Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 30.500 km |
KM-stand laatst | 42.500 km |
De eerste 1500 km
- 32.000 km
Na 8,5 jaar en 160dkm in een Opel Corsa D te hebben gereden heb ik een Volkswagen Golf Variant aangeschaft. De Corsa was wegens een aanrijding Total loss verklaard maar wegens gezinsuitbreiding waren wij sowieso al op zoek naar een nieuwere en vooral ruimere auto. We hebben een aantal modellen bekeken: de Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane, Peugeot 308 en VAG drieling: Octavia, Leon en Golf, allen in station uitvoering. Uiteindelijk is het dus de Golf geworden, puur omdat deze auto precies voldeed aan onze wensen: ruim, comfortabel, motorisch krachtiger dan de vorige auto en een lage kilometer stand. We zijn verder totaal niet merk gebonden, als er op het moment van aanschaf een auto van een ander merk met dezelfde opties/kenmerken te koop had gestaan had die het zomaar kunnen worden.
het betreft dus een Golf 7 Variant Highline 1.4 tsi met handgeschakelde 6-bak. Na zo'n 1500 km kan ik stellen dat de auto erg fijn rijdt. De tsi doet zijn werk goed en is heerlijk soepel. De geluidsisolatie is erg goed en alles voelt solide en degelijk aan. Het interieur is een gigantische vooruitgang op de Corsa, maar goed de auto is dan ook 6 jaar nieuwer en een klasse hoger natuurlijk.
Verder is de auto vrij compleet. Stoelverwarming, automatisch inparkeren (vond ik complete onzin maar gebruik het nu vrijwel dagelijks!), wegklapbare trekhaak, automatische airco en zo kan ik nog wel even door gaan.
Wat gek was, en voor mij bijna een reden was om de auto niet te kopen, is dat er geen cruise control op zit. Voor mij is dit echt een must. Deze wordt achteraf alsnog ingebouwd (origineel Volkswagen). De auto is een geïmporteerd uit Duitsland en mij is verteld dat deze optie daar minder vaak wordt aangevinkt dan hier. Een andere optie die ontbreekt is de navigatie. Nu mis ik die eigenlijk niet, want onze tomtom die ligt te verstoffen in een lade, maar was toch leuk geweest als deze erop had gezeten.
Het geluidsysteem (Composition Media) met 8 luidsprekers vind ik matig tot goed. Voldoende bas maar het is allemaal niet erg verfijnd. De instel mogelijkheden zijn karig, ik krijg het geluid niet perfect naar mijn smaak afgesteld.
Ik heb ook nog een paar wensen: de auto een aantal cm verlagen met een Eibach Pro-Kit (iemand ervaring) en laten chippen.
Over een paar duizend km een update!
Een klein jaar verder
- 42.500 km
Inmiddels zijn wij een klein jaar en 12dkm verder. Tot nu toe geen problemen, de auto rijdt goed. Ik heb alleen de voorwielen een keer laten balanceren omdat er een trilling in het stuur zat. Deze is inmiddels voor 99% weg, echter het ik soms op hogere snelheid het gevoel dat er nog een zeer lichte trilling te voelen is. Binnenkort nog maar een na laten kijken (begin januari onderhoudsbeurt). Ander punt is dat de rubbers nogal kraken bij verkeersdrempels, ook gelijk maar even na laten kijken. Gemiddeld verbruik 1 op 15 Verder prima!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.