Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 110pk Life (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.0 eTSI 110pk Life |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 57.968 km |
KM-stand laatst | 58.674 km |
Net 2,5 in bezit
- 58.674 km
Omdat ik zelf veel ervaringen over auto's hier heb gelezen leek het me wel leuk om eens wat terug te doen.
Mijn vorige auto was een Skoda Octavia Combi waar ik helaas wat problemen mee had. Het was de ideale auto voor mijnen mijn gezin maar door een storing in het motormanagement stond ik elke 2000 km bij de garage om een reset te laten uitvoeren waardoor ik weer eventjes kom rijden. Na een paar van deze resets met de dealer afgesproken dat wanneer het nog een keer zou gebeuren, en er nog geen oplossing was, ik de auto mocht inruilen. Zo gezegd zo gedaan en na wat rondkijken heb ik bij dezelfde dealer deze auto aangeschaft. Want je kunt een keertje pech hebbenaar als de dealer het dan goed afhandeld dan is me dat ook wat waard. Ik kon de auto 1 op 1 inruilen, ik moest alleen weer even een trekhaak regelen...
Ook deze auto heeft voldoende ruimte voor mijn gezin met 2 kleine kinderen. Het is de life uitvoering dus redelijk basis maar ondanks dat vind ik hem persoonlijk vrij compleet. Met de dsg automaat icm met de adaptieve cruisecontrol is het rijden bij drukke omstandigheden een stuk relaxter geworden dan dat ik gewend was met alle handbakken die ik hiervoor heb gehad.
De auto rijdt verder ook erg comfortabel en is lekker stil. Ik vind de 1.0 TSI motor ook prima presteren. Het is uiteraard geen racebak (en moet daarom ook wel een beetje lachen om de flippers voor het handmatig schakelen die aan het stuur zitten) maar hij kan prima mee komen met het verkeer. En na de eerste keer tanken kwam ik op een verbruik uit van 1 op 19,64 (gemeten aan de pomp).
Het is een eTSI wat dus inhoudt dat de auto zelf wat truken toepast om zo zuinig mogelijk te rijden. Zo schakeld de motor vaak even uit wanneer je naar beneden rijd of het gas loslaat. Of hij remt op de dynamo af om de 48v accu bij te vullen zodat deze weer gebruikt wordt bij het optrekken. Dit merk je ook met remmen, je weet van te voren niet of hij eerst op de dynamo gaat remmen of echt op de remmen. Dat maakt dat het (af)rem gedrag niet helemaal constant is. Ik moet zeggen dat ik er zelf niet veel last van heb maar ik kan me voorstellen dat anderen dit irritant zullen vinden.
Het enige wat even schrikken was is de verzekering. Ik heb ook deze auto weer allrisk verzekerd en ben daarbij toch ruim 300 euro per jaar meer kwijt dan de Skoda. Blijkbaar zijn de volkswagens toch iets populairder om te jatten ofzo...
Ik las veel verhalen over het slechte infotainmentsysteem maar ik moet zeggen dat ik dit (nog?) niet herken. Nu heb ik de 2022 versie en daar schijnt een snellere chip in te zitten t.o.v. de voorgaande jaren. En verder natuurlijk wat software updates gehad. Ik kan in ieder geval prima verbinden met Android Auto (in combinatie met de Fairphone 5) en heb nog geen last gehad van irritante bugs.
Maar tot nu toe mag het de pret niet drukken. Ben de auto nog lekker aan het ontdekken maar tot nu toe ben ik er erg blij mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren