Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI 105pk Business Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.2 TSI 105pk Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Keuze Volkswagen
- 4.000 km
In mijn zoektocht naar een nieuwe leasewagen was het eigenlijk wel 90% zeker dat het wederom een Skoda Octavia zou worden. De vorige auto heeft me vele plezierige kilometers gegeven en beviel dermate goed dat ik zeker wist dat er een Derde Generatie Octavia zou komen.
Voor de zekerheid nog gekeken naar de Peugeot 308 SW. Omdat Peugeot na jaren weer een auto heeft die goed smoelt. En hoewel deze zeker niet slecht rijdt, ben ik geen fan geworden van het interieur. Ook het navigatie systeem kon mij niet overtuigen. Uiteindelijk was er geen "klik". Op weg naar de Octavia dus....
Alleen wou ik graag Adaptieve Cruise Control hebben, iets wat gek genoeg niet te bestellen is op de 1.2 TSI en de 1.6 TDI bij Skoda. Uiteindelijk maar besloten om ACC te laten varen en te kiezen voor een Elegance Business uitvoering van de Octavia. Echter bleek deze duurder dan verwacht bij het calculeren en de Golf goedkoper. Hiermee kwam ACC ook weer op de optie lijst.
Uiteindelijk is het dus een Golf Variant 1.2 TSI DSG in Business Editie geworden met de volgende opties:
-Executieve Plus Pakket
-Spiegel Pakket
-Getint Glas
-ACC
-Front Assist
-DAB+
-Lane Assist
-Dynamic Light Assist
-Verkeersbordherkenning
-Xenon Plus
-Panoramisch Dak
-Kessy
-17" Dijon Velgen (standaard)
Exterieur
- 4.000 km
De Golf staat bekend als saai en voorspelbaar. En de 7e generatie zou teveel lijken op de 6e generatie. En hoewel het geen spannend design is, staat er gewoon een nette auto voor de deur. Zeker in een leuke uitvoering met een goede kleur vind ik hem zelfs best chique en tijdloos. De kleur Pacific Blue vind ik persoonlijk erg mooi en zorgt er voor dat de lijnen en de chromen details goed tot zijn recht komen.
Interieur
- 4.000 km
Het interieur is typisch VAG en komt mij als ex Skoda rijder best bekend voor. Toch ziet het er allemaal heel netjes uit. En heeft de Golf een streepje voor op bv de Octavia 3.
Er worden nette materialen gebruikt en zaken als een stofje in de opbergvakken in de deur stralen kwaliteit uit. Zelf vind ik een handrem vaak maar een lelijk ding. En ben daarom blij met de electronische handrem die in de Golf zit. Samen met het rolluikje die de bekerhouders afdekt geeft het een nette uitstraling.
Bedieningsknoppen zitten waar ik ze verwacht en voelen goed. De Business Edition is gebaseerd op een Highline wat betekend dat de voorste deuren voorzien zijn van een LED strip. Dit ziet er erg netjes uit als je s' avonds rijdt.
Verder wordt de BE standaard geleverd met de Ergo Comfort stoelen. Deze zijn traploos te kantelen en bieden de mogelijkheid om de zitting iets te verlengen. Samen met de electrisch verstelbare lendesteun is er een heerlijke comfortabele zithouding mogelijk.
Ik kan deze stoelen dan ook aan iedereen adviseren.
De algemene indruk van het interieur is dan ook zeer positief.
Ruimte
- 4.000 km
Ruimte is bij mijn keuze voor een auto best belangrijk. Hoewel je het merendeels van het jaar niet nodig hebt, zijn een ruime bagageruimte en ruimte op de achterbank toch zaken die ik waardeer.
Skoda staat bekend als een fabrikant die ruime auto's levert. En ik was dan ook tevreden met de ruimte die de Octavia 2 mij gaf. Wat ruimte betreft is denk ik de Octavia 3 koning in zijn klasse. Zeker qua ruimte op de achterbank.
Een punt waar ik bang voor was met mijn keuze voor de Golf.
De Golf biedt met 605L aan bagageruimte meer dan genoeg ruimte. Dit is iets groter dan de 580L die ik had. En slechts 5L kleiner dan een O3. De ruimte op de achterbank is iets waar de Golf niet in uitblinkt. Maar mede door de Ergo stoelen is deze, voor mij, toch zeer bruikbaar. Ik kan namelijk door deze stoelen een tandje dichterbij het stuur zitten dan in de Octavia. En heb daardoor net zoveel ruimte als ik in de O2 had. Ik kan prima "achter mezelf" zitten zonder dat mijn knieën de voorstoel raken.
Ook met de bank neergeklapt ga ik er niet op achteruit. En hoewel er dus ruimere auto's zijn ben ik blij met de geboden ruimte van de Golf.
Verder biedt de Golf genoeg opberg vakken en een ruim dashboard kastje met handige muntenhouder. Ook het vak in de deur is ruim en heeft een "verborgen" ruimte voor een veiligheidshesje. Erg handig. Zelf heb ik nog prullenbakjes in de deur zitten. Deze komen van Skoda en zijn Simply Clever.
Ik mis alleen mijn brillenhouder omdat ik een panoramisch dak genomen heb.
Entertainment
- 4.000 km
Ik vind een goed entertainment/navi systeem belangrijk. Ik luister dagelijks naar de radio, mp3's etc. En hoewel ik best weet hoe ik naar mijn werk moet rijden, staat de navi altijd aan.
Zelf ben ik erg tevreden met de Discover Pro. Het 8" scherm is duidelijk, helder en scherp.
Invoeren van adressen, favorieten gaan makkelijk via het touchscreen. En ik wil nog wel eens tijdens het rijden gebruik maken van de voicecontrol voor het invoeren van een navigatie adres. Dit kan nu met één zin; bv: Amsterdam, Herengracht, 24. Erg handig. De navi aanwijzingen kunnen keurig op de BC getoond worden (in kleur) en het 8" scherm is groot genoeg voor "split screens" zo kan ik én de route zien en de cover art/maneuvre lijst.
Zelf heb ik een redelijke collectie aan MP3's mee van ongeveer 65GB. Deze had ik voorheen op een externe HDD staan. En hoewel dit nog steeds mogelijk is met de USB aansluiting, gebruik ik nu een 128GB SD kaartje. Het systeem leest keurig de ID'3 tags. En maakt het mogelijk om te filteren op artiest, albums, genre etc. Ook leuk is het bladeren door de albums met een soort van Cover Art die de kennen van de iPhone.
Ik mis alleen een zoek functie. Ik kan nog steeds niet snel een album opstarten door even een paar letters in te typen. En dat blijft jammer. Maar over het algemeen is het een fijn systeem die ook nog eens snel werkt. Een mooie bijeenkomst is dat de Kaart Updates tegenwoordig bij VAG gratis zijn. En makkelijk zelf te updaten zijn. Dit verzacht de pijn van de meestal verouderde kaarten die VAG aanbiedt.
Rij eigenschappen
- 4.000 km
Niet geheel onbelangrijk zijn de rij eigenschappen van een auto. Deze zijn gewoon goed. Ik was natuurlijk al bekend met de 1.2 TSI waar ik 4 jaar mee gereden had in de Skoda. Voor wat dat betreft geen verrassingen. Wel zijn er wijzigingen doorgevoerd aan de 1.2 die hem betrouwbaarder zou moeten maken (geen distributie ketting maar distributie riem bv).
Samen met nog wat wijzigingen zou hij ook een stuk zuiniger moeten zijn (1:20 tov 1:16,7) Of hij ook daadwerkelijk zuiniger is zal ik pas over een jaar kunnen zeggen (hou de gegevens bij in Spritmonitor).
Wel kan ik zeggen dat de Golf een stuk beter geïsoleerd is dat de Octavia. Wat een rust aan boord. Wind en banden geruis worden tot een minimum gehouden. Wat comfort verhogend werkt. Verder komt deze kleine motor prima mee in het Nederlandse verkeer. Ook heeft hij geen problemen met de snelweg. En uit ervaring weet ik dat een volbepakte camping vakantie naar Frankrijk geen probleem moet zijn. Natuurlijk is het geen strepentrekken. Daar komt hij gewoon echt zowel PK's als NM's te kort. Maar het blijft een fijne metgezel voor die gene voor wie een 1.4 TSI buiten budget valt.
De auto zelf rijdt ook een stuk beter dan de Octavia (mag ook wel de O2 staat op het Golf V platform). Hij kan veel beter overweg met drempels. De octavia zakte nog wel eens door hier. En luister keurig naar stuur commando's. Hij blijft behoorlijk strak op de binnenwegen. En dat zorgt voor meer plezier dan de Octavia. En hoewel hij voorzien is van XDS is het geen sportieve/dynamische auto. Hij is duidelijk meer gericht op comfort en allemans vriend. Iets wat ik persoonlijk niet erg vind. De 1.2 is daar ook totaal niet voor geschikt. Des te beter is deze combi met DSG die je het leven des te makkelijker maakt en de terugschakel momenten die nodig zijn voor inhaal acties keurig opvangt.
VW heeft gewoon een keurige en veilige/voorspelbare auto afgeleverd.
Gadgets
- 4.000 km
Gadgets en luxe gaan voor mij voor een grotere motorinhoud.Vandaar geen kale 1.4. Maar een leuk aangeklede 1.2.
ACC: Ik wou heel graag ACC hebben omdat het me heerlijk leek om mee te rijden. Omdat er nogal wat negatieve reacties zijn op het hebben van ACC, en je bij VW ACC niet uit kunt zetten zonder ook CC te verliezen was het wel een gok. Maar ik ben blij dat ik ACC heb. Het rijdt over het algemeen gewoon erg lekker. Het is heerlijk om iemand "te volgen" op een snel-/binnenweg. En ACC anticipeert beter dan ik verwachte door waar kan gas los te laten ipv domweg te remmen.
Ikzelf rij met ACC op de korste volgafstand. En hoewel deze best groot is gaat het meestal goed. Ook in langzaam of file verkeer is het eigenlijk heel ontspannen rijden. Vaak is het sochtend behoorlijk druk en ik kan dan lekker ontspannen blijven zitten zonder telkens de CC aan/uit te zetten of met de hand gas te geven. Ook handig is dat wanneer je je knipperlicht naar links doet hij al begint met versnellen.
Hoewel ACC niet perfect is overtreft het mijn verwachtingen en zou ik ACC ook graag op een volgden auto willen hebben.
Kessy:Ook een mooie comfort verhoging. Gewoon sleutels lekker op zak houden, naar de auto lopen en de deur open doen en wegrijden. Het is jammer dat de achterste deuren geen sensor hebben. En dat je niet, net als bij Renault, gewoon weg kunt lopen om de auto te sluiten (al schijnt dit middels VCDS wel geactiveerd te kunnen worden). Maar het is verder gewoon erg makkelijk. Een fijne gadget
Panoramisch dak: Dit is iets wat ik al een paar auto's graag wou hebben maar er telkens niet van kwam. Nu eindelijk zit hij er in. Ik kan nog niet een heel goed oordeel geven. Ik vind het nog te koud om open te rijden. Maar soms staat ie op een kiertje en dat is eigenlijk best fijn. Beter in ieder geval dan de raampjes op een kier.
Wel lekker is het extra licht wat binnenkomt. En het ziet er ook gewoon cool uit. De kinderen vinden het iig erg mooi. Ik hoop van de zomer er meer/beter gebruik van te maken. En dan weet ik of het iets eenmaligs is of dat het ook zo'n optie is die ik liever niet opgeef als het in het budget past.
lane- & FrontAssist: Tegenwoordig lijkt alles voor je geregeld te worden. ACC, inparkeren, verkeersbordherkinngen en dus ook de auto binnen de lijntjes houden en kijken of je niet tegen je voorligger botst. Alsof we dat niet zelf kunnen? Toch ben ik wel blij met deze technologie.
Vooral FrontAssist werkt meer als een bijrijder die met je meekijkt en soms nét die extra waarschuwing kan geven die je nodig hebt om een aanrijding te voorkomen. Het systeem werkt onopvallend en geeft een kleine melding in het scherm als je te dicht op een voorganger rijdt. Ga je echt te hard dan zal hij middels piepsignalen een en groot rood scherm je melden. Genoeg om je wakker te schudden en op tijd om zelf nog in te kunnen grijpen. En mocht je echt slapen dan begint hij zelf met remmen. Ik vind het een mooi systeem en ik denk dat iedereen wel eens een moment heeft gehad dat hij net op tijd ergens op reageerde. Dit systeem kan er voor zorgen om alsog een botsing te voorkomen als je die ene keer niet goed op let. Of iig de impact te verzachten.
Dan lane assist. Is voor het eerst dat ik er mee rij. En het is grappig om te zien hoe de auto zelf correcties uitvoert. Gelukkig gebeurt het redelijk onopvallend. Ikzelf heb er geen last van. En laat het systeem dan ook actief tijdens mijn ritten.
Ikzelf heb jaren gelden de vangrail gekust met de zijkant van mijn auto door zo'n microslaapje. En ik denk/hoop dat Lane Assist dit kan voorkomen. Hoewel ik daarvoor al aan de kant zou zijn gegaan. Vind ik het wel een fijne gedachten dat het er op zit.
Eerste indruk
- 4.000 km
Mijn eerste indruk na 4000 km is vooral positief. Ik ben erg blij met mijn keuze. Heb geen spijt dat ik voor de iets ruimere Octavia gegaan ben. En stap elke dag vrolijk in.
De auto is geen uitblinker qua rij eigenschappen. Maar wel in kwaliteitsbelevenis.
VW heeft gewoon een hele nette auto geleverd.
Overigens denk ik dat ik ook heel tevreden met een Octavia 3 geweest zou zijn als ze deze met ACC konden leveren.
Verder zal ik ook deze review updaten als er zaken te melden zijn. En bij elke beurt.
Op naar hopelijk 4 heerlijke jaren.
Eerste Beurt
- 30.000 km
Het aantal gereden KM's dit jaar viel mee. Maar de eerste 30.000 zitten er op. En dat betekend tijd voor de eerste beurt en een terugblik.
De golf heeft zich uitstekend gedragen. Er zijn geen problemen geweest en heb 1 liter olie moeten bijvullen op 26.000 km.
Hij is comfortabel. De Stoelen zitten heerlijk ook na lange ritten. Hoewel een gimmick ben ik blij met de stoelmassage. Want na een lange dag is het toch best wel fijn.
Ook is ACC iets waar ik erg aan gehecht geraakt ben. Iets wat nog eens duidelijk werd toen ik een leen auto had waar "slechts" CC op zat.
De afgelopen 30.000 km ben ik de Golf erg gaan waarderen als een heerlijk reisgezel.
Ook tijdens de vakantie volgeladen naar Frankrijk is een dagje 1048 km rijden in je eentje geen enkel probleem.
Waar ik zelf erg benieuwd naar was was het verbruik. Omdat ik hiervoor een Octavia reed met ook een 1.2 TSI en de autos op 30kilo na op kenteken even zwaar zijn.
De Golf blijkt idd zuiniger te zijn.
Waar ik na 30.000 km skoda rijden uit kwam op 1:14. Zit ik met de Golf op 1:14,8.
En ik vermoed dat ik na 4 jaar dit verschil nog wat groter zal zijn.
In het kort. In ieder geval tevreden met de keuze voor de golf ipv de Octavia 3.
Zeker omdat de laatste geen ACC zou hebben gehad. Op naar, hopelijk, weer 30.000 fijne kilometers
60.000 km update
- 60.000 km
Na ongeveer anderhalf jaar is het tijd voor de 60.000 km beurt. De golf houdt goed stand. Enig probleem is een kleine kraak in de vering bij sommige drempels.
Niet ontzettend storend, Maar zou niet moeten gebeuren bij slechts 60.000km. Dit aangegeven bij de beurt. en na de beurt was dit weg. Nu kijken of dit ook zo blijft.
Voor de rest blijft het een heerlijke reisauto.
Nu voor de tweede keer een 1.2 met slechts 105pk.
Maar echt meer heb ik ook niet nodig.
De stoelen blijven heerlijk zitten. En alles functioneert naar behoren.
Verder geen problemen., En verwacht ook geen problemen.
90.000 km beurtt
- 90.000 km
Het gaat nog goed met de golf. De eerste 60k telkens een beetje olie moeten bijvullen voor de beurt. Dit keert heeft de long life olie het wel 30.000 km volgehouden.
VW's worden wel eens weggezet als saaie auto's en dat is deze Golf Variant ook. Geen defecten of problemen opgetreden en nog steeds een fijne (reis) auto.
Enig puntje van kritiek is een licht krakende voorvering als je over drempels heen rijidt. Garage heeft niets kunnen vinden en alles is ingesmeerd. Voor nu is het probleem weer weg.
De laatste Loodjes
- 120.000 km
Inmiddels zit er 120.000 km op. Dit houdt in dat we dit jaar gaan kijken naar een opvolger.
De Golf heeft zich weer sterk gehouden. En geen issues.
Slechts half liter olie moeten bijvullen voor de beurt.
Navi wel constant bijgewerkt. Maar loopt nog achter.
De A1 naar Amsterdam is behoorlijk omgegooid maar met de 2018 kaarten rij ik nog steeds niet netjes op de snelweg.
Verder is het wel duidelijk dat de golf nog steeds een prettige reisauto is. De laatste 6 maanden of zo rij ik met Android Auto op de telefoon. Mijn Golf heeft deze optie nog niet geintegreerd.
Maar zou er graag gebruik van maken in de volgende auto.
Verwacht dat de auto verder niet meer naar de garage hoeft voordat hij ingeruild wordt voor de opvolger.
Komende maanden maar eens gaan rondkijken,
Nat plafond
- 130.000 km
Hmmm. De laatste loodjes wegen het zwaarst of zo.
Tijdens een zomerse bui zag ik dat het afdekzeil nat was. Er ging niet direct een lampje bij mij branden. Maar later zag ik dat ook de dakhemel behoorlijk nat was.
Toch maar even langs de garage. Daar heeft de auto 3 dagen gestaan voor een grondig onderzoek.
Er waren wat afvoerbuizen goed verstopt zo bleek.
Inmiddels de auto weer terug en keurig schoongemaakt.
Als test ook maar even door de wasstraat gehaald. En hij bleef droog.
Geen idee of dit komt door het panorama dak. Maar in al mijn jaren autorijden dit nog nooit meegemaakt.
Jammer zo aan het einde toch zo'n minpunt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.