aangetikt en ik moet zeggen: de auto bevalt me nog steeds 100%. De Witte Beuling blijft een aangename reisgezel en kilometervreter. Hij werkt gezapig oneffenheden in het wegdek weg en houdt zich koersvast op onze ondermaatse Belgische wegen. Zelfs op de Ardeense bochtige weggetjes werkt de stuurassistent betrouwbaar. In Nederland (een verademing als het gaat over de kwaliteit en inrichting van de wegen) merk ik een hemelsbreed verschil in positieve zin voor wat betreft de reactie van de automatische rijhulpsystemen.
Een nadeel aan het aerodynamisch ontwerp is de bodemvrijheid: bij het inrijden van sommige private keldergarages (ik weet niet of deze in Nederland veel voorkomen, in België zijn er verschillende onder de woningen) tikt de bodem van de auto de grens tussen de stoeprand en de inrit vrij gemakkelijk aan met een schurend geluid door merg en been tot gevolg.
Het dikke en grote stuur ligt goed in de hand en laat de wagen rustig reageren op de input.
Wanneer ik het stuurwiel op zich vergelijk met het dunnere stuur van de Citroën, valt op dat ik geen stijf gevoel krijg in de handen bij lange afstanden. Dat van de Citroën was voor mij persoonlijk dus onvoldoende dik uitgevoerd.
Wanneer ik vergelijk met dat van Peugeot, moet ik zeggen dat het grote stuurwiel van Volkswagen toch een beter gevoel van controle geeft en uitnodigt tot een rustiger en gezapiger rijgedrag. Hiermee wil ik de Peugeotlezers onder jullie zeker niet voor de borst stoten en beweren dat de kleine stuurwielen van Peugeot niet goed zouden zijn, deze werden eerder positief onthaald in de betreffende 3008 en 5008 en pasten goed bij het karakter van deze auto’s. Een gevoel is natuurlijk steeds subjectief.
Wegens de achterwielaandrijving heeft deze auto een geweldig kleine draaicirkel in verhouding tot de buitenafmeting. Keren en een straat gaat als een fluitje van een cent.
Over de bouwkwaliteit van het kraak- en rammelvrije interieur (een verademing t.o.v. de Citroën; Peugeot scoort ook heel goed op dat vlak en kan volgens mij tegenwoordig vergeleken worden met Volkswagen) kan ik alleen maar zeggen: top Duitse afwerking. Op een kleine naad in de voorportieren t.h.v. de onderste verticale rand van de B-stijl na, is de het spuitwerk van de carrosserie nergens te bespeuren.
Tijdens de winterse dagen weet de Witte Beuling mij ook te verbazen met de snelheid waarmee de voorruit wordt ontdooid als ik vergeten ben om via de applicatie het interieur op te warmen. Dit gebeurt werkelijk op 1 minuut!
De sneltoetsen hiervoor zitten exact op de juiste locatie t.h.v. de bediening van de verlichting links in het dashboard.
Rijden in het donker? Geen probleem: de intelligente grootlichtassistent verlicht de nodige gedeelten waarbij zones van voor- en achterliggers netjes gedimd worden. Enkel op snelwegen met een hoge middenberm gebeurt het weleens dat de tegenliggende vrachtwagens niet gezien worden en verblind worden. Even een trek aan de hendel van de richtingaanwijzers, en het systeem is uitgeschakeld. Terug inschakelen gaat even gemakkelijk.
In het begin was ik wat terughoudend wegens het ontbreken van de ruitenwisserhendel. Deze functie is geïntegreerd in die van de richtingaanwijzers. Mijn vrees bleek geheel ongegrond. De ruitenwissers laten zich ook hier weer intuïtief bedienen.
Op vlak van ergonomie blijken de producten van de Volkswagengroep -met uitzondering van details in sommige modellen, ik denk hierbij o.a. aan de vorige generatie Golf voor wat betreft de niet verlichte sneltoetsen voor klimatiseren en het volume- toch wel een absolute koploper in de autowereld.
Ook de droogfunctie van de voorste zetels is een handige gadget. De kleren zijn op een wip gedroogd en het klamme gevoel verdwijnt vrijwel onmiddellijk.

Misschien een handige algemene tip (ik heb er alleszins lang over gedaan alvorens ik het doorhad): als je de aanraakgevoelige toetsen in je auto wil bedienen, is het handig om je hand eerst onder of boven de toetsen ergens op of onder het dashboard of het scherm te laten rusten; zo raak je altijd de juiste toets aan wanneer de wagen in beweging is.


Ik blijf jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen…

Nog steeds tevreden onderweg met De Witte Beuling

  • 22.000 km

Jawel beste lezer, zoals deze subtitel vermeldt: nog steeds erg tevreden na 22.000km met ‘De Witte Beuling’. Sommige ervaringen stel ik positief bij, andere eerder negatief. Hieronder een opsomming:

De aanraakgevoelige toetsen van de interieurverlichting liggen te dicht bij deze voor de pechverhelping en SOS. Zo gebeurde het al eens dat mijn medepassagier per ongeluk de toets voor pechverhelping activeerde. Gelukkig kon dit ook snel weer worden geannuleerd. Verder is de dimmende functie van de binnenverlichting fantastisch en ervaar ik als bestuurder de binnenverlichting van de achterpassagiers niet als hinderlijk tijdens het rijden.

Het automatisch inparkeren werkt niet feilloos. Meer bepaald bij het zoeken van een passend parkeervak, zowel langs als dwars. Soms detecteert de wagen het parkeervak even en verdwijnt het onmiddellijk terug. Als het systeem wel een vak detecteert en men start het proces, werkt dit werkelijk fantastisch. M.a.w.: zorg ervoor dat je een bekwame chauffeur bent die ook nog zonder hulpsystemen kan inparkeren in geval het nodig zou zijn. De aanwezige 360° camera’s en auditieve waarschuwingen doen hun werk wel zeer goed.

Onlangs ontdekte ik nog enkele handige hulpjes in de VW-applicatie: Je kan je bestemming gewoon opzoeken via de app en oversturen naar de wagen. Bij het opstarten van de wagen gewoon even de bestemming bevestigen en rijden maar.
Ook ontdekte ik dat bij het voorverwarmen van het interieur, de accu mee wordt verwarmd. Het gevolg hiervan is een betere actieradius in de winter en een lekker warm interieur, zetel en stuur. Doe dit wel op het ogenblik dat je wagen geconnecteerd is met het vaste stroomnet uiteraard.

De connectie met de Spotify-app in de wagen werkt ook vlot. Ik raad wel aan om een afzonderlijke VW-gebruiker aan te maken als je met een multi-abonnement werkt.

Het verbruik dan: In de wintermaanden zit dit gemiddeld rond de 20kWh/100km. Met de warmere dagen in maart 2025 is dit aanzienlijk beter. Hierbij daalt het verbruik naar gemiddeld 15kWh/100km.
Overigens pas een leuk weetje vernomen: Wist je dat een ICE benzinewagen met een verbruik van 5,6l/100km omgerekend in werkelijkheid 50,4kWh/100km verbruikt? Het verbruik van een gelijkaardige EV-wagen komt neer op 15kWh/100km. Dit komt omdat de efficiëntie van een verbrandingsmotor (30 à35% rendement) veel lager ligt dan bij een elektromotor (95% rendement). Bron: https://groenerleven.be/

Het snelladen is beter dan opgegeven (183kWh ipv 175kWh bij 10 à 20% bij aanvang van het snellaadproces). Bij langere ritten wordt er automatisch een tussenstop ingepland door navigatie waarbij de accu bij de start van het laadproces de ideale temperatuur heeft.

De automatische verkeersbordherkenning geeft niet altijd de juiste snelheid weer. Ik weet niet of dit aan de navigatie of de camera ligt. De bestuurder dient dus nog steeds alert te blijven en zich te focussen op de rijbaan. Technologie ondersteunt de mens maar is dan ook nóóit onfeilbaar. Wie beweert dat dit wel het geval is, liegt nooit niet.

Soms merk ik condensvorming vanwege de vrieskou op bij de camera van de voorruit. Hierdoor heeft men in het begin van de rit geen ondersteuning van de ACC. Meestal is dit euvel na 5 minuten verdwenen. Bij een bepaalde lichtinval en reflectie bij straffe zon, kan dit euvel onderweg soms ook optreden, maar verdwijnt ook weer snel. De auto waarschuwt op tijd de bestuurder als dit het geval is.

Ik raad de fans van een zonnebril met Polaroidglazen aan om bij het gebruik van een auto met headup-display, toch andere glazen te nemen. De Polaroidglazen filteren de projectie in de voorruit grotendeels weg.

Verder blijft het zéér aangenaam cruisen in deze comfortabele bolide met een superstil interieur.

Ik hou jullie op de hoogte …

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.