Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 53.920 km |
Eerste ervaringen
- 8.000 km
Algemeen
Na al langere tijd en meerdere modellen van VW gereden te hebben moest het maar weer een VW worden. Langere tijd de voorkeur gehad voor een Jetta, vanwege het sedan model. De Jetta is m.i.v. 2014 niet meer leverbaar via de reguliere dealers (behoudens de hybride uitvoeringen), dus moest het een ander model worden.
Al snel viel de keuze op de Golf Variant. Deze (versie 7) is o.i. een zeer geslaagd ontwerp. Het gehele lijnenspel van het exterieur is in harmonie met elkaar tot aan de tankopening toe. Ook het interieur zit goed in elkaar en alle bedieningen zijn bijna als vanzelfsprekend. De vele functies aan het stuur zijn wel even wennen.
De levertijd was aanzienlijk, besteld eind wk10 en aflevering begin wk22. Al met al nog 2 weken ingelopen, de planning was oorspronkelijk wk24. Voor ons niet echt een probleem, onze Jetta was was nog in uitstekende conditie.
Het product VW is in het algemeen niet laag geprijsd. Maar de inruil van de Jetta (mooie staat) was boven de koerslijst en daarnaast ook nog een prima verkoop korting op de Golf Variant. Uiteraard verder gekeken dan 1 dealer, maar de 1e dealer bleek uiteindelijk de “beste” verkoper.
Uitrusting
De Golf Variant 7 is leverbaar in aantrekkelijke uitvoeringen en opties. Wij hebben gekozen voor de meest luxe uitvoering, de Highline. Met ons verlanglijstje aan functionele en optische opties was dit financieel aantrekkelijker dan de Comfortline met de gewenste extra’s.
Aangevuld met een spiegelpakket en een beetje als funpakket, parkassist. Voor parkassist gekozen, omdat dit slechts een betrekkelijk kleine meerprijs gaf op de parkeersensoren, welke namelijk ook op het verlanglijstje stonden.
De automatische werking van licht en wissers (Licht & Zicht pakket I) is comfortabel. Het gevolg is wel dat in kleine onderdoorgangen het licht kort aangaat. Mogelijk minder bevorderlijk voor de levensduur van de lampen. De wissers maken heel soms een onnodige wisbeweging, misschien door een achtergebleven druppel of wat vuil voor de sensor.
Verder is de auto bij aflevering voorzien van lakverzegeling (Waxoyl) voor een diepere glans. Het vraagt wel om wat extra aandacht bij het schoonmaken, o.a. milde shampoo en regelmatig (b.v. 4x per jaar) met Waxoyl 1-2-3 poetsen. Dit poetsen gaat wel veel sneller en makkelijker dan het traditionele in de was zetten. De diepe glans blijft dan behouden en het verwijderen van insecten en ander vuil gaat gemakkelijker.
Ook het interieur is met Waxoyl behandeld ter voorkoming van vuilaanhechting en inwerking.
Afwerking
De kwaliteit en afwerking van de auto is erg goed. Wel als vanouds zijn enkele kunststof delen goedkoper uitgevoerd. Misschien daardoor wel harder en sterker. Enkele stukjes aan de portieren (handgrepen) zijkanten en voorkant van de stoelen en de binnenzijde van de achterklep.
Verder is ook niet de gehele omlijsting van de portieren afgewerkt, maar is iets gelakt metaal zichtbaar.
Het dashboard daarentegen, de overige deurbekleding en de stoelen zijn wel erg mooi.
In de motoruimte is veel zichtbaar van slangen en leidingen, daar waar in voorgaande modellen dit afgewerkt is met kunststof kappen ter verfraaiing.
Rijden
Het rijden is fantastisch. De wegligging is gewoon goed, mede met dank aan de Conti sportcontact banden 225mm, 17 inch en het optionele sportonderstel. Het onderstel is niet stug hierdoor.
De motor is relatief vlot door het hoge koppel van 200Nm en is prima in hogere versnellingen te rijden. M.n. het even inhalen in het snelheidsgebied tussen 80 en 120 verloopt erg vlot. Mijn meest recente vergelijk is een Jetta met 1.6 FSI motor (115pk en 150Nm aan koppel).
Het fantastische aan het rijden is de rust in de auto en het algehele gedrag van de auto, aandrijving en onderstel. De auto is hierdoor prima geschikt om rustig te cruisen of juist met een hoger gemiddelde langere afstanden af te leggen.
Ook de comfortstoelen met lende steun dragen hun steentje bij.
Het parkeren met parkassist en de sensoren is erg leuk, maar bovenal makkelijk en efficiënt. Het voorkomt ook die lelijke beschadigingen aan de velgranden. Hoe voorzichtig je ook bent, het gebeurt in de loop der jaren altijd wel een keertje.
De 1e 1500 km is er iets aan olie verbruikt, daarna nauwelijks meer meetbaar. Op de meetstok ca. 30% verbruik. Bij 7000 km iets bij laten vullen. (service van de dealer).
Kosten
Over de kosten voor het gebruik valt nog niet zo veel te zeggen uiteraard.
Het brandstof verbruik is over mijn eerste km’s 5,6 ltr/100km. Op een langere en ontspannen rit heb ik op de boordcomputer al eens de 4,3 als ritgemiddelde aangetikt.
Straks in de koudere maanden en meer kortere ritten zal het gemiddelde verbruik wel iets verhogen.
Plus
- Stilte in de auto.
- Vlotte motor met een hoog koppel vanaf laag toerental.
- In lage toeren prima te rijden.
- Uitgebreide stuurbediening.
- Uitgebreide boordcomputer met veel instelmogelijkheden.
- Parkassist kan parkeren links en rechts van de weg en zowel in lijn als haaks op de rijrichting en helpt ook bij het uitrijden.
Min
- Verend dekseltje van de 12V wcd in de kofferruimte erg zwak. Na eerste gebruik kwam het klepje los.
- Het openen van de portieren bij een nat geregende auto geeft al snel wat water op de zittingen en dorpels.
- Glimmend zwart dashboard (effect piano-lak) erg mooi, maar ieder vlekje / stofje zichtbaar.
Update 27500 km
- 27.500 km
De Auto alweer ruim 1,5 jaar in bezit. De auto heeft in de afgelopen geen problemen gekend.
De elektrische parkeerrem met de Hill-Hold functie was wel even wennen. Na de gewenperiode blijkt dit wel een handige functie.
De functies automatisch wissen en inklapbare spiegels kunnen beter uitgeschakeld zijn in de winter wanneer vorst en/of sneeuw verwacht wordt.
Het olieverbruik is minder geworden en heb over de gehele periode ongeveer 1 liter bijgevuld.
Opvallend was dat de koelvloeistof ook een zeker verbruik kent. Niet dramatisch maar was ongemerkt wel gezakt tot het minimum streepje in het reservoir.
Het benzineverbruik is gemiddeld gelijk gebleven en zit rond de 5,6 ltr/100 km bij een "beheerste rijstijl". Veel gebruik van de cruise control, veelal anticiperend rijden en niet altijd de maximale toegestane snelheid willen rijden.
Verder is het absoluut niet nodig om veel toeren te draaien om vlot te rijden. Veelal al opschakelen bij 3000 toeren of zelfs eerder.
Wel binnenkort even langs de garage omdat de deurrubbers soms wat regenwater doorlaten bij hevige en langdurige buien.
Behoudens dit aspect bevalt de auto uitstekend en is m.n. ook heel fijn op de langere afstanden.
Update 30000 km
- 30.000 km
Korte update na de 27500km. De 1e onderhoudsbeurt (long-life) gehad, naast het geplande standaard onderhoud geen verdere opmerkingen.
Wel enkele garantie claims behandeld;
- geluid in de voorwielophanging verholpen.
- lekkage langs de achterdeuren verholpen, dit bleek een af fabriek veel te vast gemonteerde speakers. Hierdoor was de speaker behuizing gescheurd. De speakerbehuizing dient eveneens als waterkering, vandaar. Helaas is dit lekkage probleem bij de voordeuren nog niet opgelost. Moeilijk te localiseren omdat het alleen voorkomt bij zeer langdurige en hevige regen.
In totaal 1 liter extra olie verbruikt de 1e 30.000 km. Benzineverbruik blijft redelijk constant op gemiddeld 5,6 ltr / 100 km. Behoudens het lekkage probleempje ben ik uiterst tevreden over de auto, zoals rijeigenschappen, prestaties, comfort, kosten etc.
Tussentijds alleen nog een voorruit moeten vervangen als gevolg van een steen(tje).
Update 53920 km
- 53.920 km
Laatste update van mijn ervaringen met de Golf Variant VII. De behoefte was ontstaan aan een compactere auto met een wat hogere zit, deze hebben we gevonden in de nieuwe T-Roc Sport.
De Golf Variant hebben we met veel plezier gereden en zonder problemen of storingen. De genoemde probleempjes met vocht via de speakers zijn volledig verholpen, er zijn geen sporen van vocht meer te vinden.
Wel is het geluid in de wielophanging bij langzaam rijden over drempels of kuilen een terugkomend iets. Niet een defect of probleem met het rijden, maar geeft de auto net iets minder kwaliteitsgevoel, alhoewel de auto zeker van zeer goede kwaliteit is. In deze highline uitvoering ook erg comfortabel.
Olieverbruik weer ongeveer 1 liter aangevuld en het brandstof verbruik op gemiddeld 5,6 tot 5,7 ltr per 100 km.
Het verbruik is uiteraard sterk afhankelijk van de rechtervoet. De auto nodigt uit tot relax rijden, maar kan met de 17 inch wielen en verlaagd onderstel zeker ook sportief gereden worden en met hoge gemiddelden.
Financieel aspect. De auto is met genoemd brandstofgebruik en geen verdere kosten (tot heden) relatief voordelig in het gebruik. Echter de afschrijving valt wel wat tegen en is iets boven de 50% over deze (bijna) 4 jaar, bij inruil bij de dealer. Dit komt neer op all-in € 0,516 per km.
Met enige weemoed afscheid genomen, maar doen nu ervaringen op met de T-Roc.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 7.5 1.0 TSI 110 pk|Highline Virtueel Cockpit| Carplay|Adaptive Cruise Control|Dealer Onderhouden|
- 2017
- 65.307 km

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Highline, GLAZEN DAK, CRUISE, NAV, STL VERW, TREKHAAK
- 2014
- 149.857 km

Volkswagen Golf 1.2 TSI Trendline | Schuifdak | Airco | 18'' LMV
- 2013
- 200.364 km