Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 150pk Highline (2017)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 150pk Highline (2017)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 2.0 TDI 150pk Highline
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf36 km
KM-stand laatst300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 300 km

Gisteren de nieuwe wagen gekregen: VW Golf 7 Variant Highline 2.0tdi 150pk dsg6. Maximale kilometerstand op de vorige (lease)auto veel sneller dan verwacht bereikt dus moest snel wisselen. Auto met productiedatum 02/2017 op voorraad gevonden. Dus pre 2018-facelift. Ruim 6500 euro aan korting dus 'meer' kunnen kopen dan volgens mijn standaard budget.
Auto is goed voorzien:
R-line Exterior met 17inch alu (mooi!)
Panoramadak (leuk)
Ergo bestuurdersstoel met massagefunctie(echt goed)
Businesspack (regensensor, licht & zicht, discover media navi) (noodzakelijk)
Park-pilot/park assist (speelgoed)
ACC ipv CC (weet niet of dit optie of standaard is)
Sportonderstel 15mm (mooi voor de looks)
Kleur limestone grey

Auto is +/- 10k duurder dan de Skoda - en dat merk je eraan. De ergonomische stoel zit als gegoten, zelfs met mijn slechte rug (hernia). Automaat tov zelf schakelen is een verademing. 2.0tdi tov 1.6tdi is ook een wereld van verschil. Ook in verbruik lijkt me. :-)
Verschil in geluid(sdemping) is enorm. In de Golf lijkt het alsof ik op de bank in de woonkamer zit, de Octavia leek wel een tractor als ik grof durf vergelijken. Zonder dat ik afbreuk wil doen aan de kwaliteit van de Skoda, die is nl. ook uiterst goed bevallen! (review)

Prestaties van de 2.0tdi tov de 1.6tdi in de Octavia zijn een enorm verschil. Niet zo zeer in snelheid, want in BE/NL kom je toch niet echt boven de 130/140, maar wel op de manier hoe die bereikt wordt. In alle rust, de motor zo sereen op de achtergrond, en toch gaat het veel sneller dan je denkt. In de Golf hoor ik 'm niet, in de Octavia eigenlijk best wel fel. 1.6 moest ook harder werken/meer rpm draaien.

Heb vaak gelezen dat men het VW Golf interieur niet zo spannend vindt. Op zich is dat wel, maar het is wel verdorie netjes en mooi afgewerkt. Ergonomisch ook. Heb bv een drietal weken met een Peugeot 308SW als aanloopwagen gereden. Zeer mooi interieur, maar ergonomisch allemaal net niet. Die Duitsers hebben echt over alles nagedacht en alles zit daar waar het hoort en werkt precies gelijk je het verwacht. Twee domme voorbeelden: regensensor in de Peug moet je elke keer activeren als je de motor start. Tankklepje is wel vergrendeld met afstandsbediening, maar toch heb je een sleutel nodig om de dop te kunnen openen. Net niet vind ik.

Ondanks de 17 inch wielen is de Golf comfortabeler (afgeveerd) dan de Octavia. Zonder aan scherpte in te boeten, want ligt precies ook strakker op de weg.

Ruimte lijkt net iets minder dan in de Octavia, vooral op de achterbank. Koffer zou gelijk moeten zijn. Gaat zeker voldoen voor een gezin van 3.
ACC is in het begin een vreemd gegeven. ACC in combinatie met een DSG is blijkbaar bijna een halve autopilot: indien er een auto voor je rijdt kan je die semi-automatisch volgen door enkel te sturen. Gas geven en remmen gaat automatisch, incl stop en vertrek aan verkeerslicht. Super. Op snelweg ook fijn, echter niet in ochtend- of avondspits. Hij laat iets te veel ruimte waardoor auto's voor je invoegen, de cc op de rem gaat staan omdat de afstand te kort is, ... Te nerveus in druk verkeer, maar daar is het ook niet voor ontworpen.

Verbruik rond de 6-6.5l per 100 km, volgens boordcomputer, zonder echt door te trappen. Vind het verschil met de 1.6tdi groot. Dat was ca 4.7-4.8 op boordcomputer bij vergelijkbare snelheden.

Eerste indrukken zijn dus echt supergoed. Ben er bijna zeker van dat dat ook zo blijft. Mag ook wel bij een waarde van ruim 41k fiscaal in NL, want ja, ik betaal bijtelling.
Helaas geen 14% meer...

Comfort en prestaties zet ik op 5/5. Betrouwbaarheid kan ik nog niet over oordelen, en gebruikskosten zijn niet relevant dus 3/5.

Wordt vervolgd. Hoop dat jullie hier iets aan hebben. Misschien eerst mijn Octavia review lezen, kan dat de nuances dan duidelijker worden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.