Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Highline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Eerste review
- 5.124 km
Na de bestelling eind november 2009 is de auto eind maart eindelijk geleverd.
Lang getwijfeld maar door m'n portemonee laten leiden om een auto te kiezen die 20% bijtelling geeft, ik ben namelijk één van de gelukkigen die een lease-auto heeft.
Omdat ik zowel 's ochtends als 's avonds veel in de file sta, had ik het idee dat een automaat wel eens erg prettig zou kunnen zijn.
Ik moet zeggen... het bevalt erg goed, maar het is wel een beetje wennen. Mijn vorige auto had een motor, die ondanks zijn drankprobleem wel altijd erg lekker bij de les was en flink de vaart erin kon houden. Deze 1.6 diesel met maar 105 pk doet het wat dat betreft helemaal niet zoveel slechter, maar de automaat in D, moet wel even nadenken wanneer stevig gas gegeven wordt. Dit is wat mij betreft het enige waar ik echt aan moet wennen en inmiddels kan ik er al aardig mee om gaan. Bij echte haast maak ik nog wel eens gebruik van de flippers aan het stuur.
De auto rijdt erg prettig. Vergeleken met m'n vorige auto een stuk comfortabler, zonder dynamiek in te hebben geleverd.
Bij het bestellen heb ik de standaard radio ingeruild tegen een Pioneer navigatie systeem met bluetooth, omdat het Europa navigatie heeft en via bluetooth te koppelen is met m'n HTC telefoon, daarnaast kan je ook een i-Pod op aansluiten. Dit mulifunctionele apparaat geeft een prima geluid (met de standaard boxen), maar is een draak als het op bediening aan komt. Bijna alles moet via het touch-screen en dit is niet altijd even logisch. Had ik dit maar beter uitgezocht :-(.
De auto is geleverd door Auto Hoogenboom in Rotterdam Charlois. Een prima zaak, met goede service, die het gevoel geeft dat je een gewaardeerde klant ben. (Kunnen ze bij Toyota nog wat van leren).
Al met al zijn de eerste 5000 km erg prettig geweest en ik ben blij met m'n keuze. Ik begin te begrijpen waarom zoveel mensen zo graag een Volkswagen rijden. Over een aantal maanden zal ik laten weten of ik nog zo blij ben.
Wat is de invloed van het start/stop systeem op de
- 21.000 km
Tijd voor een tweede review, met helaas een negatieve aanleiding.
De keuze voor de Golf diesel met DSG is wat mij betreft een hele goede geweest. De bak zou af en toe iets sneller en soepeler kunnen reageren, maar het bevalt goed. Door de DSG heb ik eigenlijk nooit het gevoel dat er een 1.6 diesel voorin ligt. Ten opzicht van mijn vorige auto kom ik niets tekort.
Ook het brandstofverbruik is naar mijn mening erg matig. Op de snelweg bij 120 km geeft de boordcomputer 1 op 24 aan. Gemiddeld zit ik op 1 op 18.
Het start/stop systeem werkt goed, maar soms wordt de motor uitgezet nèt op het moment dat je weer kan gaan rijden. Dus dan moet de motor weer snel (automatisch) gestart worden. Ik had mijn twijfels al of dit de duurzaameheid ten goede zou komen en inmiddels weet ik het antwoord. Mijn auto is gestrand in België omdat de startmotor doorgebrand is. Ben nu al 6 dagen aan het wachten wanneer mijn eigen auto weer klaar is (onderdelen niet voorradig, die moeten uit Duitsland komen). Positieve aan dit verhaal is dat mijn keuze voor de DSG extra positief onderstreept wordt, want ik rij nu in een BMT met handbak en dan is het toch wel veel schakelen en is de reactie op het gaspendaal erg matig.
De Golf Variant bevalt tot nu toe erg goed, maar ik ben wel teleurgesteld in de duurzaamheid van het product.
De manier waarop de VW mobiliteitsdienst mijn pechgeval heeft opgepakt is trouwens ernstig voor vebetering vatbaar. Een behoorlijk minpunt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.