Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 150pk Highline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 2.0 TDI 150pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
De eerste dagen
- 800 km
Na twee Audi's A4 en kortstondig een BMW320D, mocht ik een nieuwe VAG leaseauto uitzoeken.
Mijn wensen:
- Stationcar vanwege de ruimte voor het gezin met de hond
- Vlotte diesel motor
- Fiscaal aantrekkelijk
- Stil, Luxe
De Audi bleef trekken en heb daarom wederom offerte laten maken, die met de gewenste opties richting 50K ging, waarvan je helaas 25% moet bijtellen. Rationeel viel deze dus af. Emotioneel nog niet want het Audi gevoel is moeilijk te overtreffen.
De 2.0 TDI met 150pk is voor mij een voorwaarde, want de 1.6 kan dan zuinig zijn, maar vlot rijden is nauwelijks mogelijk zonder veelvuldig te blijven schakelen. (Ik had deze een tijdje in een voorloop Passat gereden)
De 2.0TDI is soepel, stil en snel, en is verkrijgbaar in Audi, VW, Skoda en Seat. Tijd om eens naar de broertjes en zusjes met deze motor te gaan kijken.
De Passat en Superb liggen met deze motor fiscaal dicht bij Audi, en de Superb vind ik wat oubollig en de Passat heeft z'n tijd gehad.
Dan de Octavia. Een serieus alternatief die erg veel ruimte biedt en veel waar voor je geld.
Voor nog geen 40K heb je alle opties en het ziet er in de juiste kleur prima uit. Ik heb 'm een weekend geprobeerd, maar vond 'm niet stil genoeg; wind en bandengeruis zijn duidelijk aanwezig. Het moet toch ergens in zitten.
Dan mijn uiteindelijke keus;
een Golf 7 Variant 2.0TDI Highline in de volgende uitrusting;
2.0TDI Highline handbak (20% bijtelling)
Deep black metallic
17" 'Madrid' wielen
Sportonderstel
Executive Plus pakket (Discover Pro)
Panoramadak
Keyless entry
Extra getint glas achter
Dynaudio
Achteruitrijcamera
Xenon Plus
Dynamic light assist
Lane assist
Spiegelpakket
Ergonomsche sportstoelen
Kaneelbruin leer (achteraf)
Het is natuurlijk altijd afwachten wat je krijgt totdat je het ziet en vooral ervaart.
Ik ben echter heel erg blij verrast; wat een geweldige auto! En wat een kwaliteitsniveau. En wat een stilte, En wat een luxe. En dat voor een Golf wat toch een dertien in een dozijn auto is... Onvoorstelbaar.
De auto ligt erg strak op de weg, heeft een snelle ,soepele motor, en je waant je echt in een premium auto van een klasse hoger.Het Audi gevoel heb je ook in deze...Golf.
Het Discover Pro navigatiesysteem heeft een iPad mini scherm met erg veel mogelijkheden en is vooral snel met updaten en synchroniseren met je telefoon. Een dergelijk systeem vind je niet in een Audi.
Dynaudio is de moeite waard als je van muziek houdt, vooral als je via media luistert.
De ergonomische sportstoelen zijn fantastisch en zitten als een maatpak, en ogen met leer achteraf erg sjiek.
Rationeel is dit de beste keus, en als je m dik in de spullen zet en hebt gereden emotioneel ook.
Eens kijken of ik na een paar maanden nog zo enthousiast ben.
Wordt vervolgd..
Top auto
- 160.000 km
Het was tijd voor afscheid een tijdje terug.
De Golf heeft me nooit teleur gesteld, wat een top auto.
Strak en snel als het moet, comfortabel en lui als het kan. De 2.0 tdi is vooral erg soepel, stil en trekt als een lier.
Op de autobahn gaat de Golf 220, en zou dan wat straffer afgeveerd mogen zijn. Op normale snelheden is het echter daardoor een zeer comfortabele reisauto.
Met het panoramadak open kan je nog fatsoenlijk de snelweg op zonder dat je eruit waait, is een fijne optie, maar geen must want pas op als het hoogzomer is verbrand je snel..
Ik heb veel audiosystemen gehoord, maar de Dynaudio is waanzinnig goed. Zuiver, vol en onvervormd snoeihard is mogelijk. Als je liefhebber bent is deze optie van ongeveer 650 euro het dubbel en dwars waard. Super.
Het leer wat achteraf is ingebouwd heeft zich netjes gehouden, maar af fabriek is het toch net even wat strakker. Zou ik niet nog eens doen.
Brandstofverbruik is gemiddeld 1:16/17 geweest met een stevig rijgedrag. Olieverbruik 1:10.000, wat 'normaal' is voor volkswagen. Tja, voor meerdere uitleg vatbaar.
Je kan jezelf de vraag stellen; is een Golf van dik 40 duizend euro een goede keus?
Voor het zelfde geld rij je een auto uit een groter segment, maar wel met minder opties. Dat is waar, als je gevoelig bent voor groter, ander imago en dergelijke.
De Golf is in deze uitvoering een dijk van een auto, maar blijft een Golf uit het C segment, waar ook de Astra, Focus en Megane goede zaken doen.
Het is heel persoonlijk. Ik heb er geen seconde spijt van gehad, maar zou niet nogeens dezelfde keus maken. Daarvoor ben ik te nieuwsgierig naar andere auto's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.