Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 150pk Highline (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf Variant 2.0 TDI 150pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Bijna een jaar onderweg
- 50.000 km
Begin 2015 stond ik weer voor de keus om een nieuwe leaseauto uit te zoeken, als vervanger voor de Astra Sportstourer. Eisen deze keer:
- Stationwagon;
- Diesel;
- 20% bijtelling is prima;
- En moet wel fijn rijden.
Mijn selectie bestond initieel uit 4 modellen:
- 308 SW, de leasetopper, echter bij de proefrit deze afgewezen, klein en toerenteller die de verkeerde kant op draait. Daarnaast heeft Peugeot erg veel gedaan om hem in de 14% te krijgen met als nadeel dat er weinig lol aan te beleven is. Valt af
- Ford Focus, gezien, in gereden, echter oud interieur, met wat losse upgrades, valt daarom af.
- Opel Astra, oud model, nieuwe niet op tijd beschikbaar, valt af.
- Seat Leon, leuke auto, rijdt goed, mooi onderstel, echter de 110 pk diesel is te klein den de 150 pk is alleen leverbaar in de FR met rode sportstrepen etc. Valt dus af.
Dus uitbreiding van de selectie noodzakelijk, en daarmee de proefrit gemaakt in de Golf. Daarmee was de keuze gemaakt, netjes afgewerkt, alles past en klopt en als belangrijkste, rijd het fijnst van deze 5.
Specificaties:
Highline (vanwege de kleur rood), aangevuld met executive pakket en een mooie wegklapbare trekhaak.
Ervaringen tot nu toe:
De auto rijdt, zeker gezien de andere 4, het beste. Het belangrijkste hierin is de 150 pk diesel gecombineerd met het onderstel dat volkswagen monteert, inclusief de aandrijfas met sperdifferentieel. Die laatste levert een bijzonder mooi en voorspelbaar bochten gedrag op. Sterker nog het daagt uit naar het opzoeken van het grensbereik van het onderstel en dat is voor het eerst dat ik daarmee rij. De Astra en de Megane hebben dit absoluut niet.
Interieur en alle opties zijn prima, alles werkt en zit op de juiste logische plek in de auto. De touchscreen is snel genoeg (zag daar klachten over, echter begrijp dat niet), en gelukkig heeft Volkswagen er voor gezorgd dat niet alles via de touchscreen gaat. Je kan gewoon de airco/radio bedienen zonder het touchscreen te moeten gebruiken (nadeel van de 308).
Verbruik, tot nu toe 1:20,0 (5,0 l/100km). Dit met een rustige rijstijl waarbij meestal de maximum snelheid wordt gerespecteerd. Bij stevig doorrijden loopt het op, echter in NL tijdens de spits heb je daar niets aan, dus 1:20 is haalbaar.
30.000 km beurt, alleen normaal onderhoud, geen storingen. Prima verzorgt door Pouw in Zwolle.
Nadelen:
De stoelen, ik kan er niet goed in zitten en dat is voor het eerst dat ik dat mee maak.
Sjoemeldieselverhaal:
Deze auto is duurder dan de andere vier, maar dat heb ik expliciet voor gekozen om een keer “het premium gevoel” mee te maken. Het sjoemeldiesel verhaal heeft er wel voor gezorgd dat ik dit meeneem in de keuze voor de volgende auto, immers van een “premium” merk/concern zou je juist niet de sjoemel discussie verwachten.
Overigens heb ik al wel ontdekt dat het nu goed geregeld is bij Volkswagen. De Euro 6 diesels (die ik ook heb) zijn de enigen die bij een werkelijk rijtest voldoen aan de norm. Er zijn maar 7 van de 263 geteste auto’s die voldoen en die zijn allemaal van VAG. Zie http://equa.emissionsanalytics.com/.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren