Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Business Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.4 TSI 122pk Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 49.800 km |
De Nieuwe
Omdat mijn Jetta helaas toto loss is verklaard was ik gedwongen om in een korte tijd weer een andere nieuwe auto uit te zoeken. Klinkt voor de meeste mensen als een luxe probleem maar ik heb dit gezien het ongeluk heel anders ervaren.
De keuze was in eerste instantie een zo laag mogelijk bijtelling maar gezien het feit dat de overheid de regeltjes weer per januari 2015 had aangescherpt geen makkelijke opgave.
Kwam bij dat de nieuwe auto uit voorraad of snel geleverd moest kunnen worden omdat de verzekering maar maximaal 10 dagen voor 75% een huurauto vergoed bij totaal verlies.
Voor een particulier is dit niet te doen en een kostbare zaak aangezien wij nu drie weken verder zijn en de maatschappij nog geen akkoord heeft gegeven voor een uitkering, ondanks dat de schuldvraag geheel duidelijk is.
Maar de keuze werd ook bemoeilijkt door het feit dat een automaat toch wel erg super rijd wat weer bleek nadat er een proefrit was gemaakt in een Citroën DS5 met 6 bak handgeschakeld.
Ook een BMW 116 viel af omdat dit in mijn ogen een echte stuiterbak is. ( Sorry voor de liefhebbers )!
Aangezien ik als tijdelijk auto een Audi A3 gtron met dsg had was dit in eerste instantie ook een goed alternatief. Valt in de 14% omdat deze bij de dealer op kenteken was gezet per 30 december 2014. Echter op het laatste moment toch vanwege de kleine kofferruimte laten afvallen.
Bleef over de VW Golf Variant welke gezien mijn jaarlijkse kilometers niet met diesel gereden mag worden en alle benzine uitvoering, op voorraad, vallen in de 25%.
Was een moeilijke maar toch wel overwogen beslissing om voor deze auto te gaan. De geboden auto bied mij een aantal extra’s welke mij wel wat meer geld waard zijn.
Volgens diverse lezers zullen er wel meer en betere alternatieven zijn maar mijn keuze voor VW had ook toch met de bewezen veiligheid te maken zoals de Jetta al had aangetoond.
De keuze is gevallen op:
VW Golf Variant 1.4 TSI met 122 pk en 7-DSG in de Business Edition Uitvoering
De rest van het verslag en de eerste ervaring volgen als ik hem komende woensdag heb opgehaald.
De eerste indruk
- 3.600 km
We zijn nu iets meer als drie weken met de auto op pad geweest en tijd voor een kort verslag.
De stoelen zijn inderdaad super echter kost het wel veel tijd om de juiste instelling te vinden die goed bevalt. Het verbruik over de eerste 3600 km is volgens de computer op 1 liter 14,8 km. Valt eigenlijk wel een beetje tegen, dit haalde ik met de Jetta ook maar dan met hogere snelheden. Moet met de golf veel rustiger rijden om hetzelfde verbruik te halen maar dat kan misschien beter worden als hij echt is ingereden. Moet wel zeggen dat hij na twee dagen al gelijk een stevige rit naar Oostenrijk heeft gemaakt.
Waar ik nog steeds aan moet wennen is dat hij achterin toch meer lawaai maakt dan de Jetta, dacht elke keer dat er een raam niet goed dicht zat maar dit komt denk ik toch gewoon door de grotere klankkast van een variant.
Kofferruimte is perfect en ook mooi afgewerkt. Jammer dat de voice controle niet standaard is op deze uitvoering. De dealer heeft geprobeerd het te activeren maar dat is niet gelukt. Iemand nog een idee hierover om het wel te activeren? De knopjes zitten er wel maar het werkt gewoon niet, terwijl de polo leenauto het wel heeft Erg jammer.
Moet wel zeggen dat ik graag in het donker ga rijden met die mooie sfeerverlichting is dat echt een genot. Ook de xenon verlichting is weer super na dat drie weken gemist te hebben.
up-date
- 3.999 km
Het is toch gelukt om de voice contole van de Discover Media te installeren.
Een toch wel dure up-dat van E 225,00 gekocht. Hiervoor krijg jij een boekje van VW met 3 codes welke de dealer online kan installeren zodat zowel de telefoon als navigatie stem gestuurd kunnen worden geactiveerd. Vooral voor de navigatie werkt dit super want dit lijd veel minder af.Moet wel zeggen dat het de investering waard is.
Wat mij verder opvalt is dat het verbruik nog steeds niet super is. Een dagje in de eco modus gereden maar dit maakt niet veel uit.
Ga maar eens een dagje sport modus rijden en kijken wat er dan gebeurd. In de normale stand schakelt de dsg veel te snel in een hogere versnelling, soms bij 50/60 km/u staat hij al in de 7de versnelling.
Wordt vervolgt!
verbruik
- 5.750 km
Vandaag bijna 2 maanden in het bezit van deze golf en ik moet eerlijk zeggen dat het verbruik mij echt tegen valt.
Bij een normale rijstijl gemiddeld op 1 liter 14,7 km en dit is gemeten over bijna 5500 kilometers.
Het valt mij op dat in de eco modus het verbruik eerder meer is dan minder in vergelijk met de normale modus. Je kunt wel 1:18 halen maar dan moet je niet boven de 110 km/h komen maar dat is erg irritant voor de overige weggebruikers. Rij wat sportiever dan is 1:11 heel normaal.
Het start stop systeem staat altijd uit omdat deze te traag is en dus erg gevaarlijk bij het wegrijden op rotondes etc.
Wordt vervolgt
verbruik
- 7.650 km
Zijn nu 3 maanden verder en het verbruik is er niet beter van geworden. Moet ik er bij vertellen dat sinds het laatste verslag nu pas de airco aanstaat vanwege de hogere temperaturen. Het gemiddelde sinds de laatste keer is nu 1: 12,9 km/l.
Voor de rest nog steeds heel tevreden over deze golf maar denk dat ik nu toch maar eens een bezoek aan de dealer ga brengen, want ook de DSG bak schakelt af en toe niet echt lekker.
update
- 12.024 km
Even een kleine update:
Verbruik is in mij ogen nog steeds aan de hoge kant met een gemiddelde van 1 op 13,4 per liter en dit is sinds de vorige review. Een ander punt van kritiek is en blijft het geluidsoverlast / lawaai achterin.
Of het nu door de standaard conti banden komt of ergens anders, maar het lijkt soms of je met de achterklep open rijdt. Maakt ook uit wat voor soort asfalt, want op zoab is het zelfs heel erg.
Een keer met de decibelmeter van de iPhone getest en deze kwam bij 130/140 km per uur ergens tussen de 80 en 83 decibel!
De betrouwbaarheid zal wel niet zo goed zijn, maar toch liegen deze cijfers er niet om.
Voor dit laatste probleem gaat hij komende week terug naar de dealer. Dus verslag volgt
lawaai
- 14.500 km
Rij nu een half jaar in deze auto en het lawaai van de banden wordt alleen maar erger.
Vooral op de snelweg bij snelheden van 130 km/u is het lawaai gewoon irritant.
Volgens de dealer zijn de banden aan het cuppen en komt dit door de vele rotondes en korte bochten bij het verlaten van de snelweg.
Oplossing van de dealer is zelf nieuwe banden kopen! Belachelijk!
Deze conti banden hebben er net 11000 kilometers opzitten.
Zijn er meer mensen met deze ervaring en zo ja wat is de oplossing?
Zelf dacht ik altijd nog dat cuppen ontstaat door verkeerde uitlijning of zo.
diverse
- 18.600 km
Laatste nieuwe ergernissen:
Condens in de koplampen gemeld bij de dealer en de reactie is dat het vanzelf weggaat na een per km rijden!
Wat is een paar km volgens de dealer want na 100 km op de snelweg gereden is het zelfs erger. Weer geklaagd met als reactie een mailtje van de importeur dat er niks aangedaan mag worden en het vanzelf overgaat.
Belachelijk!!!!
Gisteravond waren de koplampen, ook weer na een lange rit op de snelweg voor meer dan de helft gecondenseerd wat het zicht lijkt mij niet bevorderd.
Ook zit er nu een vuilaanslag op de lenzen van de xenon lamp welke geprojecteerd word op de binnenzijde van het glas. Is ook normaal zegt de dealer.
Tevens is het ook normaal dat de ruitenwisserbladen al vervangen moesten worden, hetgeen natuurlijk geen garantie is.
En dan de bewuste conti banden die gaan alleen maar meer lawaai maken. Ben blij als straks de winterbanden er weer op liggen.
De module van MIJN VW is nog steeds niet verkrijgbaar vanwege denk ik de software problemen.
Conclusie: mijn vorige auto, de Jetta Hybrid, welke in Mexico is gebouwd was kwalitatief een veel beter product dan deze kraak en rammel golf uit Duitsland.
up-date
- 24.500 km
Weer een paar kilometers er op zitten en het verbruik is gemiddeld genomen nog steeds op 1 liter ongeveer 13,8 km.
Hoewel afgelopen zondag een rustig ritje over binnenwegen gehad waarbij over een afstand van 68 km het verbruik 1:17,2 was. Het kan dus wel!!
In de tussentijd wel een paar nieuwe koplampen gekregen omdat er een aanslag op de xenon lens zat. Behalve regelmatig condens in de lampen, wat normaal is, weinig klachten.
Het enige probleem is volgens mij nog steeds het lawaai achterin van de banden of zo. Het lijkt soms of je met de achterklep open rijd.
Merk de laatste per dagen met de vele wind dat hij daar geen liefhebber van is, met andere woorden toch behoorlijk windgevoelig.
Vervolg
- 31.000 km
Even een tussentijdse update.
Verbruik is de laatste tijd beter geworden en soms is zelfs op 1 liter 15 km haalbaar.
De banden blijven lawaai maken en als deze aan vervanging toe zijn ga ik inderdaad de geadviseerde proberen.
Er komt volgende week nog een navigatie update omdat hij soms spontaan op Wolfsburg springt.
Voor de rest is de auto nu een stuk sneller en soepeler geworden tussen de 90 en 150 km/h.
Ik denk dat hij nu pas echt is ingereden. Olie verbruik is nog steeds verwaarloosbaar
up date
- 40.000 km
Even een laatste update over deze golf.
Een aantal zaken blijven mij nog storen en wel het lawaai achterin deze auto ondanks dat er nu Michelin banden op zitten.
De xenon koplampen hebben weer last van condens aan de binnenzijde ondanks dat deze al twee keer vervangen zijn. Zal er wel bij horen.
De ruitenwissers zijn al weer aan vervanging toe.
Her verbruik is wel positief geworden en rij nu met gemak op 1 liter 15 km. Laatst zelfs een keer 1 op 20 gehaald.
Tevens is de auto wel soepeler en sneller geworden in het middengebied ( 80 en 150 km/h ).
Ondanks bovengenoemde zaken is het wel een fijne auto maar er zal denk ik geen tweede komen. Geef toch meer de voorkeur aan de stilte van een sedan.
Lawaai
- 49.800 km
De achterbanden zijn vervangen door Michelin banden om te kijken of dit minder lawaai achterin de auto geeft echter geen verschil.
Het lijkt nog steeds als of je met de achterklep een stukje open rijd. De laatste keer een golf variant Diesel als leenauto mee gehad en deze was een stuk stiller achterin. Reactie van de dealer is dat diesels meer isolatie hebben.!!
Toen op mijn verzoek een benzineversie mee gehad.Ook een variant echter wel een 1.0. Conclusie ook veel stiller achterin.
Reactie van de dealer is dat jij deze niet mag vergelijken, is nieuwer een andere motor!!! O ja en een andere kleur!!
M.a.w niet zeuren denken ze jouw auto mankeert dus niks.
Moet zeggen dat een collega bij deze rit mee was ook aangaf dat er duidelijk hoorbaar verschil is tussen beide auto's.
Ben er nu wel klaar mee en moet dus de conclusie trekken dat mij golf dus een lawaai bak is. Komt bij dat ik de laatste twee maanden ook lekkage heb gehad bij beide achterdeuren en via de ruitenwisser op de achterklep.
Het zal wel een maandagochtend auto zijn.
Eerste en dus ook zeer zeker de laatste VW golf variant
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline | 1e eigenaar | Panoramadak | Stoelverwarming | Dynaudio | Full LED | Massage | Park Assist | Camera | Adaptive cruise | Active Info Display | Climate control
- 2017
- 136.389 km

Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline R-Line Ecc Navi Adapt Cruise 2017
- 2017
- 168.595 km

Volkswagen Golf 1.6 TDI Trendline Plus - 1e EIGENAAR - NIEUWE DIST. RIEM - NAVIGATIE - PDC - RIJKLAAR
- 2013
- 210.139 km