Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 179.200 km |
Golf variant nr 2
- 500 km
Wederom een review van een grijze Golf Variant..
In het kort even hoe ik tot de keuze voor deze auto ben gekomen, dit staat uitgebreider in het laatste deel van de review van mijn voorgaande auto.
I.v.m. leasebeleid in combinatie met eigen wensen keuze uit 'de drieling' Golf Leon Octavia,
14% zou ik als dat nog steeds mogelijk was geweest wel serieus over nagedacht hebben maar was dus geen optie meer in 2015.
Diesel ivm kilometrage van 45.000 per jaar
Catalogusprijs i.v.m bijtelling max 35.000
Lijstje teruggebracht tot:
- Seat Leon ST FR D Dynamic + metallic/zij-airbags/upgrade sport/winterpakket
- VW Golf Variant 2.0 TDI BE + metallic/zij-airbags/Executive Plus/Spiegelpakket
Beter gevoel bij de Golf, naar mijn mening mooier interieur en grotere navigatie, en zou volgens reviews ook de stilste zijn.
1.6 TDI met DSG en Xenon zou ook een optie zijn voor ongeveer dezelfde (lease)prijs maar dan toch liever het vermogen van de 2.0
Op 08-05-2015 de Golf afgeleverd gekregen bij A-point in Amsterdam Zuid-Oost,
inclusief het zelf 'onthullen' van de auto in de aparte afleverruimte.
Hierna was er uitgebreid tijd voor uitleg, koppelen telefoon etc, toen ik bij de uitleg van de radio ook nog begon over dat er volgens mij logo's ingezet konden worden werd er gelijk even een sd-kaartje gepakt om de net ingestelde zenders van wat logo's te voorzien.
Hierna inclusief standaard flesje wijn en boeketje bloemen weer op pad gegaan voor de eerste rit.
Eerste indruk: stiller, sneller, en wat een mooi scherm heeft die Discover Pro !
Verder met de massagestoelen zitten spelen, dit is toch wel wennen, ik had in het begin gelijk het idee dat er een kind tegen de rugleuning zat te trappen.
Verdere opvallende / andere zaken:
- Autohold / automatische handrem, echt heel lekker systeem, handig bij de verkeerslichten
- Deuren moeten toch met wat meer kracht worden gesloten, komt denk ik door de extra rubbers tussen de deuren in.
- Geen reservewiel = heel veel ruimte onder de dubbele bodem, boodschappenkrat pas er zo in, compressor en plakspul zit aan linkerkant 'gewone'bagageruimte.
- gevarendriehoek in achterklep, dus geen bagage uitpakken als je hem opeens nodig hebt.
- de zitting van de achterbank hoeft/(kan zelfs) niet meer opgeklapt als je alle ruimte nodig hebt
- De Spiegels klappen automatisch in bij het vergrendelen van de auto
12.350
- 12.350 km
Ondertussen al weer wat meters gemaakt en staat er ruim 12.000 op de teller.
Ondertussen gedane aanpassingen: verwijderen typeplaatjes van de achterklep (vergeten met bestellen)
Sonniboy zonwering erin gezet, goede ervaringen met vorige auto (was deze ook zo weer kwijt via MP)
Nog wat in de tussentijd opgemerkte zaken ten opzichte van zijn voorganger, de Golf 6
- Snelheid wanneer op cruisecontrol is met stappen van 1 of 10 km te verhogen of te verlagen (res,set of +,-)
- Verbruik bij dezelfde rijstijl is iets hoger, komt vooral door de bredere banden denk ik (fabrieksopgave is hetzelfde)
- Het vermogen is wel erg lekker, inhalen op bijvoorbeeld een 80 km weg gaat veel gemakkelijker
- 6e versnelling was even wennen, als je vergeet over te schakelen krijg je wel een reminder in beeld tussen de klokken.
- De radio is snel met indexeren van media, kaartje erin en al vrij snel kun je door alle muziek heen bladeren
- 2 SD-kaart sloten voor muziek en upgraden Navi is erg handig.
Verder ervaar ik het als een comfortabele compleet uitgeruste auto, geen rammels, kraakjes etc.
de navigatie met rijbaan hulp is is duidelijk en werkt goed.
Stoelen op veel manieren instelbare voor een goede zitpositie.
Gebruikte materialen zijn zien er goed uit en zijn goed schoon te maken.
Pianolak zou ik als dat als optie verkrijgbaar was niet nemen, reflecteert zonnestralen hinderlijk en is verschrikkelijk met aantrekken van stof en achterblijven van vingerafdrukken.
Garage sinds aflevering niet hoeven te bezoeken (en zo hoort het)
Kortom tot nu toe een tevreden Golf-rijder
kleine 30.000 update
- 32.750 km
De kilometers tellen ongemerkt lekker door,
Naast een wielenwissel van 225 zomerbanden naar 205
winterbanden (incl lm velgen)
en een bezoek aan de garage voor de 30.000 beurt de garage niet hoeven bezoeken.
bij de 30.000 naast olie en checks nieuwe ruitenwissers en dat was het.
tussendoor ook geen olie bijgevuld of andere problemen.
Het verbruik is toch wat hoger als de vorige Golf, met een auto welke wat meer vermogen heeft heb ik toch meer de neiging door te rijden.
op naar de 60.000..
De laatste loodjes
- 173.500 km
Even wat tussenliggende updates overgeslagen,
vooral omdat er eigenlijk niets te melden viel!
verbruik nog steeds hetzelfde (1 op 21/22)
bij 45.000 km per jaar.
de afgelopen jaren alleen voor de reguliere
longlife beurten en de winter/zomerwielen wissel bij de dealer geweest.
tot twee weken geleden voor het eerst een storing naar voren kwam
via de gloeispiraal indicator (de dag erna aangevuld met een oranje
motorblok-icoon).
Na zelf uitlezen met de OBD dongle en Torque kwamen de foutmeldingen
P2100 / Throttle Actuator Motor Circuit/Open en
P2111 / Throttle Actuator Control System - Stuck Open naar voren.
Het enige wat ik merkte was dat de auto 'minder netjes' uit ging als ik
het contact afzette, meer abrupt.
de dag erna volgde ook nog een Roetfilter foutmelding, de procedure gevolgd
om deze te laten regenereren maar dit hielp niet.
Bij de garage is vervolgens wel het roetfilter geforceerd geregenereerd en
de melding was weg.
Tot anderhalve week later deze weer verscheen in dezelfde volgorde.
Terug naar de garage waar vervolgens het gasklephuis is vervangen.
Uitzetten gaat nu weer 'smooth'
Einde van een tijdperk?
- 179.200 km
Het is zover, de Golf gaat vervangen worden.
Tijdens de zoektocht naar een vergelijkbare vervanger had ik als enige nieuwe wens eigenlijk adaptieve cruisecontrol en virtual cockpit
met 45.000 km per jaar was diesel geen optie meer, omslagpunt is verhoogd naar 60.000, ook eisen mbt de verbruiksklasse, A of B
Als eerste gekeken voor de 1.5 benzine uitvoeringen van de Golf, Octavia en Leon,
leuk maar allemaal in de basis modellen van 2013, tegen einde komende leasecontract rijd
je dan dus in een model van 11 jaar oud, had ik toch geen goed gevoel bij.
Skoda Superb ook nog even bekeken, vooral groot en ruim en groot en.. ik had er geen klik mee.
Toen kwam ook de Toyota Corolla in beeld in december bekeken bij het Louwman museum en in maart proefgereden tijdens een Toyota event
(treintje van 6 verschillende Corolla's en om de paar kilometer wisselen).
Voor mij de eerste ervaring in een hybride en ik was aangenaam verrast, de beide motoren zijn zo goed op elkaar afgestemd dat je tijdens het rijden
soms echt op de toerenteller moet kijken of de benzinemotor nou aan of uit staat.
Met de CVT geen schakelmomenten maar niet storend, in de 2.0 flippers aan het stuur en 6 'virtuele' versnellingen maar denk dat dat een gadget
is welke je alleen de eerste paar dagen of eventueel alleen in de vakantie tijdens een afdaling gebruikt.
Toen het zover was een calculatie laten maken voor een Corolla Touring Sports Executive 2.0 in Precious Silver metallic,
de 2.0 gewoon omdat het kan en ik het net zoals nu fijn vind wat vermogen over te hebben.
Ik ben vooral erg benieuwd naar het verbruik in vergelijk met de Golf, daar rijd ik nog steeds niet onder de 1 op 21 mee, ik hoop met de Toyota rond de 1 op 20 te halen.
Na 19 jaar geen VAG meer..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.