Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline (2010)

autoreview

Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf VariantVolkswagen Golf Variant

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.4 TSI 122pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst5.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers....

Auto opgehaald.
Winterbanden besteld.
Navigatie ingesteld....

en knallen maar!

Auto voelt vertrouwd aan. Had hiervoor een golf 4 en een golf 5.

Meer info en foto's volgen straks...


Nu het echte verslag

  • 5.000 km

Het eerste verslag heb ik heden ten dage geplaatst, echter op het moment van schrijven bevond ik mij in het gezelschap van een aantal niet nader te noemen entiteiten die niet geënthousiasmeerd zijn en kunnen worden van de producten uit de VAG groep. Echter ben ik van mening dat er genoeg ontvankelijke receptoren zijn tot wie ik mijn gargantueske ervaringen met deze bolide kan richten. Ik zal er dan ook naar streven om mijn geestelijk goud rond te strooien onder de wel gewillige lezers...

Een valse start dus die ik nu tracht goed te maken...

Enfin...

Medio oktober heb ik deze auto mogen ophalen na de bestelling te hebben geplaatst op de dag dat Oranje van Brazilië won. Heb gekozen voor een station omdat wij ons eerste kindje verwachtten. De vorige auto van mijn vriendin was een 3 deurs Golf GT TDI met 170pk en een DSG versnellingsbak. Met deze auto kon ze niet uit de voeten omdat de maxi-cosi lastig te bevestigen is en de kofferbak al snel vol zit met luiers en de kinderwagen....
Deze auto heeft ons gelukkig nog nooit in de steek gelaten. We hebben er zo'n 60.000km mee gereden en afgezien van wat kleine elektronische storingen is er niet iets noemenswaardigs voorgevallen. Een keer echter wendde mijn vriendin zich tot mij met de opmerking dat de auto niet meer de topsnelheid haalde...ze kwam niet verder dan 190km/u. De schrik sloeg mij om het hart omdat ten eerste in de MFA werd aangegeven "Motorstorung, werkstatt bitte" en ten tweede ik daardoor gelijk dacht aan gesodemieter met de roetfilter en verkoolde piezo pompverstuivers (schijnen deze auto's bijzonder gevoelig voor te zijn)...helemaal omdat de auto net buiten de garantieperiode was... Gelukkig bleek het een uitlaatgas-voeler of sensor te zijn welke ik voor een kleine 180 euro heb laten vervangen bij de dealer waarna de auto weer volop 235 op de teller haalde...gelukkig heb ik de vruchten uit mijn lendenen goed weten te positioneren in mijn .... ok ok dat is een ander verhaal....wat ik probeer te zeggen is dat mijn vriendin op het juiste moment te horen kreeg dat ze zwanger werd zodat ik deze veel te snelle auto van haar af kon pakken.

Na een aantal proefritten bij o.a. Renault (Megane Estate GT 180PK) en Peugeot (3008 1.6 THP 156pk) en Seat (Altea XL 1.8TSI DSG 160PK) zijn we toch weer bij Volkswagen uitgekomen. Deze auto gaf haar en in het verlengde daarvan mij toch het meest vertrouwde en bekende gevoel. Een opmerking over de brandstofkeuze is hier op zijn plaats omdat deze niet veel verschilt van elke vrouw die minder gaat werken door de veranderende gezinssituatie...

Bij de dealer aangekomen wilde ze minimaal dezelfde opties, zoniet meer dan haar vorige Golf. Qua vermogen gaf ze de voorkeur aan de 1.4 TSI 160pk waar ik haar gelukkig van af heb weten te praten. Dit blok is echt een technisch hoogstandje maar de samenwerking tussen compressor en turbo geeft mij niet veel vertrouwen. Natuurlijk worden jaarlijks tientallen van duizenden van deze motoren geleverd maar ik heb helaas niet genoeg informatie kunnen vinden waarin ik mijzelf heb weten te overtuigen van de betrouwbaarheid over een aantal jaar... problemen met bijvoorbeeld de g40/g60 liggen mij nog te vers in het geheugen..Als het de 1.8TSI was had ik dit blok in de auto laten zetten..daarnaast hoeft het van mij allemaal niet zo hard..helemaal niet met een kleintje in de auto. Daarnaast had mijn vriendin met haar vorige auto's uitgevonden hoe je banden zo snel mogelijk glad krijgt en vervolgens dit procedé ook nog eens verbeterd!!

Het werd dus de VW Golf Variant 1.4TSI Highline DSG in de kleur Platinumgrijs met de volgende extra's

Dynamic pakket met 17" Porto velgen (verlaagd sport onderstel om toch nog enige flashbacks te kunnen hebben) getinte achter(zij)ruiten om de zon uit het gezicht van het kindje te weren en er was nog iets in dat pakket maar dat ben ik vergeten...

Een winterpakket met koplampsproeiers en stoelverwarming

Het Executive pakket met de RNS 310 (niet de extra diefstalgevoelige RNS 510) met het Premium telefoonpakket zodat je niet een pukkel op je dashboard hebt.. dus navigatie, multifunctioneel stuurwiel met (naar mijn mening overbodige) schakelflippers (waarom koop je een automaat? juist om niet te hoeven schakelen :-))) een multimedia aansluiting en een alarm systeem

Vervolgens het licht en zicht 2 pakket met elektrisch inklapbare spiegels en pdc met park assist waarbij de auto zichzelf in parkeert.

En een volwaardig reservewiel. Dit behoeft geen nadere uitleg.

De auto heeft tijdens de inrijd periode een gemiddeld verbruik van 1 op 13,5 weten te scoren waarbij wij de verwachting hadden dat het verbruik zou dalen. Echter de winter zette vroeg in en de winterbanden kwamen medio november onder de auto en het verbruik steeg naar 1 op 11,8 gemiddeld. Het verbruik schommelde tijdens de eerste 3500 tussen de 1 op 11 en 1 op 13 (bij combinatie gebruik in de stad/80km wegen met een gemiddeld tot vlotte rijstijl). De laatste 1500km heeft het verbruik zich weten te stabiliseren tussen de 1 op 13 en 1 op 14 bij onder dezelfde randvoorwaarden. Ik verwacht dat over een paar maanden het verbruik iets zal dalen maar dat laat ik nog wel weten.

Over de machinerie heb ik wel het nodige te zeggen, hiervoor had mijn vriendin de "natte" dsg6 bak. Deze schakelde naar mijn mening, zelfs in de D-stand, toch realistischer dan de "droge" dsg7 die ze op dit moment heeft. Uiteraard begrijp ik Volkswagen om de emissie eisen zo laag mogelijk te laten zijn maar om bij 49km/u al in de D6 en bij 60 al in de D7 vind ik toch wat overdreven.. het lijkt dan net of het blok elk moment kan afslaan..op dat moment werd mij duidelijk waarom Volkswagen de mogelijkheid inbouwt om zelf te kunnen schakelen en de auto weer wat lekkerder te laten lopen.

Daarnaast lijkt de DSG moeite te hebben met een acceleratie onder vollast. De bak schakelt dan niet soepel, eerder met lichte schokken.

Bovenstaande heeft mij doen besluiten om toch maar eens langs te gaan bij de dealer om dit eens aan de kaak te stellen..

De 1.4TSI met 122pk en 200NM is ruim voldoende voor dagelijks gebruik op de Nederlandse wegen..Het koppel komt bij een bijzonder laag toerental beschikbaar zodat deze auto vlot in beweging komt. Echter de keerzijde van deze kleine, snel op toeren komende, turbo is dat boven de 4000 toeren het aha-erlebnis gevoel weg begint te ebben.. het verbruik neemt in deze hogere toeren regionen ook significant toe! Vorige week heb ik mijn vriendin daarnaast op pad gestuurd om deze auto eens lekker los te gooien in Duitsland. Op de A3 richting Oberhausen kwam ze niet verder dan 210 op de teller wat ongeveer overeenkomt met de fabrieksopgave. Echter deze auto verbruikt op dit tempo meer dan 20 liter per 100km!! dit is absurd! tot 160/170 km/u blijft het redelijk binnen de perken met een gemiddeld verbruik van 1 op 9 maar daarboven gaat het nergens meer over! Daarnaast geeft het kleine motorblok haar een minder vertrouwd gevoel dan haar vorige auto bij die hoge snelheden..mogelijkerwijs heeft dit te maken met de koets/ophanging in combinatie met het opgenaaide karakter van dit blok maar een passend antwoord hebben hier nog niet op gevonden.

mankementen tot op heden zijn:

Wind geruis bij de bestuurders portier (al vanaf 70km/u!!)
Dsg bak die bij vollast niet soepel schakelt
Stoelverwarming die pas erg laat warm wordt(na 5 minuten pas)

(weet iemand trouwens of dit normaal is bij een benzine versie van de Golf (ivm lagere amperes accu etc etc) haar vorige Golf had namelijk al binnen 1 minuut merkbaar warme zetels!

Voor de rest wordt toch elke keer weer een glimlach op haar gezicht getoverd als ze in deze nieuwe auto gereden heeft. Deze auto verdient op een aantal kleine mankementen na niets dan lof! ook de kofferbak is van voldoende niveau om de moderne moeder weten te bekoren..

Over 5000 km zal ik wederom een update plaatsen...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.