Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion Business Edi (2015)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion Business Edi (2015)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.0 TSI 115pk BlueMotion Business Edi
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst35.520 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 35 dkm, prettige auto!

  • 35.520 km

In december 2015 heb ik mijn Golf Variant opgehaald bij de dealer, Muntstad Utrecht. Ik vond het wel spannend, want bij de configuratie heb je een bepaald plaatje in gedachten, waarvan je maar moet hopen dat het in werkelijkheid goed uitpakt. Mijn eerste indruk toen het doek eraf ging was uitstekend: precies zoals ik had gehoopt.

Redenen keuze Golf 7 Variant:
- Financieel: 20% bijtelling, lage aanschafwaarde, dus veel ruimte voor opties, aantrekkelijk leasebedrag
- Ruimte: met 2 kleine kinderen is de achterbank ruim genoeg, en de bagageruimte meer dan ruim genoeg (ben geen kampeerder)
- Uitstraling: mits goed aangekleed vind ik de Golf 7 een nette verschijning, veel meer dan zijn voorganger

Details over de auto:
Golf VII 1.0 TSI BlueMotion Business Edition Connected variant DSG
- Night Blue metallic lak
- 17 inch Madrid wielen
- Executive Plus pakket
- Spiegel pakket
- 65% getint glas achter
- Dakreling chroom
- Xenon plus verlichting

Hiervoor reed ik een Lexus CT200h, waar ik matig tevreden over was. De Lexus was best luxe, reed niet slecht, was comfortabel op lange afstanden, maar toch miste er iets. Ik vond hem een beetje zielloos, en ik denk dat dit voor een groot deel wordt veroorzaakt door de variabele transmissie. Ook is hij achterin érg krap, zowel op de achterbank als de bagageruimte. Met een tweede kind dat eraan zat te komen, was dit reden genoeg om voor wat ruimers te opteren.

De Golf Variant dus. Nog wel gekeken naar andere auto's. Mijn hart ligt eigenlijk bij BMW, dus ik heb serieus gekeken naar de 1-serie (iets minder krap dan de Lexus, maar nog steeds te krap), de 3-serie (aangekleed te duur voor mijn huidige levensfase, kaal erg saai) en de 2-serie Active Tourer (60+ model, met hoge instap en overzicht). Geen BMW dus.
Franse auto's ben ik niet zo fan van. Ze hebben vaak een gedurfde styling, die ik soms ook even mooi vind, maar ik vind ze al heel snel gedateerd. Dit in tegenstelling tot Duitse auto's, die eigenlijk alleen maar mooier worden (met name BMW, bijv. de E39, E60, E46).

Dus toch de Golf Variant. Deze wilde ik dan wel helemaal vol met opties, zodat hij toch wat minder saai zou zijn. Dat was het eerste probleem: ik had mijn zinnen op een 1.0 TSI gezet (vanwege benzine & lage bijtelling), maar kwam erachter dat die altijd gebaseerd is op een Comfortline, en dus heel veel opties niet eens te kiezen zijn. Erg jammer. Heel graag had ik namelijk nog een panoramadak, en vooral een R-line pakket gehad met mooiere bumpers. Helaas, niet mogelijk dus.
Voor de rest bleef er nog wel wat over. Ik vind de 17 inch Madrid wielen erg chic door de "2 kleuren". 18 inch vind ik te groot, dat staat alleen mooi als je ook een sportieve uitvoering hebt (R-line).
De Night Blue metallic lak vind ik de mooiste kleur. Het kleedt de auto erg mooi en ook weer chic aan. Heb ook nog even gedacht aan Pacific Blue, maar ben heel blij dat ik die niet genomen heb, veel goedkopere uitstraling m.i.
Het Xenon Plus pakket staat de auto ook zoveel beter, en geven een mooie lichtopbrengst. De behuizingen zijn wat donkerder, de U-ledjes staan mooi bij dag, en de Xenons mooi in donker, erg blij mee.
Het Executive Plus pakket is super, het grote scherm voegt veel toe, en ook DAB+, muziek via iPhone etc. werkt erg fijn. Carplay gebruik ik nooit, weinig toegevoegde waarde en weinig Apps die beschikbaar zijn. Ook fijn aan dit pakket vind ik de parkeerassistent met een camera aan de achterzijde.
De 7-traps DSG automaat is heerlijk. Met handbak had ik de auto wellicht te traag gevonden, omdat je niet bij elk beetje gas gaat terugschakelen. Met de DSG zit je echter altijd in de juiste versnelling, en heb je altijd het maximale koppel voor handen om te versnellen. Zou niet meer zonder willen. De sportstand is ook wel prettig, alleen word je daar soms wel wat moe van.

Ik ben na 35 dkm en 10 maanden overwegend positief over de auto. Ik vind hem nog steeds goed ogen (al mis ik het R-line pakket nog wel :-)), en hij rijdt echt prima. De motor is stil, en vlot genoeg. Ik heb inmiddels wel wat krakende vering aan de voorzijde bij drempels, daar moet ik nog even voor terug, dat mag niet kunnen. Ook heb ik ongeveer 5 maanden geleden al een melding gehad dat mijn olie op was. Dat vond ik ook al snel, maar kan ook komen door mijn rijgedrag :-).

Er slechts 1 ding wat ik echt superirritant vind aan deze auto, en dat is het start/stop-systeem. In combinatie met een handbak zal het best goed zijn, maar met DSG is het echt 3x niks. Als ik bijvoorbeeld kom aangereden voor een T-splitsing en ik moet remmen voor 1 auto, maar wil daarna snel de weg op vóór de volgende auto komt, dat lukt dus niet. Als ik tot stilstand kom voor de eerste auto, stopt de motor, en is hij niet snel genoeg opgestart om op tijd weg te komen; bloedirritant en bovendien ook gevaarlijk. Bij Mercedes-Benz weet ik dat ze dit goed hebben opgelost door het start/stop-systeem te laten luisteren naar je 'remkracht'. Als je het rempedaal daar dieper intrapt, schakelt de motor pas uit. Dat mag VW ook wel doen. Heb ook al bij de dealer gevraagd of ze het systeem niet standaard uit kunnen schakelen, zodat ik het indien gewenst met het knopje kan inschakelen, maar dat mag natuurlijk niet. Dan maar voor elke rit handmatig uitschakelen.

Voor nu heb ik verder even geen updates, als er vragen/opmerkingen zijn hoor ik ze graag in de reacties, en ik geef over een tijdje wel weer een update.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.