Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Se (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Se |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 8.500 km |
Eerste maanden met de VW Golf Variant
- 8.500 km
1. Autokeuze
Al een tijdje lang waren we op zoek naar een gezinsauto. We reden beiden met een Ford Fiesta, de ene drie deurs de andere 5 deurs. En sinds we een kleine passagier hebben waren we op zoek naar iets groters. Ik vond de Skoda Octavia Combi wel mooi. Al jaren stond het vast dat dit de nieuwe auto ging worden. Maar meteen de showroom induiken en de verkoper wijzen; "doe mij die maar", zo steek ik ook niet in elkaar. Ik wou nog even vergelijken.
Bij Opel hadden ze een mooie concurrent voor de Octavia Combi, sinds het voorjaar van vorig jaar hadden ze daar een nieuwe Astra Sports Tourer in de showroom staan. Na een proefrit bleek dat een fijne auto te zijn. Het rijden was prima en de 150 pk tellende 1.4 motor was meer dan voldoende. We zouden voor een Edition gaan als optiepakket. Maar daar moesten we nog wel wat opties aan bijklikken; parkeersensoren, verchroomde dakreling, privacyglass en luxere stoelen, navigatie. Al met al, mooie auto, precies zoals ik wou hebben, maar een stevig prijskaartje.
Vervolgens richting de Skoda-dealer, die zit op de 1e verdieping van de VW dealer. Daar ging het mis :-). In de verte zag ik een Volkswagen Golf Variant staan en was wel benieuwd naar het prijskaartje. Ik had het vooroordeel dat de VW stukken duurder zou zijn. Maar wat blijkt, exact hetzelfde prijskaartje. De inrichting was ook niet mis, alles erop en eraan; Navigatie, Media speler, parkeersensoren, achteruitrijcamera, cruise control, speedlimiter, bluetooth, elektrische handrem, hier en daar wat chroom en betere stoelen dan de standaard stoel in de Opel. Geen extra klikwerk nodig in de optielijst.
Daarnaast vond ik de VW net iets praktischer; indeling van de kofferbak, bergruimte onder de stoelen, bagagenet. En je merkte ook wel een beetje kwaliteitsverschillen. Dingen voelden net iets beter aan; bv knopjes op de middenconsole, het dichtslaan van een deur, je weet wel, die standaard testjes. Het dashboard, het overzicht op de instrumenten, het was net allemaal net wat intuïtiever dan bij de Astra. Eerlijk is eerlijk, de Astra vond ik er wel een stuk frivoler uitzien dan de Golf.
Maar toch, dat prijskaartje? Ik had het idee meer auto te krijgen bij de VW dan bij de Opel voor precies hetzelfde geld. De hamvraag aan de verkoper: "what's the catch"? En die was er... een 3 cylinder met de inhoud van een melkpak onder de motorkap. Bij Opel hadden ze hun eigen variant van die motor niet hoog opzitten. Kreten zoals; "dat is voor bejaarden" of "mensen die de stad niet uitkomen" kreeg ik daar bij Opel te horen.
Uiteraard dacht de VW verkoper daar anders over, die wou gewoon die auto aan me slijten, maar bood netjes een proefrit aan en stelde me gerust dat de 1L 3 cylinder echt niet zo'n drama is.
2. Proefrit
Het was me meteen duidelijk; dit is geen racewagen. Duidelijk minder dan de 1.4 (150 pk 230Nm) in de Opel. Maar het viel niet tegen, absoluut niet! De auto was vlot, pakte het vermogen lekker vroeg op bij lage toeren. Het blok is geruisloos. Af en toe even flink de toeren erin jagen om er zeker van te zijn dat er echt geen melkpak in ligt. In de hoge toeren dan verraad de 3 cylinder zich wel met z'n roffel. Maar ook dan, qua vermogen niets op te merken. Het is voldoende, ook voor op de snelweg.
3. Februari 2017
We zijn nu al wat maanden verder. Inmiddels staat er 8500km op de teller. In de eerste weken moest ik met regelmaat de ring en de binnenstad van Antwerpen trotseren. Veel aanschuiven, file rijden, stil staan en weer doorrijden. Genoeg tijd om de auto te ontdekken. Het stop/start systeem werkt prima. Het is vlotter dan ik dacht. Als je in Antwerpen geen toeterende auto's achter je hebt bij het wegrijden van een stoplicht dan is het stop/start systeem snel genoeg. De navigatie is prima, heerlijk dat de aanwijzingen recht voor je tussen de toerenteller en je snelheidsmeter komen te staan. Ook de elektronische handrem zou ik niet meer kunnen missen. Ik hoor daar wat mensen over klagen, zelf nog geen problemen gehad. Overigens wel verraderlijk als je in een auto stapt zonder automatische handrem :-)
Van de 1L 3 cylinder (115pk/200Nm) heb ik nog geen moment spijt gehad. De auto kan goed mee met het verkeer, even snel die vrachtwagen voorbij is geen probleem. Ook wanneer de auto flink geladen is blijft de motor goed presteren.
De ruimte in de auto is ook een verademing, iedereen heeft genoeg beenruimte en ook de kofferruimte is geweldig. 4 blauwe kratjes van de AH gaan er zonder moeite in. En dan heb je naast die kratjes nog genoeg plaats voor wat kleinere zaken. De buggy van onze kleine man, kan er dan ook nog gewoon bovenop.
4. Niets te klagen?
Nee, eigenlijk niet. Al vind ik dat de mediaspeler wel wat intuïtiever mag. Bladeren door je muziekcollectie via het touchscreen is geen opdracht voor tijdens het rijden. Die besturing hadden ze ook op het stuur mogen zetten net zoals bijna alles mbt radio navigatie en telefoon.
5. Skoda
Wat is er met die Skoda gebeurd? Vier jaar over lopen zeuren, niet eens meer naar gekeken. VW wist me te overtuigen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk Cup Trekhaak, Navi, Stoelverwarming, Parkeersensoren, Goed onderhouden
- 2015
- 131.032 km

Volkswagen Golf 1.6 TDI Highline BlueMotion | 1e eigenaar | Cruise control | Trekhaak | Navigatie | Bleutooth | Climate control | PDC
- 2014
- 197.049 km

Volkswagen Golf 1.2 TSI Highline | Navigatie | PDC
- 2013
- 269.137 km