Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 110pk Comfortline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.6 TDI 110pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 47.500 km |
Turbo stuk
- 7.124 km
Na nog geen 2 maanden en net meer dan 7000 km gereden te hebben, is er een klep in de turbo kapot gegaan. Gevolg daarvan is dat de auto het zonder de turbo moet doen en haalt dan net de 50 km/h (misschien harder na veel meer tijd maar dat hoefde ik gelukkig niet, ik was bijna thuis). Volgende dag heb ik de auto weer gestart (wist toen nog niet wat het was en was min of meer vergeten dat de auto de laatste 800 meter raar deed) en toen werkte alles weer normaal. ’s Middag kwam het probleem terug en ben ik naar de garage gereden. Met normale snelheid, na stoppen en weer starten werkte de turbo weer.
Bij de garage werd mij geadviseerd niet meer verder te rijden dus dat heb ik dan ook niet meer gedaan. Na 8 dagen was de auto weer klaar.
Nu heb ik heel af en toe nog eens dat de turbo even weg is maar na een paar honderd meter rijden weer terug komt. Laatste keer bij de garage hebben ze hier niks van kunnen vinden en ze hebben mij gevraagd om het in de gaten te houden.
Verder een prima auto, rijd heerlijk (vooral de DSG is erg prettig).
Het betreft trouwens een Highline. Ooit verkeerde autoprofiel aangemaakt met Comfortline maar dat kan niet meer gewijzigd worden.
Na ruim 11 maanden
- 40.900 km
Ik heb de auto nu ruim 11 maanden en heb er ruim 40000 km mee gereden. Heb nu 2x een halve liter olie toegevoegd omdat de auto aangaf dat het oliepeil te laag was.
Ik werk nu een stuk dichter bij dan voorheen en rijd nu op winterbanden. Misschien dat het hierdoor komt maar de auto is toch wel wat meer gaan verbruiken. De opgegeven fabriekswaarde van 1 op 25 haal ik zeker niet. Gemiddeld zit ik nu net onder de 1 op 18. Tijdens de zomer en op 4 seizoensbanden zat ik gemiddeld nog op 1 op 18,6 (volgens de boordcomputer). De laatste paar tanks was het verbruik rond de 1 op 16. Als dit zo doorgaat komt het gemiddelde dus nog lager uit.
Verder geen noemenswaardige issues gehad. Turbodruk is nog 3 a 4 keer even weg geweest, maar komt wel snel terug. Laat ik bij de volgende beurt weer naar kijken.
Weer een aantal maanden verder
- 47.500 km
Inmiddels weer een aantal maanden verder. De turbo doet het nu altijd. Daarvoor in de plaats start de auto moeilijk als het koud is. In plaats van een soepele start, start de auto moeizaam. Maar hij start altijd. Dit gebeurd ook alleen bij een koude motor. Wellicht een gloeispiraal stuk, bij de volgende beurt zal ik hier naar laten kijken.
Het raam aan de bestuurders kant gaat niet meer vanzelf helemaal dicht, ik moet hiervoor het knopje vasthouden. Overige ramen gaan wel goed.
Verbruik is duidelijk minder goed geworden. Maar dit komt omdat ik nu veel korte stukje rij met een klein stukje snelweg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.