Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 150pk Highline (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 2.0 TDI 150pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 31.069 km |
KM-stand laatst | 94.870 km |
Een andere Variant ;-)
- 31.069 km
Zaterdag 31 januari was het eindelijk zover, de VW Golf 7 Variant was klaar om afgeleverd te worden! Eerst ff netjes de hatchback schoongemaakt, zodat die rechtstreeks de showroom in kon en na de tenaamstelling een stukje toeren...
Zoals in mijn vorige review al beschreven een volle VW Golf 7 HB ingeruild voor een nog vollere VW Golf 7 Variant. De auto is bijna een jaar jonger en had 13000 km minder gereden, dus weer een stukje vooruitgang.
Hieronder een opsomming van de uitvoering en opties:
Deep Black Pearl VW Golf 7 Variant Highline 2.0 TDI DSG6 150 PK/ 320 Nm met:
- Bi-Xenon verlichting met bochtverlichting;
- Grootbeeld navigatie Discover Pro;
- Auto hold en automatische handrem;
- Beige Vienna lederen interieur;
- Privacy Glass;
- Ambiente led verlichting interieur;
- Adaptive Cruise Control;
- Dynamic Chassis Control;
- 18" Marseille velgen;
- 18" reservewiel (thuiskomer);
- Dynamic Light Assist (grootlichtassistent);
- Mistlampen voor met bochtverlichtingsfunctie;
- Panoramadak;
- Bagagenet;
- Dynaudio geluidsinstallatie met subwoofer;
- Lane Assist;
- Verwarmbare en extra zonwerende voorruit;
- Elektrisch bedienbare, inklapbare en verwarmbare buitenspiegels;
- Automatische dimmende binnenspiegel;
- Mobiele telefoonset Comfort;
- Bluetooth voor telefoon en mediaplayer;
- Licht en zicht pakket;
- Led kentekenplaatverlichting;
- DSG 6-bak automaat;
- Parkeerhulpsysteem en parkeersensoren;
- Hoogglans zwarte inleg dashboard;
- Keyless entry en go;
- Elektrische bedienbare ramen rondom;
- Uitgebreide boordcomputer;
- Alarm+, Airbags rondom, pro-actieve inzittenden bescherming;
- en nog wat praktische zaken die volgens mij standaard zijn op een Highline uitvoering.
Voor aflevering is de 30 duizend km beurt uitgevoerd, dus daar heb ik voorlopig, het eerste halfjaar, geen omkijken naar. De 16" winterset van de HB laten monteren/overgezet, dus de 18"-jes liggen nu schoon binnen. Inmiddels 1630 km gereden met de 2.0 TDI en nu al zeer tevreden. Wat een andere rijeigenschappen, rustiger, stiller, mooier schakelverloop en standaard POWERRR....
Natuurlijk altijd iets te veranderen aan een auto als autoliefhebber, dus de auto verder gepersonaliseerd door:
- Chromen uitlaatsierstukken gemonteerd...klein voordeel deze had ik gekocht voor montage op de HB, da paste nie, dus nu wel op de Variant kunnen gebruiken;
- Chromen achterklepstrip via E-bay gekocht en gemonteerd (incl. verzenden € 23,60);
- Type en motoriseringsemblemen van de achterklep verwijderd, waren wel een heleboel letters en cijfers achterop, die deze luxe auto in mijn optiek weer een beetje standaardiseerden. Staat een stuk strakker!;
- Powerbox (Tuning JD Engineering Lochem) uit de 1.6 TDI DSG7 om laten programmeren voor de 2.0 TDI DSG6, zodat het vermogen nu op 185 PK en het maximum koppel nu op 380 Nm ligt. Eigenlijk gewoon een GTD van gemaakt dus. Hierdoor is de auto nog soepeler en zuiniger (bij normaal gebruik), zoals jullie kunnen volgen in de verbruiksmeter, gekoppeld aan deze review;
- DAB+ module bij de aankoop bedongen en in laten bouwen (tja dat zat hier nou net niet in af-fabriek). Echter hier nog niet heel blij mee, de ontvangst is dramatisch en niet te vergelijken met origineel. Het autobedrijf gaat hier nog mee aan de slag. In mijn optiek moet de originele combi (radio en telefoon) dakantenne gebruikt kunnen worden, welke een veel sterker bereik heeft dan het plakantennetje dat nu extra is gemonteerd.
Over het rijden heb ik hierboven al gezegd dat het een heel verschil is met de 1.6, maar ik wil het hier nog een keer herhalen....in één woord fantastisch! De kracht en de souplesse zijn vele malen groter dan in de basisdiesel (ondanks dat ik daar ook al de tuning op had toegepast). Ook het grote panoramadak is een genot, terwijl het nog niet eens mooi weer is geweest om hem open te doen. Het geeft een enorm ruimtelijk effect.
Over de hulpsystemen kan ik het volgende zeggen:
- Adaptive Cruise Control, geweldig systeem, remt tot stilstand aan toe. Je moet wel tijdig van baan veranderen als je achterop voorliggers komt, anders remt het systeem al teveel af. In de bebouwde kom kan je zelfs op de ACC door een rotonde en verkeerslichten heen als je een voorganger hebt ;-);
- Lane Assist, werkt ook prima op de Autoweg en Autosnelweg, stuurt zelf bij als de bocht niet te scherp is en anders krijg je een waarschuwing dat je jezelf moet activeren. Op 60 km wegen vindt ik het niet handig, omdat hij dan de auto behoorlijk midden op de weg laat rijden. Het systeem pakt zelf de belijning op wanneer het aan staat;
- Dynamic Chassis Control, als individu compleet naar eigen wens in te stellen, dus 3x raden, dat heb ik ook gedaan. Demping op comfort stand zodat de drempels in het dorp niet zo hard aan komen, stuur op standje sport evenals de motorinstelling/stand gaspedaal. Deze optie doet echt iets met het rijgedrag en werkt geheel anders als Dynamic Drive Control, dat is meer voor het gevoel...
Vandaag even terug geweest bij de garage, koplampen stonden erg hoog afgesteld (de schroefinstelling, voor de rest past het systeem de hoogte aan naar de belasting) waardoor ik wel erg vaak een seinsignaal kreeg van tegenliggers en het rechter voorportier moest met kracht dicht gedaan worden, dus ff de scharnieren wat olie laten geven.
Ik was al verwend met mijn vorige auto's, maar in deze korte tijd moet ik zeggen dat dit toch echt wel maximale verwenstand is.....
Update
- 61.621 km
Inmiddels ruim een half jaar en een dikke 30500 km verder. Wat kan ik erover zeggen? De auto is en blijft goed en een genot om mee te rijden.
Het verbruik (met de 18" velgen en banden) blijft zo rond de 1 op 17 hangen (75% snelwegkilometers) De banden beginnen op het eind te raken, maar wil ze voor de wissel met de winterbanden niet meer vernieuwen, volgend voorjaar met een frisse set starten. Door de redelijk versleten banden (nog zo'n 3mm profiel)zijn de hulpsystemen wel gevoeliger in hun meldingen.
Binnenkort wordt de 60 dkm beurt uitgevoerd, daar in een volgende update meer over.
Afgelopen periode geen bijzonderheden gehad met de auto, starten, rijden en tanken, geen olieverbruik of andere oneffenheden.
Bij aflevering is de batterij van de sleutel vervangen en onlangs weer de batterij van de sleutel laten vervangen (gaat ongeveer een half jaar mee, dat vindt ik vrij kort, maar jah de keyless open en go zal daar zeker invloed op hebben).
Via internet de gratis update 2015 van de navigatiesoftware gedownload (17Gb zip bestand, uitgepakt bijna 32 Gb). Dat ging, dankzij de glasvezelaansluiting en een 100/100 verbinding deze keer mooi vlot (2,5 uur). De update is benoemd als 2015, toch zijn grote (lang geduurde weg aanpassingen, b.v. rondom Leeuwarden en Assen) nog niet in deze update verwerkt, dat is wel jammer.
Voor wat betreft de hulpsystemen niet alleen positieve ervaringen:
- de frontassist kijkt soms een beetje "scheel" en remt uit zichzelf ondanks dat de stuurbeweging al is ingezet (vooral door fietsers voor je);
- lane assist zegt regelmatig dat het stuur moet worden vastgehouden, terwijl ik dat dan gewoon beet heb. Dit gebeurd vooral op langere rechte stukken. Ook wil het systeem bijsturen bij afritten richting de afrit, ook als je rechtdoor wilt, hierdoor ontstaat vaak een onrustige stuurbeweging;
- adaptieve cruise control werkt bij normaal verkeer goed, bij drukte vind ik het een stuk minder fijn. Het systeem trekt dan vaak hard op en remt pas heel laat en dan lijkt het alsof je als een aso door het verkeer gaat. Al met al anticipeert het gewoon niet, zoals je zelf wel doet, waardoor je dan veel onrustiger door het verkeer gaat. Ook met plotseling tussenvoegende auto's kan het systeem niet goed overweg en geeft dan via de front assist de melding om zelf te remmen;
- grootlicht assistent werkt over het algemeen goed, maar ook hier merk je dat het voor een systeem moeilijker anticiperen is als voor de mens, waardoor signalen van tegenliggers nog wel eens gegeven worden.
Op basis van bovenstaande denk ik dat de echt autonome auto nog wel een tijdje op zich laat wachten, of er moeten alleen nog maar autonome auto's rijden, dan kan er niks onverwachts meer gebeuren op de weg ;-)
Onlangs naar de IAA in Frankfurt geweest en de auto ook op hoge snelheid kunnen rijden. Alles zelf in de hand en dan is er geen verschil tussen 120 km/h of 200 km/h. Rijden doet de auto echt als een grote en hij ligt als een blok op de weg! Het verbruik blijft dan beperkt tot 1 op 15.
Aangezien het plan is om de auto minimaal 5 jaar in bezit te houden, heb ik hem onlangs laten polijsten en laten beschermen met Waxguard Plus (Plus = extra drogingsronde in een droogcabine bij een autoschadeherstelbedrijf, waarna de lak nogmaals wordt nagewreven). Hij heeft nu dan ook echt een mooie diepe zwarte glans en is veel gemakkelijker schoon te maken. Ook blijft hij langer schoon/glanzen.
Update
- 94.870 km
Na inmiddels al flink wat kilometers te hebben gemaakt hierbij een update over het rijden, onderhoud en andere zaken over deze mooie en nog steeds fijne auto!
Het rijden met de auto gaat soepel en vlot, de DSG is echt geweldig, nooit meer een auto met handbak (als de portemonnaie het toelaat ;-) ) Voor wat betreft de hulpsystemen is mijn mening niet meer veranderd....prima systemen, maar echt anticiperen en dan soepel hun werk doen is er nog niet bij.
In oktober 2015 (63230) de 60 dkm beurt uit laten voeren. Deze volgens het boekje grote beurt leverde geen bijzonderheden op. Versnellingsbakolie vervangen leverde een behoorlijk deel van de rekening à € 517,37 op. Voor de rest de standaard zaken als interieurfilter, olie/oliefilter, remmen reinigen.
In januari 2016 de tweede bekeuring (de eerste bedroeg € 46,- voor 6 km te hard rijden) opgelopen met de Golf. Niet te wijten aan de auto uiteraard, maar wel een vette en zure bekeuring voor het in de hand hebben van de smartphone, omdat ik die op de lader aansloot. € 239,- incl. administratiekosten is toch wel erg sneu geld, dus volgende keer nog beter opletten in het verkeer...
Begin maart 2016 een afneembare Westfalia trekhaak laten monteren i.v.m. klusplannen en fietsideeën. Bij deze montage ook meteen de ruitenwisserbladen voor laten vervangen, na 2,5 jaar zijn die echt wel aan vervanging toe in ons soms erg regenachtige Nederland. Al met al weer een investering voor de toekomst.
Na de montage van de trekhaak (toeval of niet...) kreeg ik ineens allerlei verlichtingsperikelen, rechts voor xenonlamp stuk, rechts achter remlicht stuk, rechts voor bochtverlichting kapot....pff en dat schijnt dan normaal te zijn bij nog geen 80 dkm. Vooral de vervanging van de xenonlamp was een prijzig geheel (duur type lampen, D+M voorbumper), dus weer € 190,45 aan de auto besteedt. Voor de kleinere lampjes hoefde ik geen arbeidsloon te betalen bij de garage, dus dat was keurig!
Na de late sneeuw in Noord Nederland eind april, vond ik het begin mei toch wel een goed plan om de zomervelgen er weer onder te laten zetten. Aangezien de eerste set Bridgestone banden er ruim 60 dkm onder hebben gezeten, was vervanging van de vier zomerbanden wel nodig. Bij 86113 km deze wissel uit laten voeren en vier nieuwe Vredestein Ultrac Satin 225/40 ZR 18 92Y banden laten monteren (à € 465,- all incl.). Deze set was toch een kleine € 150,- goedkoper dan een set Michelin Pilot Sport 5 en gezien alle voorgaande uitgaven aan de auto vond ik het wel even goed zo. Nu een kleine 10 dkm verder moet ik zeggen dat dit erg fijne banden zijn en zeker niet onder doen voor Michelin banden. Het geluid, de stabiliteit, rijkwaliteit bij regen en droog zijn echt goed!
Inmiddels vooral weer gewoon lekker gereden en de teller schiet al lekker op naar de eerste 100 dkm. Uiteraard is inmiddels (13 juli j.l.) de 90 dkm beurt ook uitgevoerd en heeft de auto zijn eerste APK gehad. Bij deze beurt ook geen bijzonderheden, anders dan filters (oliefilter, interieurfilter, brandstoffilter), olie en uitvoering van de werkzaamheden. Al met al goed voor een rekening van € 370,- Gelukkig staat er een redelijke km-vergoeding tegenover voor de zakelijke kilometers, anders wordt je als particuliere rijder niet altijd vrolijk van deze bedragen. 19 augustus viert de Golf zijn derde verjaardag alweer.
Onlangs ook weer de Update 2016 van het navigatiesysteem Discover Pro gedownload en via een micro SD op de harde schijf in de auto geïnstalleerd. Na diverse routes te hebben gereden in Nederland, moet me toch van het hart dat de update (in ieder geval voor Nederland) weinig voorstelt. Heel veel, al jaren in de werkelijkheid, gewijzigde situaties zijn in de navigatiegegevens nog steeds niet aangepast, rotondes, éénrichtingsverkeer situaties, afgesloten wegen, etc. M.a.w. leuk zo'n gratis update, maar dan moet het ook wel een echte update zijn en die haal ik er nu niet uit!
Voor wat betreft de verbruiksgegevens, verwijs ik naar de verbruiksmonitor gekoppeld aan deze review. Het blijft met 18" toch net iets meer stoken dan met de 16" winterset.
Nu hopelijk de komende tijd alleen maar tanken en ruitensproeiervloeistof bijvullen, totdat de 120 dkm weer is aangetikt....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Business Edition 150PK | Apple Carplay | Camera | Trekhaak afneembaar
- 2015
- 128.199 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI ACT Highline AUTOMAAT VOL OPTIE'S
- 2014
- 191.918 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI 115pk R-line look, NAP, Trekhaak, Digitale Cockpit, Camera, Led, App-Connect, Dealer onderhouden
- 2017
- 104.350 km