Volkswagen Golf Sportsvan (2020)

autoreview

Volkswagen Golf Sportsvan (2020)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf80.170 km
KM-stand laatst89.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een uitstervend maar ondergewaardeerd ras

  • 89.600 km

-Intro
De auto is een Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI met 130pk uit bouwjaar 2020. Toegegeven het is niet de meest blitse verschijning maar ik vind hem wel gewoon mooi, mede owv de rode kleur, de zilverkleurige afwerking op de grill en op de achterkant en de velgen. Ik noem hem gewoon ‘de sportsvan’, ookal is het geen sportieve wagen natuurlijk (😆). De auto is aangeschaft begin 2025 toen die iets meer dan 80K op de teller had en meteen ingeruild voor toenmalige auto. Ook hebben we nog een trekhaak laten monteren (de kosten daarvan waren in de 800 euro bij VAG Specialist in Wespelaar, België). Vandaag bijna een jaar verder, 3 november 2025, en er staat 89,6K op de teller. Ik doe vooral korte ritjes, maar soms ook wat verder. De verste rit was naar Zwitserland (Genève), op en af ongeveer 1600km en dat heeft die probleemloos gedaan.
Waarom kozen we deze auto? We wouden geen suv maar toch een hogere zit dus dan kom je al snel bij een mpv type auto uit. Het ging uiteindelijk tussen een mercedes b klasse of deze vw sportsvan (en daarbij was het hebben van een goede garage in de buurt ook een factor). Een touran is ook mooi maar al snel duur en ook wat groot voor ons. 1.5tsi om wat meer power te hebben tov een 1.0tsi. Zeker geen diesel owv de korte afstanden (roetfilter) en ook milieugewijs is de benzine de betere optie. Tijdens een gesprek met de garage bleek echter dat op deze auto ook een soort roetfilter of partikelfilter zit. Allesinds nog geen problemen mee gehad en als het de luchtkwaliteit verbetert alleen maar positief!

-Comfort
Qua comfort ben ik over het algemeen zeer tevreden.
Plussen? Het een zeer stille auto: als je binnen zit hoor je de motor bijna niet. Misschien is dit niet zo speciaal maar als je van een oudere diesel komt is het wel een verschil. Het is ook een zeer ruime auto, bijvoorbeeld op de achterbank waar je royaal veel beenruimte hebt. Instappen is ook comfortabel door de hogere zit, dit is echt een significant verschil met lagere auto’s (hoewel ik nog jong ben en niet moeilijk zou mogen doen over een lage instap (😆). Hoge instap is natuurlijk een (niet exclusief) kenmerk van een mpv, en helaas is dat een uitstervend ras met de suv trend van vandaag. Verder kan ik qua comfort wijzen op enkele handigheden. Er zijn inklapbare tafeltjes die aan de achterkant van de voorstoelen zitten. Je kan de zetels ook naar voren schuiven voor meer kofferruimte. Bovenop het dashboard zit ook nog een handig dichtklapbaar bakje. Het multimediascherm vind ik heel handig en van een goede grootte want in de auto’s van tegenwoordig zit je met m.i. veel te grote schermen. De koffer is overigens ook best ruim, ondanks dat het niet een hele grote auto is.
Minnen? Ik vind dat de armsteun naast de bestuurdersstoel nogal laag is. Ik moet echt mijn arm ‘bukken’ om hierop te steunen (ben 1,85m groot). Ik kan ook de stoel lager zetten maar ja dan verlies je weer het betere overzicht over de weg.Wat me in het begin ook opviel was hoe zwaar de deuren zijn van de auto (als dat serieus genoeg is om als minpunt te tellen), maar inmiddels ben ik eraan gewend. Een curiositeit van het interieur vond ik het wel dat de cd speler in het handschoenenkastje zit! Dat kastje is trouwens niet heel groot, dit kon voor mij beter.

-Prestaties
Dit is zeker geen sportwagen ondanks zijn naam. Desalniettemin kom je vlot mee met het verkeer en rijdt die heel fijn. Als het bergop gaat heeft die soms wel moeite en dan moet je terugschakelen om echt te kunnen versnellen. Niet dat de auto niet snel kan gaan: recent in Duitsland op de snelweg eens wat sneller gereden (tot 170 km/u) en dat ging probleemloos. Wat betreft het brandstofverbruik: de boordcomputer houdt meerdere verbruiksgegevens bij (zie foto’s). Het verbruik “lange tijd” over meer dan 4000 km is 5,7 liter / 100km of 1 op 17,5. Dat varieert natuurlijk met omstandigheden (zie ook foto’s). Maar het verbruik “lange tijd” is denk ik het meest representatief.

-Betrouwbaarheid
Qua betrouwbaarheid heb ik echt niets te klagen. Er is in bijna een jaar tijd nog geen echt probleem geweest. Een paar keer ging plots een ‘EPC’ lampje branden maar dit ging na een tijd weer uit en geen last van gehad. Wel is de ruitenwisser achteraan moeten vervangen worden en misschien zal de ruitenwisser vooraan er ook aan moeten geloven. Deze trilt namelijk als die over de ruit naar boven komt en dat is best storend. Hij doet dit echter niet altijd dus ik weet niet goed waar dit aan ligt. Andere keer zat er een spijker in de band en toen kreeg ik een storingslampje van de bandenspanning omdat de band dus heel langzaam leeg aan het lopen was (qua betrouwbaarheid is dit dus een plus want het lampje werkte en heeft zijn functie uitgeoefend!). Dit werd kosteloos en snel opgelost door pechverhelper VAB.

-Kosten
De auto is door de vorige eigenaar jaarlijks onderhouden en ik heb hem ook recent naar de garage gebracht om verder te gaan met het jaarlijkse onderhoud. De kosten waren in de 500 euro voor een ‘klein onderhoud’ met oa filters, olie en remblokken achter (bij VAG Specialist in Wespelaar, België). Na het onderhoud ging die probleemloos door de keuring. Los van dit standaard onderhoud nog geen reparatie- of vervangingskosten gehad (m.u.v. ruitenwissers achter).
Daarnaast is er ook de jaarlijkse verkeersbelasting (400euro) en verzekering (400euro) en kosten van de autokeuring (55 euro) en dan heb ik denk ik ongeveer alles gehad.
Andere kosten (niet verplicht en niet omwille van technische problemen) zijn de trekhaak (in de 800euro) en ook een koffermat (ong. 50 euro) die we hebben aangeschaft.

-Conclusie
Volgens mij is het al bij al een ondergewaardeerde auto! Sommigen zullen hem misschien saai vinden maar hij brengt je wel comfortabel van a naar b en groot pluspunt blijft de hogere zit en ruimte ondanks dat het een compacte auto is (wat dan weer handig is voor parkeren en gunstig voor het verbruik). Is dit dan de perfecte auto waar ik ‘s nachts van droom? Nee heus niet, dat zou een Renault Talisman zijn of een VW Arteon (die vind ik echt heel mooi). Maar dat hoeft ook niet. Hij doet wat die moet doen op een zuinige en voorlopig niet al te kostelijke manier. Heb altijd zin om in te stappen. Conclusie: zeer tevreden en ik kan de sportsvan alleen maar aanraden 👍.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.