Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 150pk Connected Series (2016)

autoreview

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 150pk Connected Series (2016)
Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 150pk Connected Series (2016)Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 150pk Connected Series (2016)Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 150pk Connected Series (2016)Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 150pk Connected Series (2016)Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 150pk Connected Series (2016)

Signalement

UitvoeringGolf Sportsvan 1.4 TSI 150pk Connected Series
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne reiswagen, waardige opvolger.

  • 8.000 km

Begin maart krijgen we van de dealer een seintje dat onze nieuwe VW Golf Sportsvan 1.4 DSG 150 pk en 240 Nm is gearriveerd. De reservesleutel en alle benodigde papieren van de Touran gaan mee en we ondergaan de 'afleveringsceremonie'. Dat verzorgd VW Flevo in Harderwijk doorgaans goed.

We hebben weliswaar een proefrit gemaakt in een vergelijkbare auto, maar het is even wennen met de automaat te rijden. Het zoefgehalte is hoog doordat het dieselgeluid is vervangen door gezoem van een benzinemotor en het geheel trilt minder én het gemak van de DSG. Daarin zit tevens een van onze belangrijkste motieven de overstap van diesel naar benzine te maken. Dieselauto's zijn steeds minder gewenst en zullen buitengewoon zwaarder worden belast. Het verschil in vaste lasten is duidelijk: voor houderschapsbelasting betaal ik nu €80,- per maand minder (nu dus €58,-/mnd), de verzekeringspremie is lager en de onderhoudskosten zullen lager zijn. Overigens is de auto vrij van rammels en tikken, dan behalve die de verschillende systemen (en dat zijn er heel wat) voortbrengen. Enkele daarvan zijn uitschakelbaar. De wagen lijkt goed in elkaar te zijn gezet. Alle knoppen van diverse systemen zijn goed bereikbaar en werken redelijk intuïtief. Een echt reservewiel vind ik noodzakelijk, mede gelet op eigen ervaring met het kapotrijden van een band, waar geen enkele spuitbus helpt.

Als extra's hebben we een wegklapbare trekhaak af fabriek laten monteren. En adaptive cruisecontrol ACC. De auto is geleverd in Highline uitvoering in limestone grey kleur. Er zitten uitmuntende stoelen (in veel standen verstelbaar) in terwijl de achterstoelen in vele standen versteld kunnen worden. Voor en achter zijn parkeersensoren geplaatst en de auto is uitgerust met een achteruitrijcamera. In de praktijk bevalt dit uitstekend en is handig bij inparkeren. Wij hebben gekozen voor een separate navigatie ipv een vaste als onderdeel van het muzieksysteem, omdat een VW-navigatie prijzig is en vanwege diefstalpreventie. Achteraf betreuren we dit besluit: VW heeft nu ook een navigatie met lifetime update en er loopt nu een kabel over het dashboard naar de Mio navigatie; die brengt ons overigens telkens voor de poort van de gewenste camping resp. adres. Wel altijd blijven opletten of je met de auto-/caravancombi een aangewezen weg in kunt rijden.

In de praktijk laat de auto zich gemakkelijk besturen en de inrijperiode (ik rijd de auto nog in wat m.i. nog steeds ten goede komt aan het soepel inwerken van de motoronderdelen op elkaar) verloopt probleemloos. Alleen de ACC vraagt gewenning; nadat je de trucjes kent is het in het gebruik een erg prettig systeem. Ik vind de beschrijving daarvan in het instructieboekje niet echt duidelijk, maar de dealer brengt uitkomst. Je kunt de snelheid en gewenste afstand tot de voorganger instellen; de auto past dan de snelheid automatisch aan, zelfs wanneer de voorganger schielijk remt let het systeem op, stopt, staat stil en trekt automatisch weer op zonder tussenkomst van de chauffeur.

Na ca 2000 km trek ik de caravan erachter en we maken een reis naar en door Spanje en terug. De auto heeft 150 pk en een koppel van 240 Nm en kan een caravan trekken van 1500 kg, de onze weegt bij vertrek ca 1380 kg beladen. De auto heeft geen moeite met het trekken, ook niet wanneer een lange steile helling moet worden genomen. Op het dashboard kunnen tijdens het rijden veel functies en waarden (zoals oliet-/koelwatertemperatuur, bandenspanning, verbruik en zo meer) worden opgeroepen. Indien dat noodzakelijk is kun je als bestuurder direct maatregelen nemen. De bedieningsknoppen zijn logisch gegroepeerd en gemakkelijk te bedienen. Het klimaat in de auto is goed te regelen en er heerst een prettige rust waardoor je goed naar gewenste muziek kunt luisteren. Ook wanneer de ruiten agv vocht/regen beslaan, ontwasemt het systeem snel wat een veilig gevoel geeft. Het schakelen door/van de automaat verloopt zodanig, dat zelf schakelen weliswaar mogelijk blijft maar niet nodig is: de automaat schakelt prettig snel op en terug ook in bergachtig gebied, zó, dat ik het niet nodig/wenselijk vind het schakelen over te nemen. Wanneer ik soms een echt steil stukje weg moet nemen, zet ik de versnelling in de S(port) stand waardoor hij iets meer toeren maakt en de hoogte zonder problemen overwint. En heb dus nimmer het gevoel gehad (over een afstand van ca 5800 km met de caravan erachter) dat de auto moeite had met de geplande route. Hij stuurt goed, ligt stabiel op de weg en het remsysteem is altijd toereikend. Met de caravan erachter rijd ik tussen de 85 en 90 km/uur; indien nodig kan ik snel een rij (vracht)auto's inhalen en doortrekken tot 120 km. Als caravanspiegel heb ik weer gekozen voor Emuk spiegels die speciaal voor deze/dit type auto zijn gemaakt. Deze zijn gemakkelijk te monteren en trillen tijdens het rijden nauwelijks. De wegklapbare trekhaak is bijzonder prettig in gebruik: met een handel in de kofferbak klapt deze uit en in, terwijl de stekerdoos op een zeer goede plaats aan de zijkant van de kogel is geplaatst. Dat geldt ook voor het haakje van de hulpremkabel aan de voorkant van de trekhaak: je behoeft je niet in rare bochten te wringen. Dit alles draagt bij aan het comfort in het gebruik. De stoelen in de sportsvan (in deze uitvoering) zijn goed en mijn echtgenote is daarover zeer te spreken, hoewel ikzelf de stoelen in de Touran (zie mijn review over de Touran 43-ZVN-5) nog wel net zo goed vind zitten. De ACC is een aanbevelenswaardige gadget: wanneer je doorhebt hoe het werkt, levert dit systeem een bijdrage aan gunstig brandstofverbruik. Je kunt de snelheid en afstand (de kleinste afstand is nog veilig: tussen jou en de voorganger kan gemakkelijk een vrachtwagen invoegen bijv.) tot je voorganger instellen. Je aandacht kun je dan richten op het goed besturen van de combi. Het brandstofverbruik zonder caravan is nog niet helemaal duidelijk, omdat de beoordeling gaat over een groot deel van de inrijperiode. Maar ligt, afgaande op de systemen in de auto, soms ruim boven de 1:20. Mét caravan ligt het verbruik tussen de 1:9 en 1:11. Vind ik vooralsnog acceptabel. De auto is ook uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem. Op een snelweg in Spanje kreeg ik enkele keren een melding dat er 'spanningsverschil is opgetreden in de rechter voorband'. Na diverse keren behoedzaam rijden en controle onderweg en 's morgens wanneer de banden koud zijn, is er geen echt verschil in spanning tussen alle banden waar te nemen. Dus enig 'enthousiasme' bij het systeem.
Dan beschikt de auto over een start-stopsysteem: wanneer je afremt en (bijna) stilstaat slaat de motor af en start weer wanneer je het rempedaal loslaat. Dat gaat telkens snel en zonder haperen. Als ik de caravan erachter heb reageert het systeem soms enigszins nerveus, omdat je op een (onoverzichtelijke) kruising niet altijd direct kunt doorrijden en de motor wisselend aan/uit/aan/uitgaat. Ik zet dan het systeem tijdelijk uit. Immers: ik ben en blijf de baas....Maar wel: opletten en erbij blijven.
We hebben ook voor een Sportsvan gekozen omdat deze auto compact is en een iets verhoogde instap heeft. Dat is prettig bij in- en uitstappen.
Ondanks regelmatige controle kan ik constateren dat het olieverbruik over 8000 km vrijwel nihil is. Mede door de plaats van de ruitensproeiertank, kun je niet zien hoeveel vloeistof er nog in zit. Zou handig zijn dit te kunnen zien bij de overgang van de seizoenen en dus verschillende types ruitensproeiervloeistof.
Kortom een comfortabele auto die in het dagelijks gebruik, maar ook tijdens langere reizen, handig is en over goed werkende en bruikbare hulpsystemen beschikt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.