Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion Comfortline (2017)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion Comfortline (2017)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst30.253 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf nieuwe auto

  • 12 km

Vanwege gezinsuitbreiding wilden we toch een ruimere en toch zuinige auto kopen. Na jaren in een C-segment gereden te hebben, waren we naar een B-segment terug gegaan dit om de maandelijkse kosten laag te houden. Echter het verlangen naar een iets volwassene auto bleef er al die tijd. Dus werd er besloten om in het C-segment naar tweede hands jong gebruikte diesel auto's te kijken.

Na diverse berekeningen, offertes van verschillende merken en typen. Viel de keuze toch op een nieuwe VAG benzine auto in plaats van een jong gebruikte diesel. Na een proefrit met een vergelijkbare auto waren we om. Wie had dat verwacht.
Verschil met een jong gebruikte was maar rond de 1000 euro, hiervoor kregen we wel een voorraad auto met max. 4 jaar fabrieksgarantie of 150.000 km.
Keuze van kleur, uitvoering en fabrieksopties hadden we dan ook niet. Daar tegen over stond een zeer goede inruilwaarde, aanvullende inruilpremie en een aanzienlijke voorraadauto korting. Klagen over de uitvoering doen we zeker niet, deze auto is zeer compleet uitgevoerd:

Volkswagen Golf Variant, Comfortline
Metalic lak Deep black pearl

Standaard voorzien van oa:
- Climate control
- Cruise control
- Parkeersensoren voor en achter
- 16 inch lichtmetalen velgen
- Middenarmsteun voor en achter
- Sportonderstel

Aanvullend:
- Sportstoelen
- Executive pakket
- Comfort pakket
- Licht en zicht pakket
- Volwaardige reserve wiel

Wel hebben we de achterramen laten blinderen en er een trekhaak onder laten zetten, dit was een gemis bij de vorige auto.

Ophalen:
Keurig werden we ontvangen op het afgesproken tijdstip, niet hoeven wachten. Eerst rustig onder genot van koffie het papierwerk afgehandeld en nog wat vragen werden beantwoord. Aansluitend naar de showroom gebracht waar onze bolide onder een kleed stond te wachten om onthuld te worden. Er werd de tijd genomen om alles uit te leggen en een aantal zaken voor te doen zoals koppeling met bluetooth en navigatie. Na een introductie met de auto werd het tijd om te gaan.

Eerste kilometers

  • 2.475 km

Het wordt nu tijd voor een korte update voor de eerste ervaring met de auto.

Prestatie:
Nooit gedacht dat ik een 1.0 liter motor met 3 cilinders zou rijden, maar het valt me niets tegen. Was even wennen vanuit een lichtere diesel auto met groter koppel naar deze auto toe, maar tenslotte na een week weet je niet anders meer en is het gewoon.

Het is niet de snelste jongen uit de klas maar ook zeker niet de langzaamste en de motor weet prima raad met deze auto. Een goede combinatie.

De auto is stil, men hoort hoofdzakelijk de wind. De karakteristieke 3 cilinder geluid laat zich licht horen als men hem in de toeren gaat rijden wat absoluut niet noodzakelijk is trouwens. Het maximum koppel zit al rond de 1750 toeren. De schakelindicator wil al bij 2000 toeren schakelen, persoonlijk vind ik ietsje hoger in de toeren schakelen prettiger zeg bij zo'n 2250-2750 toeren. Hiermee kan je lekker meekomen in het verkeer.

Verbruik:
Dit is toch wel een beetje waarom we voor deze auto en motor hebben gekozen. Iedere dag moet ik zo'n 120 kilometer woon- werk verkeer rijden, hiervan is het grootste gedeelte snelweg. Gemiddeld zit ik nu op zo'n 5,6 liter per 100 kilometer, wat ik absoluut niet tegen vind vallen. Dit zou nog iets zuiniger kunnen als men zijn best zou doen, maar voor het moment prima en als verwacht.

Bediening:
Stuurwiel bediening altijd een genot gevonden en eigenlijk wel een must voor de veiligheid. Telefoon, radio, cruise control goed te bedienen. Alleen volume van de radio zit voor mij persoonlijk niet logisch, zit hiermee nog wel eens de snelheid van cruise control aan te passen in plaats het volume. Zal een kwestie van gewenning worden.

Van iedere nieuwe navigatie loopt de kaart helaas altijd al weer achter, maar het is dan ook een hulpmiddel en men moet het ter plekke dan beoordelen. Voor de rest fijne/goede bediening en display ook midden tussen de toerenteller en snelheidsmeter.

Ruimte:
De kofferbak is een genot, wat neem je makkelijk zo grote spullen mee, ruim 600 liter onder het gordijn. Ook met vier volwassen mensen voor het werk een flink stuk moeten rijden (460 km). Geen centje pijn en iedereen heeft voldoende ruimte om comfortabel te zitten tijdens de rit.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 30.253 km

Het wordt tijd voor een update na ruim 30000 km gereden te hebben in de VW Golf.

Hij bevalt nog steeds goed, comfortabele en stille reisgenoot. Verbruik valt ook niet tegen nog steeds rond de 5,6 liter op de 100 kilometer.

Het is een ruimte wonder met zijn 605 liter bagage ruimte ideaal je neemt alles zo mee. Daarnaast zitten 4 volwassen royaal nog in de auto met allemaal slimme opberg mogelijkheden her en der.

Net voor zijn eerste long life service beurt geweest bij de VW dealer. Kosten bedroeg iets meer dan 300 euro, hiermee zijn de eerste onderhoud kosten naast de autowasstraat een feit. Hiermee maken we weer aanspraak op de verlengde fabrieksgarantie. Tussen door geen lampen hoeven verwisselen, geen druppel olie verbruikt en banden kunnen ook mee tot de volgende beurt. Absoluut zeer tevreden hiermee.

Wel tussendoor dat de tankklep met indrukken niet opensprong, dit zelf verholpen met wat siliconen spray. Onzin om voor zoiets naar de garage te gaan.

Service bij de dealer was super, werd keurig bij gepraat over wat er komen ging en wanneer men moest bellen. Na 4 uurtjes alweer gereed om opgehaald te worden.

Op naar de volgende service beurt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.