Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 114.320 km |
Eerste 1000km
- 1.000 km
Vanaf 24 januari ben ik de trotse eigenaar van een Volkswagen Golf Variant. De levertijd was ongeveer 16 weken. Maar het was het wachten waard.
Ik heb de Golf vergeleken met Skoda Octavia en Opel Astra. Vanuit de folder en de foto's op internet gekozen voor de Volkswagen Golf. Het nieuwste model in het rijtje en als Volkswagen liefhebber is het mijn vierde Golf geworden.
Mijn ervaring met de Golf 6 was niet geheel positief. De turbo is vervangen bij een kilometerstand van 45.000km en ook de problemen met de ketting zijn mij niet vreemd. Alles vervangen (onder garantie weliswaar), maar je verwacht het niet van een Volkswagen. Enfin, toch wederom een Golf.
Ik heb een Golf Variant met de volgende opties besteld:
- Oryx White Metallic
- 17' Dijon velgen, inclusief sportonderstel
- 65% getint glas achter
- Panorama schuifdak
- Xenonverlichting
- Executive pakket
- Ergonomische sportstoelen
- zij-airbags achter
- uit- en inklapbare trekhaak (ontgrendeling vanuit bagageruimte)
- zonder type aanduiding
Het geheel ziet er erg goed uit. Persoonlijk vind ik de witte metallic lak erg mooi. Op het oog wellicht geen verschil met "standaard wit", maar als je ze naast elkaar zet, zie je wel degelijk verschil. Het panoramadak is echt geweldig (vinden de kinderen ook). Ik kan niet wachten op het voorjaar om te genieten van het open dak.
Dan de ergonomische stoelen, die zitten erg goed. De stoelen zijn verwarmd en op de bestuurdersstoel zit zelfs een massagefunctie voor de rug. Ik heb de stoelen m.n. besteld vanwege de halflederen bekleding. In mijn vorige Golf waren de stoelen bekleed met alcantarabekleding. Na verloop van tijd zagen de stoelen er smoezelig uit.
Wat kan ik er verder van vertellen? Ondanks dat het dezelfde motor is als de vorige Golf (2010) is het verschil groot. Het begint al met het starten. De vorige Golf startte als een dieselmotor. Ook is de Golf 7 duidelijk stiller tijdens het rijden. Het verbruik over de eerste 1000km is ongeveer 7 liter per 100km. De auto rijdt zeer comfortabel en ligt strak op de weg, mede door het sportonderstel. Ook de middenstand van het stuur is prettig, niet nerveus.
Gezien de ervaring met de vorige Golf heb ik wel 2 jaar fabrieksgarantie bijgekocht voor een bedrag van € 149,- (aanbieding). Totaal dus vier jaar garantie.
Naar aanleiding van een lezersreactie heb ik heb het nog even opgezocht wat betreft de garantie.
Voordelen Extra Garantie.
U neemt Volkswagen Extra Garantie af bij uw Volkswagen dealer tegen een zeer aantrekkelijk tarief.
Dekking in binnen- en buitenland.
Geen eigen risico, onderdelen en loonkosten worden 100% vergoed.
Auto is ingereden!
- 4.000 km
De eerste 4000km zijn goed bevallen. Geen bijzonderheden te melden. Auto rijdt prima. De Golf is comfortabel en stil. De Golf rijdt zuinig, 6,5 liter per 100km is goed te doen. Op de snelweg met de cruisecontrol op 135 is het verbruik 7 liter per 100km.
Wat ik toch wel mis op de auto zijn parkeersensoren. Die zitten er dus niet standaard op en is een optie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook van uit was gegaan dat die op een auto van ruim 30 mille er wel op zouden zitten. Heeft iemand ervaring met het achteraf monteren van originele VW parkeersensoren?
Niet veel nieuws te melden
- 11.500 km
De auto bevalt nog prima. Geen bijzonderheden te melden. Op één incident na dan. Na een week stilstand wilde de auto niet starten. Waarschijnlijk een stroomlek, maar het probleem heeft zich niet weer voorgedaan.
Het verbruik is nog iets gedaald, ik haal met gemak 1 op 15. Het panoramadak bevalt prima, maar open bij snelheden boven de 120 km wel veel lawaai. Op binnenwegen en in de stad heerlijk.
Alles naar wens
- 40.000 km
De Golf bevalt ook naar 40.000km zeer goed. Het comfort, verbruik, en ruimte van de auto zijn zeer positieve punten. Een ideale gezinsauto! De auto is zeer stil. De stroomlek (zie eerdere review) dat was een fabrieksfout. Het was een bekend probleem bij de dealer en kon door een update worden verholpen. Wat wel stoort is dat bij het sturen naar links vanuit stilstand, de schokbreker kraakt. Een keer invetten dat heeft even geholpen, maar het geluid is nog niet verdwenen. Zijn er meer Golf-rijders met het probleem?
Zeer tevreden!
- 66.000 km
Ik ben zeer tevreden over de auto. Stil, zuinig in gebruik, comfortabel en ruim (ideale voor op vakantie). Auto heeft een grote beurt gehad bij 55.000km. Kosten: 565 euro. Wel aardig aan de prijs. Verder nieuwe zomerbanden, ruitenwissers een lampje van de bochtrijverlichting vervangen. Verder geen bijzonderheden te melden.
Auto verkocht
- 114.320 km
Prima auto, 5 jaar probleemloos gereden. Maar toe aan iets anders. Het is een gebruikte Audi A4 Avant (2017) geworden. Een diesel met 17.000 km op de teller.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Golf 1.2 TSI Highline * Navigatie / Stoelverwarming / DynAudio / LM Velgen *
- 2014
- 75.475 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline * NL Auto / Afn. Trekhaak / Navigatie / 62.740 km + NAP *
- 2013
- 62.740 km

Volkswagen Golf 1.5 TSI 131pk Highline Bluemotion | Led Matrix | Comfortstoelen | Virtual cockpit|Stoelverwarming| Adapt. Cruise |
- 2017
- 76.004 km