Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 150pk Highline (2015)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 150pk Highline (2015)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 2.0 TDI 150pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna een jaar onderweg

  • 50.000 km

Begin 2015 stond ik weer voor de keus om een nieuwe leaseauto uit te zoeken, als vervanger voor de Astra Sportstourer. Eisen deze keer:
- Stationwagon;
- Diesel;
- 20% bijtelling is prima;
- En moet wel fijn rijden.

Mijn selectie bestond initieel uit 4 modellen:
- 308 SW, de leasetopper, echter bij de proefrit deze afgewezen, klein en toerenteller die de verkeerde kant op draait. Daarnaast heeft Peugeot erg veel gedaan om hem in de 14% te krijgen met als nadeel dat er weinig lol aan te beleven is. Valt af
- Ford Focus, gezien, in gereden, echter oud interieur, met wat losse upgrades, valt daarom af.
- Opel Astra, oud model, nieuwe niet op tijd beschikbaar, valt af.
- Seat Leon, leuke auto, rijdt goed, mooi onderstel, echter de 110 pk diesel is te klein den de 150 pk is alleen leverbaar in de FR met rode sportstrepen etc. Valt dus af.

Dus uitbreiding van de selectie noodzakelijk, en daarmee de proefrit gemaakt in de Golf. Daarmee was de keuze gemaakt, netjes afgewerkt, alles past en klopt en als belangrijkste, rijd het fijnst van deze 5.

Specificaties:
Highline (vanwege de kleur rood), aangevuld met executive pakket en een mooie wegklapbare trekhaak.

Ervaringen tot nu toe:
De auto rijdt, zeker gezien de andere 4, het beste. Het belangrijkste hierin is de 150 pk diesel gecombineerd met het onderstel dat volkswagen monteert, inclusief de aandrijfas met sperdifferentieel. Die laatste levert een bijzonder mooi en voorspelbaar bochten gedrag op. Sterker nog het daagt uit naar het opzoeken van het grensbereik van het onderstel en dat is voor het eerst dat ik daarmee rij. De Astra en de Megane hebben dit absoluut niet.

Interieur en alle opties zijn prima, alles werkt en zit op de juiste logische plek in de auto. De touchscreen is snel genoeg (zag daar klachten over, echter begrijp dat niet), en gelukkig heeft Volkswagen er voor gezorgd dat niet alles via de touchscreen gaat. Je kan gewoon de airco/radio bedienen zonder het touchscreen te moeten gebruiken (nadeel van de 308).

Verbruik, tot nu toe 1:20,0 (5,0 l/100km). Dit met een rustige rijstijl waarbij meestal de maximum snelheid wordt gerespecteerd. Bij stevig doorrijden loopt het op, echter in NL tijdens de spits heb je daar niets aan, dus 1:20 is haalbaar.

30.000 km beurt, alleen normaal onderhoud, geen storingen. Prima verzorgt door Pouw in Zwolle.

Nadelen:
De stoelen, ik kan er niet goed in zitten en dat is voor het eerst dat ik dat mee maak.

Sjoemeldieselverhaal:
Deze auto is duurder dan de andere vier, maar dat heb ik expliciet voor gekozen om een keer “het premium gevoel” mee te maken. Het sjoemeldiesel verhaal heeft er wel voor gezorgd dat ik dit meeneem in de keuze voor de volgende auto, immers van een “premium” merk/concern zou je juist niet de sjoemel discussie verwachten.

Overigens heb ik al wel ontdekt dat het nu goed geregeld is bij Volkswagen. De Euro 6 diesels (die ik ook heb) zijn de enigen die bij een werkelijk rijtest voldoen aan de norm. Er zijn maar 7 van de 263 geteste auto’s die voldoen en die zijn allemaal van VAG. Zie http://equa.emissionsanalytics.com/.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.