Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI 105pk Business Edition (2015)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI 105pk Business Edition (2015)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.2 TSI 105pk Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst95.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Golf met aandachtspuntjes

  • 75.000 km

Sinds juni 2017 zijn we eigenaar van een Golf Variant uit 2015. Mooi zilver in een businessline uivoering. We worden verwend met zaken als halfleer, een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, full map navigatie en zelfs een massagefunctie op de bestuurdersstoel. Qua uitrusting alles wat een auto moet hebben.

De ruimte van de Golf vindt ik verrassend. Op de achterbank is het gemiddels qua ruimte, maar voldoet prima. De kofferruimte is echter enorm! Doet voor mijn gevoel niet onder voor de Octavia. Het verschil zit m puur op de achterbank.

De afwerking van de Golf is van topkwaliteit. Je waant je echt in een auto van een klasse hoger. Prachtige materialen, mooi zwarte glimmende achtergrond op het dashboard met oog voor detail. Elke knop die je bediend voeltt stevig aan en is logisch qua plek op het dashboard. Wat volkswagen goed heeft gedaan is het aanpassen van de bediening van de cruisecontrol. Geen gepiel meer met een knopje bovenop de stengel van je richtingaanwijzer, maar duidelijke bediening op het stuur.

De Golf rijdt heerlijk en is geweldig goed geïsoleerd. Wat een heerlijk stille auto! De vering is duidelijk op comfort afgesteld, zonder dat je het idee hebt in een vliegend tapijt te zitten. Je hebt continu goed contact met de weg en het voelt solide aan. Schakelen gaat prima, maar met lange slagen en minder soepel dan in ons vorige VAG-product, een Seat Altea XL.

Er zijn echter een paar dingen waarmee ik onder garantie terug moet met de Golf. De vering aan de voorzijde van de Golf geeft een kraakje als je een drempel pakt en er zit een vervelende dreun in het onderstel. Alsof een schokdemper een directe verbinding heeft met de carrosserie. Hierdoor is er continu een dreunend geluid te horen op de achtergrnd. Op de snelweg hoor je het niet meer maar tot 80 km/h vind ik het storend.
Als de motor koud is merk je dat ie te zuinig is afgesteld. De motor begint te bokken bij constante snelheden tussen 1500 en 2000 kilometer per uur. De garage gaat dit keurig verhelpen volgens de werkplaats kan een software-update het probleem verhelpen.

Verbruik lijkt nu op 1 op 17 uit te komen, wat ik een keurig waarde vindt voor een auto van dit formaat. Binnenkort gaat de auto voor de gebreken naar de garage en ga ik ervan uit dat de gebreken zijn verholpen. Ik vind het een tegenvaller voor een twee jaar oud product van Volkswagen, maar heb alle vertrouwen dat ik jaren plezier ga hebben van de Golf. Garantiebepalingen van DasWelt zijn prima, eens kijken of de praktijk ook zo utpakt.

Onderhoud bij Volkswagen, tsja...

  • 81.000 km

Voor eerder genoemde punten is de auto bij de dealer geweest. Allemaal vriendelijke mensen, maar een huurauto moeten betalen omdat ik voor een garantiegeval kom? We praten maar over 4 tientjes voor twee dagen, maar daar was ik niet over te spreken. Toegegeven, er stonden genoeg gratis fietsen, maar ik kom van buiten de plaats. Moeilijk moeilijk...

De Golf heeft voor het gestotter een software update gekregen, maar het gestotter is nog steeds aanwezig bij koude motot. De geluiden uit het onderstel zit er nog steeds, de monteur hoorde niets vreemds, en de kraak uit het onderstel vóór is een golf-kwaal en heeft te maken met de rubbers. Is geen veiligheids-issue en gaat de dealer dus niets aan doen. Na de zomer met de bandenwissel mogen ze alle punten nogmaals nakijken, want ik ben niet happy dat geen enkele van de drie punten is opgelost.

We gaan volgende week met caravan op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Ik ben benieuwd of de auto me bevalt op de lange rit en wat het 1.2tje drinkt. Bij het ophalen van de caravan valt wel op dat de motor prima overweg kan met onze caravan van 830 kilo en het onderstel kan zn taak ook prima aan. Voelde goed. Ik laat het weten in een volgend verslag.

Verder is het heerlijk kilometers vreten met de golf. Ben zeer te spreken over de snelweg-prestaties. Rijdt heerlijk 1 op 16,5 zo'n beetje en is stil en comfortabel. De comfort-stoelen uit onze businesline is echt en aanrader en maakt lange ritten een fluitje van een cent.

Na twee jaar alweer afscheid nemen…

  • 95.000 km

Nog twee seizoenen met de Golf met de caravan weggeweest. De 1.2 trok onze caravan op zich goed en qua wegligging ook een prettige combinatie, maar een verbruik van 1 op 8 is dan wel zuur als je normaal gesproken 1 op 16,5 rijdt… het bokkige gedrag bij koud weer blijft een dingetje. Door zakelijke veranderingen zijn we een Vito automaat met dubbele cabine gaan rijden en hebben we deze verkocht. Ik weet zeker dat iemand heel lang en veel plezier gaat hebben aan onze mooie Golf. Helaas overtuigden motor en onderstel mij niet om langer hiermee door te rijden. Voordeel van het rijden van een Golf: we hadden nog een keurige restwaarde.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.