Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 110pk Connected Series (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.6 TDI 110pk Connected Series |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 188.397 km |
Eerste review
- 400 km
Hierbij mijn eerste review van de Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 110pk DSG Connected Series, die vorige week bij mij thuis is afgeleverd door de leasemaatschappij.
De eerste 400 km zitten erop en hierbij deel ik mijn eerste ervaringen. Verbruik en betrouwbaarheid kan ik nog niet bespreken. Ik zal wel een verbruiksmonitor gaan bijhouden.
Beginnende met de specificaties en beschrijving van de keuze/ervaring:
Model:
Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI DSG Connected Series
Opties:
- Oryx White Pareleffectlak (0R0R)
Mijn vorige auto was ook wit. Mijn ervaringen met deze kleur zijn vooral positief. In de zomer scheelt het heel wat qua binnentemperatuur in de volle zon. Besmettelijkheid valt toch wel mee. Ik twijfelde nog met Pacific Blue, maar die zie je al zo veel op de weg. Andere kleuren vond ik te saai. Het pareleffect is zeer mooi in de zon. Optie zwart niet gekozen door de warmte in de zomer en niet minder besmettelijk als wit.
- Verwarmbare voorruit (PKS)
Mijn vorige auto was een Ford die deze functie standaard had. Ik vond het ideaal in de winter. Bij de Ford werkt het met kleine draadjes in de ruit. Bij de Golf is het d.m.v. infrarood. Ik kan de ervaring nog niet delen, aangezien er nog geen nachtvorst is geweest sinds de aanschaf. Volgens het boekje is er een automatische functie. Later meer hierover.
- Telefoonvoorbereiding "Comfort" (PTT)
Verplichte optie a.g.v. de verwarmbare voorruit. Er zit een USB-connector in de middenconsole. Verder zit er een BT-carkit connectiviteit op. Moeilijk te bepalen wat standaard is zonder deze optie. Als het goed is zou hij de buitenantenne moeten gebruiken. Nog geen ervaringen mee.
- Rijprofielinstelling (Driving Profiles) (PDA)
Leuke feature om stuurinrichting, versnellingsbak en respons van gaspedaal naar eigen inzicht in te stellen. Pre-settings en een individuele instelmogelijkheid aanwezig. Dit is de basis-versie. Er is ook een optie beschikbaar om onderstel in te stellen (dynamic chassis control). Deze laatste vond ik te duur,
- Automatische afstandregeling (Adaptive Cruise Control) (PF1/PF2)
Dit vond ik de beste optie die beschikbaar was. In combinatie met de DSG werkt het zelfs tot stilstand in de file. Vooralsnog ben ik hier erg tevreden over. Je moet wel opletten in situaties van invoegende auto’s. De minimum in te stellen afstand is nogal ruim. In geval van zeer druk verkeer denk ik niet ideaal. Later meer hierover.
- Xenon plus verlichting (PXB)
Vorige auto had ook Xenon. Een zeer groot verschil met standaard halogeen. Als je eenmaal dit op je auto hebt gehad , wil je niet meer zonder.
- Executive Plus pakket (W05)
Discover Pro, is het meest uitgebreide navigatie-systeem van VW. Ik had in mijn vorige VW Golf 6 hatchback de voorganger RNS-510. Super mooi scherm en kaartupdates zijn gratis. Gelukkig maar, omdat helaas de kaartinformatie nog altijd achterloopt (ca. 1 jaar). Dit was bij de RNS-510 ook zo, maar daar betaalde je de hoofdprijs voor een officiële update-DVD.
Later meer over de mogelijkheden van dit systeem en de connectiviteits-functies van de “connected series”.
Accessoires:
- Kofferbakmat
Plastic mat in de kofferbak. Handig voor vieze spullen.
- Bumperbescherming
Alu Beschermstrip op bovenkant van de achterbumper bij de achterklep.
- Volwaardig reservewiel
Bij de auto is dit mogelijk. Bij de Ford Focus was er alleen plaats voor een thuiskomer, die ik na een aantal lekke banden heb besteld als vervanger van de “deo-bus”. Sindsdien zweer ik bij een reservewiel.
- Bagagerek
Overbodige accessoire en direct na aflevering gedemonteerd. Het was niet duidelijk uit de folder dat de auto een oprolbare bagageafscheidingsnet had achter de achterbank. Ik verwacht niet ooit het rek te gebruiken. De cassette van het net past overigens ook onder de kofferbakmat boven het reservewiel. Het net is zelfs bruikbaar bij neergeklapte achterbank.
- Zonwering achter
In mijn vorige auto had ik Sonniboys zonwering. Getinte ramen vind ik niet mooi, zeker niet in combinatie met wit. Ook is het niet praktisch in de donkere herfstmaanden. De zonwering is van Volkswagen, maar is het zelfde als de Sonniboys.
- Afn. trekhaak 13-polig Jaeger
Losse afneembare trekhaak (bewaar ik in een tasje in het reservewiel). Af fabriek is bedienbaar met knop vanuit de kofferbak. Bij het laatste kost het meer bijtelling, daarom als accessoire besteld. Er zit een afdekklep onder de achterbumper. Zeer netjes weggewerkt.
Rijeigenschappen:
Nu het rijden, wat het belangrijkste is . Ik vergelijk hem met mijn vorige auto’s.
De Ford Focus was dynamischer, de Golf Variant neigt iets meer naar comfort. Hij is echter niet weeïg. Hij lijkt wel iets harder geveerd (er zit 17 inch onder, net zoals de Ford).
Qua vermogen is het hetzelfde als mijn vorige auto’s (voorgaand 1.6 diesels met 105 pk), echter door de DSG die razendsnel schakelt, lijk je meer vermogen ter beschikking te hebben.
Comfort en ergonomie:
De stoelen zitten voorlopig geweldig. Ik heb er nog geen lange vakantie-ritten mee uitgevoerd, maar alles is instelbaar, inclusief de lengte van het zitvlak van de bestuurderstoel. Er zit zelfs een massage-functie op. De bekleding is half-leder (minder besmettelijk dan de stoffen bekleding in de Ford).
De ergonomie van de Golf is naar mijn mening onovertroffen. Alle knoppen zitten op de juiste plaats. Sommige mensen vinden het interieur van een Volkswagen saai. Ik zou zeggen tijdloos en degelijk.
Ruimte:
De ruimte is overal goed. Vergeleken met de Ford is er iets meer ruimte op de achterbank. De standaard bagageruimte is 100 liter groter. Hij is achterin iets smaller en iets langer. De auto als geheel is ook langer.
Discover Pro en connectiviteit:
Discover Pro (2e generatie) heeft een duidelijk en groot afleesbaar scherm met goed contrast.
Kaartmateriaal en updates
Auto werd geleverd met 2016/2017 kaartmateriaal (mei 2016). Kaartupdates komen over het algemeen uit in de maanden mei en november. Daarom direct na aflevering thuis het kaartmateriaal geüpdatet. Updates zijn gratis te downloaden via de VW-website. De bestanden vervolgens uitpakken naar een SD-kaart (ik heb een klasse 10 SDXC-kaart van 64 GB, geformatteerd in exFAT). Files dienen naar de root van de SD-kaart uitgepakt te worden. Vervolgens SD-kaart op lock zetten en navi updaten in de auto via SD-lezer 1. Update uitoveren in de auto duurde bij mij een uurtje). In mijn directe woonomgeving, West-Brabant, stond de nieuwe A4 er volledig op. Echter de maximum snelheid tussen Bergen op Zoom en Roosendaal stond nog op 120 km/u. Op de laatste foto zie je de actuele versie van de kaarten (2017). Vooralsnog geen hinderlijke oude kaart informatie gevonden. Ik ben benieuwd of de A4 bij Delfland er opstaat.
DAB+ radio
Discover Pro beschikt ook over DAB+. Super kwaliteit geluid. Hij schakelt automatisch terug naar FM in gebieden van minder bereik. Logootjes van de zenders zijn te downloaden via internet (via VW Duitsland zijn alle landen te vinden en ook recenter dan via de NL-site). Ik heb ze voor alle (buur)landen op de SD-kaartje in lezer 2 zitten (dus beschikbaar indien nodig).
Muziek-opslag
De Discover Pro heeft ook een SSD-harddisk voor opslag van muziek, maar ik geloof dat daar ongeveer 10GB nog vrij beschikbaar is voor muziek (de rest wordt gebruikt door kaartmateriaal). Doordat er SD-kaarten tot 2TB (!) gebruikt kunnen worden, is de SSD voor muziekopslag een beetje overbodig. Na de kaartupdate gebruik ik de 64GB SD-kaart nu voor muziek. Muziek covers zijn zichtbaar (ik heb ze met MP3 tag aan de muziekbestanden gehangen, max. grootte plaatje is 500x500px geloof ik). De Pro kan ook FLAC-bestanden (lossless) lezen.
Informatie via internet (Car-Net)
De navigatie is ook te verbinden met internet (gebruik persoonlijke hotspot van je mobiel). Ik heb een iPhone. Het belangrijk om te weten dat je bij het starten van de auto even de schakelaar in je telefoon uit en weer aan moet zetten. Het blijkt dat alleen dan je de verbinding maakt.
Deze uitvoering beschikt over Car-Net, een online portal van VW. Het standaard abonnement is 3 jaar (gratis), en daarna verlengbaar tegen betaling. Bij een internetverbinding met de Pro en registratie via de site is het mogelijk om in de navigatie online bestemmingen te zoeken (b.v. bedrijfsnamen via Google). Dit is ook mogelijk via een app of via de VW Car-Net website waarbij je een bestemming kan zoeken en die vervolgens naar de auto kan sturen. Dit werkt super. De Pro haalt de bestemmingen binnen zodra je internet verbinding maakt.
Ook is het mogelijk om POI-lijsten te maken en die naar je auto te sturen. Zelf heb ik de flitspalen op het internet gevonden in de Benelux (poiplaza-website). Nu zijn ze als icoontjes zichtbaar op de kaart. Maar je zou ook vakantie-bestemmingen in kunnen voeren. De mogelijkheden zijn eindeloos.
De belangrijkste informatie die beschikbaar is bij een internet-verbinding zijn de verkeersstromen. Deze zijn vergelijkbaar als de optie “verkeer” in Google Maps. De hoofdwegen worden nu voorzien van groen, geel en rood om het “real-time” verkeer zichtbaar te maken. Dit is veel beter dan de standaard TMC.
Ook kan je nog de Google Earth view aanzetten op de kaart en is er ook Google Streetview beschikbaar. Leuke feature maar dit kost wel meer mobiele data natuurlijk.
Apple Carplay
De Discover Pro beschikt ook nog over Apple Carplay. Helaas werkt het niet draadloos en alleen via de USB-connector in de middenconsole (volgens Apple is het tegenwoordig wel draadloos mogelijk, maar kennelijk niet met de Discover Pro). Ik denk alleen handig voor langere ritten en voor gebruik van Spotify.
Mijn Volkswagen app
De connected series is een uitvoering samengesteld door Pon op de Nederlandse markt. Via een app op je mobiel kan je de status van je auto zien. Het volgende is o.a. beschikbaar: Km-stand, locatie van de auto (met bewegingsalert), storingsmeldingen (met instelbaar alert), handrem, sloten en actieradius.
Ook kan je ritregistratie bijhouden. Exporteren is uitbreidbaar abonnement (a EUR 99 per jaar). Ik denk is dit alleen een aantrekkelijke optie indien de je auto buiten de bijtelling wilt houden. App werkt bij mij goed, alleen de actieradius staat bij mij altijd op nul. Het zou kunnen dat die dat die actief wordt na de eerste tankbeurt. Anders zal ik dit even melden bij de dealer.
Voorlopige conclusie:
Ik ben zeer tevreden met de auto. Afwerking is subliem en een zeer grote vooruitgang t.o.v. mijn vorige auto. Hij is ook veel stiller van binnen ondanks dat hij op winterbanden staat (Michelin Alpin 5). Over een tijdje zal ik een update geven over mijn ervaringen.
Ik sta open voor jullie vragen/reacties.
Vakantieupdate
- 28.750 km
Even een tussentijdse update vanaf mijn vakantieadres in de Dordogne. Volbeladen met dakkoffer en fietsendrager met 4 fietsen hierheen gecruisd. Heerlijke reisauto door de goede stoelen. Eigenlijk niets gemerkt van de lading op het rijgedrag (natuurliijk geen scherpe bochten gedaan). De automaat zorgt voor voldoende koppel in alle omstandigheden. In mijn vorige auto (Ford Focus) moest ik altijd veel terugschakelen op hellingen. Dat was een handbak maar had lange versnellingen.
Verbruik tijdens de reis was 16km/l gemiddeld. Veelal 130/110 gereden op de ACC.
Ik kreeg onderwegl een melding voor de eerste servicebeurt (30000). Die krijg je 2500 km voor de daadwerkelijke serviceinterval.
Qua onderhoud tussendoor heb ik eenmaal 1 liter olie moeten bijvullen na 10000 km (al denk ik dat misschien te weinig olie is gevuld bij afleverbeurt) en 0,5 liter na 25000 km. Auto rookt niet dus zal wel normaal zijn.
Onderweg goed gebruikgemaakt van navigatie-systeem (Discover Pro) met kaartmateriaal mei 2017. Dit werkt super in combinatie met car-net fileinfo via internet (hotspot met je mobiel). File informatie is zeer up to date en veel handiger dan TMC (ook al wordt dat laatste veelvuldig in Frankrijk gebruikt). Car-net app op mobiel gebruiken we veel om onze weg te plannen op de bestemming.
Verder muziek op SD-kaart (FLAC) voor ontspanning onderweg is heerlijk.
Tot dusver zeer tevreden over de auto!
80000 km Review-update
- 80.000 km
Even een tussentijdse update na 80000 km.
Onderhoud:
Onderhoudsinterval is om de 30000 km. Nu dus 2 beurten gehad. Geen bijzonderheden als merk ik wel dat vervanging van bv. ruitenwissers al voor de onderhoudsbeurt moeten gebeuren. Ook regelmatig je oliepeil checken door enerzijds wat olieverbruik van de TDI-motor en de lange onderhoudsbeurt-intervallen. Het olieverbruik is ongeveer een halve liter per 10000 km (Longlife-olie = duur ca. 25€ voor een busje). Verder heb ik tijdens de laatste beurt de achterlichten zodanig laten coderen dat ze samen met de DRL-verlichting aangaan. Dit is vooral handig bij mistige dagen als de lichtsensor niet optimaal werkt (veel auto's rijden dan met DRL zonder achterverlichting rond). Dit blijkt overigens niet voor alle VAG-auto's mogelijk (een collega heeft een Skoda Superb waar dat volgens zijn dealer niet mogelijk is).
Connectivity:
Ik ben nog steeds tevreden over de Discover Pro. De kaartweergave met online file-info is visueel beter (meer overzicht) dan mobiele apps als Google Map, Waze via Carplay. Vooralsnog gebruik ik de Autonavi (met file-info via internet) in combinatie met Flitsmeister-app op mobiel in houder in plaats van bijvoorbeeld Waze via Carplay. Het is wachten op uitrol van de Flitsmeister Carplay functionaliteit, maar daarvan is de navigatie-functie nogal beperkt.
Mijn Volkswagen App:
Deze werkt eerst redelijk goed, maar na een grote update was er enige tijd sprake van veel software-crashes. Nu werkt ie weer naar behoren. Handig voor rit/uren-registratie voor bv. klantenbezoek. Wel gewoon overnemen uit de app (zonder betaal-functie). Sinds enige tijd gebruik ik ook de Parkmobile account link, maar met wisselende succes, Al enkele keren gemerkt dat de auto de parkeersessie niet afmeldde (dit is niet te claimen bij Parkmobile).
Car-net: Synchronisatie van het online adressen-bestand (Car-net) en die van de Discover Pro is niet optimaal. Het lijkt dat nieuwe online adressen toegevoegd worden aan de lokale lijst. Misschien een keer de lijst in de auto legen en dan weer syncen.
Kaartmateriaal: Deze week weer de nieuwste kaart ingeladen (versie 2019; P175). Kaarten worden tot nu toe 2x per jaar geüpdatet (medio juni en medio november beschikbaar online). Ik heb nog niet echt gekeken wat de grote wijzigingen zijn in de content.
Rijden:
Nog steeds erg tevreden. Ergonomie is dik in orde en stoelen zitten zeer goed. Enige irritante is de auto-stop functie icm DSG vooral bij verkeerslichten en oprijden van kruisingen wil die wel eens activeren en dit geeft nogal een vertraging bij wegrijden die je juist dan niet wil hebben (ik zet het meestal handmatig uit met de knop in middenconsole al vergeet je die wel eens). Schijnt ook mogelijk om dit permanent uit te schakelen maar mijn dealer wil dat niet doen. Het is ook te klein om hiervoor speciaal langs een ander adres te rijden.
Verbruik:
Zie o.a. verbruiksmonitor. Ik hou het niet meer bij, want is toch constant hetzelfde. Volgens de app is het over het algemeen rond de 17 km/l op snelwegen en ongeveer 19 km/l op provinciale wegen. Met de vouwwagen en dakkoffer tijdens vakantie kom ik op ongeveer 16.5 km/l.
Voorlopige conclusie:
Ik ben zeer tevreden over deze auto. Ik denk dat met de huidige ontwikkelingen dit waarschijnlijk mijn laatste auto met verbrandingsmotor zal zijn. Mijn leasecontract loopt nog tot 05-2021. Tegen die tijd verwacht ik vergelijkbare betaalbare elektrische auto's met een range boven de 400 km.
Laatste update 165000
- 165.000 km
Een laatste update over mijn gebruikerservaring met de Golf Variant. Rond mei loopt mijn lease-contract af. Ik ben nu nog op zoek naar een opvolger. Dit zal afhankelijk van de mogelijkheden van de werkgever een electrische of benzine-auto worden. Gezien de lagere bijtelling heb ik de voorkeur voor een electrische maar alleen indien het er een is met een hoge range (WLTP 500K) voor praktische gebruik voor zowel werk (niet tussendoor hoeven laden op een werkdag bij de alledaagse ritten) als prive (vakanties). Ik neig naar een Skoda Enyaq iV80 of VW Id.4 (77 kWh). Bij benzine ga ik voor de Skoda Kodiaq (iets meer ruimte). Tot dusver over de opvolgers!
Ik ben zeer tevreden over de Golf Variant. Comfortabel in gebruik en redelijk ruim (al blijft het altijd proppen tijdens een vakantie :) ).
De pluspunten:
- Goede stoelen met stoelverwarming
- Navigatie werkt vlot ook i.c.m. online fileinfo (via VW connect a €79 per jaar) en halfjaarlijkse kaartupdates (gratis)
- Muziek met Spotify en offline muziek via SD-kaart (64 Gb SD-kaart ook afspeelbaar in FLAC/lossless format)
Minder punt vond ik Carplay (alleen via draad en dmv USB-poort in de middenconsole die moeilijk bereikbaar is)
De mechanische zaken:
bij 120000 km: sensor DSG vervangen door melding "storing werkplaats! Wagen alleen in positie P verlaten"
bij 130000 km bleek de distributieriem gebroken. Auto ging in noodprogramma (max. 80 km/u) met knipperen geel voorgloeilampje. Leasemaatschappij meldde eerst dat ik deze nog wel gebruiken, maar na lang aandringen de auto direct bij de dealer geparkeerd (probleem deed zich onderweg naar huis voor en dealer was op de route). Uiteindelijk is de motor vervangen met een gereviseerd model, hetgeen het goedkoopst en snelst was (kosten €5000 incl. ruil van de motor). Opvallend dat de nieuwe motor vrijwel geen olie verbruikt. De oude verbruikte ongeveer 0.5l per 10000 km.
Verder geen bijzondere zaken voorgedaan afgezien van normale slijtagedelen (banden vervangen per ongeveer 50000 km).
Auto ingeleverd
- 188.397 km
Op deze datum is de auto ingeleverd bij de leasemaatschappij. De nieuwe auto stond al klaar: Skoda Enyaq iV80.
De Golf was een prima auto, zeker na de wissel van de motor veel minder olieverbruik.
Klein puntje: Pon heeft per 1 oktober de mijnVolkswagen-app gediscontinueerd. Jammer, want deze was handig om je ritten bij te houden. Volkswagen connect werkt overigens nog wel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.