Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 110pk Highline (2014)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 110pk Highline (2014)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.6 TDI 110pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 11%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Golf Variant 1.6 TDI DSG Highline

  • 32.000 km

Na 34 maanden zeer tevreden in de Citroën te hebben rondgereden http://www.autoweek.nl/autoreview/31049/citroen-c4-16-e-hdi-ligne-business , werd het tijd om de opvolger op te halen, de Golf.

De eisen waren ten opzichte van de Citroën niet gewijzigd, behalve dat ik toch graag wat meer ruimte in de kofferbak wilde. er moeten toch regelmatig 2 rolstoelen achterin, en omdat ik geen zin meer had om continue met hoedenplanken en m'n werk benodigdheden te slepen, moest de kofferbak toch wat ruimer. Daarnaast moest het diesel (van de baas) en automaat zijn. Gezien de toch ruim 65k per jaar die er gereden gaan worden, wilde ik ook niet teveel op comfort beknibbelen.

Helemaal bovenaan de shortlist stond de C4 Picasso. Echter door de gekrompen leasebudgetten op het werk, ging dit voor geen meter passen. Uiteindelijk bleef er voor mij niets anders over dan de Octavia, Leon of Golf. Na een proefrit in de Leon viel deze vrij snel af. Het onderstel was mij te hard. De tijd dat ik in de spreekwoordelijke kart wil zitten is toch echt wel voorbij. De beoogde versie had ook nog eens zeer sportieve stoelen, waar mijn ega niet in kan vanwege d'r beperking.

Hierna proefgereden in de Ocavia. Zeer prettige auto! Zit beter in elkaar dan de Leon, heeft alles aan opties wat je wenst in een kilometervreter, voor een redelijke prijs. Dit zou 'm wel gaan worden dacht ik. Voor de vorm eigenlijk nog maar even naar de VW dealer om even de Golf te zien van dichtbij.

Vanaf het eerste moment dat ik in de Variant stapte was ik overtuigd. De Golf gaat het worden. Het zat meteen als gegoten. De stoelen zijn beter. Het dichtslaan van de deur voelt beter. Ergonomisch beter. Ik kon eigenlijk niet bedenken waar de Octavia nog een streepje voor kon hebben. Tja, de prijs dan?

Thuis bij het samenstellen bleek de Octavia wel ruim 2k goedkoper te zijn. De Golf had dan geen xenon en ik moest voor de kleiner navigatie kiezen. Maar als ik de leaseprijs erbij pakte, was de Golf een paar tientjes goedkoper. Dit hield in dat de Golf onderaan de streep voor mij een stuk voordeliger zou zijn.

Uiteindelijk is de auto als volgt samengesteld:
* Variant 1.6 TDI 110pk DSG Highline
* Pacific blue
* Executive pakket
* Ergonomische sportstoelen
* Getinte ruiten vanaf B-stijl
* Open dak

6 februari mocht ik de wagen ophalen.
Ik kan niet anders zeggen dat het een heerlijke wagen is. De eerste 2300 km zitten er dan ook probleemloos op. Hoewel probleemloos...

* Bij een hoosbui liep er wat water bij het portier linksvoor naar binnen. Ik heb het zelf niet gezien, dus ik houd het in de gaten voor nu.
* De brandstoftank is toch wel erg klein bemeten. Hoewel ik nog niet echt bezig ben met het verbuik, moet ik nu toch rond de 750km al weer tanken. Geen ramp maar wel even wennen.
* Geen PDC. Het blijkt dat de highline geen PDC standaard heeft! Bij een comfortline kan je het bestellen als onderdeel van het comfortpakket. Bij de highline zit alles van dat pakket er standaard op, behalve dus de PDC. Aangezien je tegenwoordig zonder tussenkomst van de dealer moet bestellen, kan ik het niemand dan mezelf kwalijk nemen. Ik had beter moeten opletten. Aan de andere kant vind ik ook dat VW hier wel even op had mogen wijzen. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die ervan uit gaat dat een auto van ruim 36k dit standaard aanwezig heeft.

Voorlopig gaan we even lekker genieten van de nieuwe auto. En zijn we wat voorzichtiger bij het achteruitrijden.

*Update 07-08-2014*
2 weken geleden de eerste beurt gehad.
Ik moet zeggen dat ik toch wel erg tevreden ben over de golf. Voor de vele snelwegkilometers is het gewoon erg fijn vertoeven. De stoel zit voor mij perfect, alles zit daar waar je het verwacht zonder teveel zoeken in menuutjes. Ook erg fijn is het streamen van Spotify over de stereo.

Uiteraard zijn er wel wat puntjes:
* Bij 20.000km moest ik een liter olie bijvullen. Dat viel me toch tegen. Bij de vorige HDI heb ik nooit hoeven bijvullen tussentijds. Ik zal in de gaten houden of ik bij 50k weer moet, of dat het alleen het inrijden betrof.
* Vocht in de linker mistlicht vóór. Dit bleek een niet goed vastzittende afdekking te zijn.
* Bij de beurt de DSG laten resetten omdat ik toch het gevoel had dat ie wat slipte bij 3 naar 4. Af en toe ook een hikje bij flink accelereren. Na de reset leek het beter, maar na een week zit het er weer. Wellicht een producteigenschap? Het is niet storend, maar wel iets om ook in de gaten te houden.

Het brandstofverbruik valt me mee. Zit nu steeds tussen de 5,2 en 5,4 ltr/100km. Ik rij dan ook aardig door. Nadeel blijft dan wel de kleine brandstoftank.

Einde lease!
Vandaag was het dan zover. Na 32 maanden en 190dzd kilometer heb ik vandaag de sleutels achtergelaten bij de dealer. Ik heb erg weinig bijgehouden in deze review omdat er bar weinig te melden viel. Het enige wat ik te melden had was het excessieve olieverbruik. Gemiddeld deed ik een liter per 10dzd kilometer. Schijnbaar een producteigenschap :(

Laat mij niets anders dan de volgende eigenaar veel plezier te wensen met een verder prettige auto die er voor mijn gevoel nog makkelijk 190k bij kan rijden. De auto vertoond nog totaal geen piepjes of kraakjes en rijdt gewoon als nieuw. Het interieur vertoond ook nog nergens slijtage. Gewoon degelijk.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.