Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 105pk BMT Highline (2011)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.6 TDI 105pk BMT Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst201.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kroket

  • 12.500 km

Het betreft dus een graciosabruine variant in de highline outfit met dsg en panoramadak.
Het is een milieubesparende versie en hij zou dus zuinig moeten zijn. Ik doe mijn best en ga niet boven de 123 op c-control, accelereer normaal en doe zeer veel constante snelweg buiten de file om. Resultaat: 5,8 l / 100 km in België en in Nederland 1 op 17,3 in Nederland. Niet bijster goed dus. Na max. 870 km is de bak echt leeg.
Smaken verschillen maar voor een Golf in muilezeluitvoering is-ie volgens mij mooi. Niet stoer, niet cool, niet apart maar gewoon mooi en dit zelfs met een vleugje 'chique'.
In alle reviews betreffende de 1.6 TDI BMT (dsg) roemt men de stilte en rust aan boord. Men heeft gelijk.
Dit en de zeer kwalitatieve en mooi verzorgde afwerking binnen en buiten geven de auto iets premiums.
Wie geblinddoekt aan boord wordt getild zal niet kunnen zeggen of hij in een, pak 'em beet, A4 zit dan wel de golf.
Ondanks dat het een facelift betreft voelt de wagen zeer modern aan in het rijden: comfortabel (mét sportophanging), goed communicerend bekrachtigd, stil, vrij vlot (het blijft een 1.6-je)en aldoor die goede afwerking uitstralend.
Minpunt bij het rijden: ik vermoed dat de 16 inch wielen de oorzaak zijn, maar de auto begint vrij snel te dansen bij snelheden boven de 100-120 en bij opeenvolgende koerswisselingen. Bij mijn vorige auto was dit absoluut afwezig. Aangezien deze technisch vergelijkbaar is, moet het wel aan diens 17-ers met dunne banden gelegen hebben.
De ruimte in de koffer is erg groot. Groter dan een A4 en kleiner dan een Passat, om een idee te geven. De zitruimte is identiek aan deze van de A4: ruim voorin, krap voor de benen achterin.
Wel leuk is de rechtdoor lopende daklijn zodat achteraan instappen geen bulten veroorzaakt.
De navi is een 310 en het voornaamste minpunt vind ik is dat deze geen 'alternatief' kan berekenen zoals een Tomtom. We hebben hier nog een Golf met een duurdere 510 en die kan dat evenmin.
Het stuurtje is mooi klein, zalig dik en met glad leer afgewerkt. Prachtig en zalig in de hand! Veel fijner dat die ribbellederen karrewielen die je elders nogal een aantreft.
Over de highline zetels is al veel geschreven. Ik vind ze bijzonder mooi met de alcantara maar ze zitten vreselijk slecht. Ik meet 1,87 m en de zitting is te kort, de rug te breed (ik kan schuiven in bochten), de algemene steun is ver zoek. De zetels van de Octavia zaten 100 keer lekkerder. Ik kan goed vergelijken na 12.500 km op 2 maand en 180.000 in de Octavia.
Dit, het dansen en de beperkte zitruimte achterin zijn redenen om terug voor een Octavia te kiezen of een andere wagen.
Alle andere eigenschappen, ondanks de debiele bochtmistlichtenverlichtingkermis, zijn beter in de Golf.

Leuk detail voor meelezende lease-belgen: de 'bijtelling' is maar 109 euro per maand!!

Eerste update: 4 maanden, 20.000km, 0 problemen

  • 22.500 km

Even alert blijven en een updateje doen voor de geïnteresseerden.
Ik rijd de bruine kroket nu 4 maanden en 12 dagen. Gedurende deze periode legde ik 22.500 km af. Dat zijn er 10.000 meer sinds de eerste review.

Het verdict is kort: er deden zich 0 problemen voor, er zijn geen kraakjes of rammeltjes (gisteren in een V70 D3 meegereden met evenveel km, wat een gekreun en gesteun in het interieur!), geen olie bijgevuld, geen typisch windgeruis, niets.
De motor is wat losser en sleurt er aardig aan voor een ecologische 1.6 diesel. Ik vermoed dat dat deels aan de dsg is te danken. Onze andere; handgeschakelde Golf van hetzelfde type voelt slomer aan.
Het verbruik zit bij een gemengd parcours en normale rijstijl op 5,5 l per 100 km. In Nederland is dat 1 op 18.

Het enige vervelende zijn nog steeds de zetels: zonder extra kussentje om op te zitten verrek ik van de lage rugpijn.
Ondraaglijk en erg vervelend. Bovendien ziet dat kussentje er behoorlijk 'opa' uit.
Dat is meteen de enige reden waarom ik niet morgen maar vandaag nog onmiddellijk terug voor de Octavia zou kiezen.

Gegroet!

Eerste beurt, niks gebeurd

  • 32.000 km

Goed nieuws vandaag: eerste beurt gehad op 32.000 km en niets te melden.
Ik heb tot aan deze beurt zelfs geen olie moeten bijvullen.
Technisch alles in orde dus!
Alleen die k**zetels...

Spookkilometers

  • 47.400 km

Dit is een opmerkelijk ogenblik in de jonge levensloop van de kroket on wheels.
Over 3 dagen heb ik 50.000 km gereden in 10 maanden.
Het vreemde is dat er maar 47.400 op de teller staan. Dit komt doordat deze 3 weken weigerde bij te tellen.
Een droom voor de privé-rijder, uitstel van executie voor de leasepiloot als ikzelf.
Dus na 1 dag richting dealer om dan 3x terug te moeten keren vooraleer het euvel verholpen werd.

Afgezien hiervan heb ik niets bijzonders te melden, behalve dat de Golf nu elke keer ruim 900-950 km met een bak dure diesel doet.

Het is een stille fijne wagen, maar de Octavia was snediger, stoerder en, naar mijn mening, mooier.

Op naar de volgende beurt!
Vreemd genoeg moet dat op 60.000 km op de teller. Dat zijn er dan ongeveer 3000 meer 'in het echt'.

Naar de haaien

  • 81.000 km

Inderdaad, u leest het goed: mijn Golf is naar de haaien. Althans toch het rechter mistlicht. Een verdwaalde steen is schuldige.

Gezien het hoge km-tempo moet de auto over een goeie maand binnen voor de 90.000-beurt, dus ik wacht wel even.

Dat zal meteen de enige niet-onderhoudsboekje-voorgeschreven-herstelling worden. Daar zet ik een liter dure diesel op in!

80.000 km op de teller, 16 maanden na aanschaf en de Golf voelt, ruikt en rijdt nog steeds als nieuw.

Er zijn 2 dingen fundamenteel veranderd: het verbruik is nog verder gedaald.
Met de 1.6 TDI en DSG-bak rijdt ik vlotjes +/- 1.000 km op een tank. Dit met steeds 300 kg in de koffer.
Olie bijvullen bestaat niet. Geen druppel.
Daarnaast zijn de zetels zich blijkbaar wat gaan aanpassen aan mijn lengte, alhoewel mijn vrouw beweert dat het aan mijn gewicht ligt.
Herkenbaar?

Een tip voor wie deze auto enigszins overweegt: ga voor het 300 euro extra kostende panoramadak!
Dit is echt geen geld. Ik kan geen andere auto vinden waar je dergelijk groot dak, dat open kan, krijgt voor die prijs.
Heeeeerlijk! Tocht niet en kan open vanaf 15 graden!
Niet het glas is de troef, maar het openschuiven. Dus voor u mekkert dat u zich lekkerder voelt in uw Peus met nog meer doorkijkhemeloppervlakte: denk eraan dat het uwe alleen open kan met een noodhamer en daarna weer dichtmaken een erg tijd- en geldrovende bezigheid is.
Bovendien ken ik geen enkele chauffeur die langer dan 1 seconde omhoog kan kijken om van de voorbijtrekkende hemel te genieten.

Grote beurt, nul problemen

  • 120.000 km

En met deze titel is de grote beurt samengevat: alles volgens het boekje + nieuwe ruitenwissers.
That's it!
Dat maakt 120.000 km in 2 jaar zonder zorgen, zonder 1 druppeltje olie bijvullen, zonder opnieuw uitlijnen, zonder rammeltjes, aangenaam.
Wat wens je als bestuurder nog meer?

Nieuwe beurt, niets gezeurd

  • 150.000 km

Een Golf is zowat de saaiste auto die er is.
Hij is er dan ook voor iedereen, een zogeheten allemansvriend. Boring!
Saaie koets, saai interieur, saai rijgevoel en nu, na 150.000 km doorstomen, blijkbaar ook een saaie onderhoudshistorie.
Er valt na deze beurt immers niets te melden.
Helemaal niets. Nog steeds geen rammeltjes, geen lekkende koppakingen, geen olieverbruik, geen defecte lampjes, niets.
Geen opwinding maar dus ook niets om je over op te winden.

Wel enigszins prikkelend: ik kijk stilaan uit naar een opvolger. Die moet er in januari staan.
Ik heb geen specifieke eisen zolang het maar een wagen van Europese bodem is met automaat,automatische airco, parkeersensoren, sportophanging, in-duizend-standjes-afregelbare-zetels, metaalkleur, navigatie, cruise control, veel bagageruimte, weinig CO2-uitstoot, discrete looks en een legendarische betrouwhaarheid.
Kan niet moeilijk zijn. Toch?

Koppeling

  • 171.000 km

Na ongeveer 170.000 begint de automaat te zingen bij het optrekken.
Een goede dsg schakelt alsof je zelf supersnel schakelt. Deze dsg schakelt plots meer en meer als een gewone automaat: met een aanloopje en wat koppelingsgetreuzel en vermogenverlies. Hij zingt dus, twijfel en treuzelt bij het opschakelen.
Vervelend en niet de bedoeling.

Bij de dealer vervangt men de koppeling en het probleem is daarmee opgelost voor een kleine 700 euro.

Gezien het intense gebruik (altijd beladen en altijd overal onderweg) de voorbije 3 jaar, valt dit nogal mee qua reparatie, me dunkt.
De auto doet het verder prima. Geen vreemde geluiden, geen olieverbruik, niets.

Een opvolger is besteld en wordt eind april verwacht.
Ik ben natuurlijk benieuwd of de Golf de komende 70 dagen nog even goed uitzingt.
Een gokje? Zeker wel! Dit is heel zeker de degelijkste auto die ik al had.

afscheid

  • 201.000 km

Vandaag nam ik een nieuwe firmawagen in ontvangst.
Dat betekent echter ook dat ik de bruine Golf heb moeten afstaan, achterlaten, overgeven, wegdoen.

Gelukkig viel het afscheid niet zwaar. De Golf had het de laatste dagen moeilijk.
Minstens 12x starten vooraleer de versnellingsbak de auto wilde laten rijden.
Met wat geluk verliep na poging zoveel alles normaal.
Met wat pech schakelde de automaat lukraak en volkomen onverwacht van 1 naar 5 naar 3 naar 7 enz.
De laatste 20 km van het bedrijf naar de dealer heb ik dan ook hortend en stotend afgelegd, onder begeleiding van de 4 knipperlichten.
Volgens de garage zou het niet ernstig zijn, whatever.


Kort samengevat kan ik na 3,5 jaar en 200.000 km het volgende aan u meegeven:
- de auto is erg comfortabel, maar de stoelen zitten voor mij niet fijn. Anderen vinden ze fantastisch, dus het zal aan ieders zitvlak liggen.
- de auto is erg betrouwbaar: ik heb non-stop beladen in alle omstandigheden gereden en nooit echt pech gehad. Nu ja, maar dat zou niet ernstig zijn en op 160.000 km nogmaals iets met de versnellingsbak van 600 euro. Valt dus prima mee!!
- de auto is vrij ruim, maar de vergelijkbare Octavia is veeeeeeeeeeeeel ruimer. En dat overal: voorin, achterin, kofferbak.
- de 1.6 diesel is vlot, maar niet meer dan dat. Prima voor gezinsgebruik in Belgïe en Nederland en voor vakantieritten: hij cruist ontspannen 165 km/h. Voor intensief gebruik als bij mezelf, is een 2.0 relaxter.

Ik kan dit type auto aanraden aan eenieder die een zuinige, betrouwbare en ruime auto zoekt die degelijk aanvoelt en ook degelijk is.
Gerust doen.
De 1.6 voelt bovendien zo duurzaam aan, dat ik vermoed dat hij nog gemakkelijk 200.000 erbij draait.
olieverbruik is nihil, nooit bijvullen.
Dieselverbruik is in België, met automaat en beladen, 5,6 liter per 100 km.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.