Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Comfortline (2013)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Comfortline (2013)
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Comfortline (2013)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Comfortline (2013)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Comfortline (2013)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Comfortline (2013)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Comfortline (2013)Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Comfortline (2013)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.4 TSI 122pk Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een sprong in het diepe

  • 120.000 km

Twee dagen geleden heb ik deze Volkswagen Golf Variant (2013) met 1.4 TSI motor en 120.000 op de klok gekocht in een dorpje nabij Rotterdam. Een pragmatische keuze, al zeg ik het zelf. De auto is mij nooit zo opgevallen en had ik waarschijnlijk ook niet gekocht als ik niet een klein gezin heb waarmee ik de komende jaren op autovakantie ga naar Frankrijk en Italië. Een praktische stationwagen met veel ruimte is dan geen overbodige luxe.

Ik kom uit een Renault Mégane (type II) 5-deurs hatchback uit 2007. Die auto werd ons wat te klein en mijn vriendin vroeg om meer comfort en ruimte. Ik was zelf nogal verknocht aan het design (inderdaad, het is de Mégane met dat "rare kontje", you love it or hate it) en wist niet beter dan dat mijn Franse auto redelijk comfortabel reed. Tegen ieders verwachting in was-ie ook nog wel betrouwbaar.

De overstap van de Mégane 1.6 zonder turbo (een rijk uitgeruste Business Edition) uit 2007 in deze Golf voelde echter als een overstap naar een andere dimensie. Wat een ongelofelijk verschil qua comfort en luxe. Het is echt ongelofelijk! Deze Golf is bijna 10 jaar oud en ziet er van binnen uit alsof hij gisteren nog in de showroom heeft gestaan. De materialen die Volkswagen heeft gebruikt zijn echt ongekend. Al zal de Golf natuurlijk ook een eigenaar hebben gehad die netjes met de auto omging.

Ik heb gekozen voor een zwarte (deep black pearl) omdat dit de auto nog een beetje "stoer" maakt denk ik. Het compenseert een beetje het ietwat behouden design. In combinatie met deze velgen vond ik dat erg geslaagd staan. Wat eerste indrukken: ongelofelijk stil aan boord (ook bij 120 km p/u). Hij blijft lekker laag in zijn toeren. Het verbruik lijkt met 1 op 19 echt super. De speakers lijken niet al te best van kwaliteit. Serieus, in de stokoude Mégane had ik een beter geluid. Maar dat is op dit moment het enige minpuntje wat ik kan noemen.

Ben erg benieuwd hoe dit de komende tijd gaat bevallen. Het voelt als een sprong in het diepe. Ik heb nul ervaring met Volkswagen en had het stiekem het liefste bij Frans gehouden. Maar het moet gezegd: de Duitse degelijkheid straalt er gelijk van af. Het zit allemaal zo oerdegelijk in elkaar! Het lijkt voor de eeuwigheid gemaakt. Wie weet wil ik hierna nooit iets anders meer.

Goede start

  • 132.000 km

Inmiddels zitten de 1e 12.000 kilometers erop. De teller staat op ruim 132.000 km. In augustus voor de 1e keer met de auto naar Zuid-Frankrijk gereden. Bepakt en bezakt en met steevast 130 km p/u op de Franse tolwegen verbaasde ik mij over een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Dat is echt heel erg keurig wat mij betreft. Als ik in mijn eentje 100 km p/u over de Nederlandse wegen rijdt haal ik met gemak 1 op 20. Dat had ik echt niet verwacht toen ik de auto kocht.

Heb ik er al iets mee gehad? Nou, de accu had van de een op de andere dag de geest gegeven. Maar dat overkomt de besten. Het autobedrijf waar ik de auto kocht wilde het kosteloos vervangen, want BOVAG-garantie.

Omdat ik vlak voor de zomer al een keer olie moest bijvullen werd ik toch wat huiverig. Ze zeggen dat de Golf 7 kwalitatief een stuk beter is, maar omdat deze auto van 2013 is kan het zijn dat ik nog de oude motor heb die veel zuipt. Misschien is dit wel één van de gewraakte TSI-motoren waarbij een revisie onvermijdelijk is?! dacht ik terwijl ik de olie bijvulde. Ik las dat dit de CAXA-motor is. Kom ik niet tegen in de lijstjes als één van de vele TSI's waar heel veel issues mee zijn. In slechts één lijstje zag ik wel dat-ie een slok olie lust. Heb sinds die keer vlak voor de zomer niks meer bijgevuld en dan is een halve liter per 12.000 km natuurlijk nog prima voor een moderne auto.

Een ander dingetje: als het langdurig en hard heeft geregend dan zie ik vanuit mijn huis dat de ruiten aan de binnenkant beslaan en als ik de volgende dag de bekleding voel dan is die klam en vochtig. In de comments onder deze review schreef al iemand dat er vaak vochtproblemen zijn bij de Golf 7. Ik heb ze echter nog niet kunnen lokaliseren. Omdat het zo zelden is voorgekomen (ik denk drie keer in een half jaar tijd) heb ik er ook niet echt werk van gemaakt. Maar het is wel iets om in de gaten te houden. Als het vaker voorkomt zal ik er toch een keer mee naar de garage moeten.

Overall ben ik erg tevreden met de Golf. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een goede start was. En ook al zag ik mezelf helemaal niet als een Golfrijder, ik denk dat de auto stiekem beter bij mij past dan ik ooit had gedacht. Dit mag tegenwoordig een conventionele auto genoemd worden of een traditionele carrosserievorm, maar voor mij is-ie perfect. Goed weggedrag, comfortabel, ruim. Ik kan mij al bijna verheugen op de volgende autovakantie naar Zuid-Europa.

Leeftijd is slechts een getal

  • 152.000 km

We zijn ruim een jaar verder sinds de laatste update. Ik ben toch teruggegaan naar het autobedrijf (feb 2024) en heb onder BOVAG-garantie het vochtprobleem laten verhelpen. Ze hebben bij de achterportieren de rubberen luidspreker-pakking vernieuwd en toen was het vochtprobleem verholpen. Althans... de laatste dagen zie ik na hevige regenval wéér dat de ruiten beslaan. Het was te koud en donker om te zoeken naar de oorzaak. Maar ik ga het hele riedeltje maar weer af:

1) Het kan de achterklep zijn (stations zijn gevoeliger voor lekkage bij achterklep)
2) Toch iets bij de achterportieren wat niet goed zit
3) Of nu is de wit-rubberen luidspreker-pakking van de voorportieren aan het vergaan.
4) De waterpomp is ook een zwakke plek van de Golf, maar ik denk niet dat dit het is.

De teller staat inmiddels op 152.000 km. Recent heeft hij een grote beurt gekregen en zijn de remblokken en schijven voor vervangen. Ook had ik plotseling na de zomervakantie een defect raam achter. Het maakte een knarsend geluid als ik het knopje indrukte. De monteur wist genoeg toen ik aan zijn balie stond: "O, dat is echt een VAG probleem! Buiten staat een Audi die heeft het probleem ook en ik heb zelf een Polo. Moest het ook al een keer vernieuwen". Een nieuw valeo raammechanisme kostte mij 140 euro. Over het oliegebruik ben ik nog steeds heel erg tevreden. Voor de zomervakantie naar Zuid-Frankrijk nog een half litertje in de motor gegooid. Dat was alles. Toegegeven: ik laat wel ieder jaar de olie verversen. Maar dan nog verbaas ik mij over hoe weinig olieverbruik de Golf heeft.

Tot nu toe dus nog steeds geen grote dingen gehad (even afkloppen)! Al is-ie niet foutloos. Maar dat verwacht ik van geen enkele auto. Over 5 dagen is het 11 jaar geleden dat de auto op kenteken werd gezet. Ik had niet verwacht dat een auto van 11 jaar nog zo als nieuw kan voelen. Blijkbaar is leeftijd echt alleen maar een getal. Ondanks ik tevreden ben jeukt het soms wel en zoek ik op autotrack.nl naar iets nieuws. Maar een opvolger is moeilijk aan te wijzen. Het liefst heb ik dat premium gevoel zoals in deze Golf Variant, maar niet die premium prijs (voor onderdelen). Het moet praktisch zijn en net als de Golf Variant zonder écht zwakke plekken. Ik weet het nog niet. Dus probeer ik de komende tijd ook vooral te genieten van deze heerlijke auto en niet teveel vooruit te denken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.