Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI 110pk Highline (2015)

autoreview

Volkswagen Golf Sportsvan
Volkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI BlueMotionVolkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI BlueMotionVolkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI BlueMotionVolkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI BlueMotionVolkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI BlueMotionVolkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI BlueMotionVolkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI BlueMotionVolkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI BlueMotionVolkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI BlueMotionVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf Sportsvan

Signalement

UitvoeringGolf Sportsvan 1.2 TSI 110pk Highline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf14.000 km
KM-stand laatst179.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW en LPG

  • 13.000 km

Als opdracht dat de aan te schaffen auto op LPG moest kunnen rijden, minder gewicht, wel automaat enz enz is na een flinke zoektocht het oog gevallen op een VW Golf Sportsvan. Het buitenland heeft een grotere keus in jong gebruikt en zo is een jaar oude auto, vol accessoires, met hulp mijn eigendom geworden. Eerst maar es op benzine rijden om te zien of de auto ook klachten geeft die wellicht na gasinbouw moeilijker te localiseren zouden zijn ( en ivm garantie). De kleine motor (in vergelijking met de 2.2 liter van de vorige auto) valt 100% mee met zijn turbo. Hoger in toeren is de acceleratie beduidend minder. De automaat schakelt snel maar vlug over op hogere versnelling. Weg rijden lijkt wel in 2e versnelling te gaan. Dat betekent rustig optrekken, of flink gas geven wat een onnodige startsnelheid geeft: toch moeilijk om daar handig mee om te gaan. Dit in verschil met de ouderwetse automaat die keurig in 1 terugschakelt en vlot laat optrekken. De onhandigheid doet zich vooral voor bijv. bij het naderen van een rotonde. Als je niet stilstaat, maar langzaam rijdt en vervolgens vlug wilt invoegen dan is de reactie op het gaspedaal merkwaardig. Handmatig terugschakelen vooraf lijkt de oplossing. Maar de oplossing met de DSGautomaat heb ik niet gevonden. Verder rijdt de automaat echt super!.
Een paar opvallende accessoires zijn: de geweldige adaptieve verlichting. In de bocht breder lichtbeeld. De verlichting stuurt mee met bochten. De snel reagerende navigatie op groot scherm werkt uitstekend. Bijwerking van wegeninfo en snelheidsinfo zou wel echt beter kunnen.
Heerlijke stoelen die goed afstelbaar zijn. Airco werkt super, de standkachel gaan we nog plezier aan beleven.

Lpg! De dealer blijkt er fel op tegen, de gasinbouwer ziet het anders. Het betekende wel een keuze voor een 1.2 motor met 110 pk. Het moderne gassysteem doet alles op gas, dus ook starten. Met mijn vele korte ritten maakt dat serieus een verschil in kosten. Het systeem blijkt ook een nadeel te hebben: In het buitenland is een andere samenstelling van het LPG: geen probleem voor "normale motorbelasting", maar serieus in de bergen rijden gaf storing. Natuurlijk kan je dan op benzine over, maar daarvoor heb je niet laten inbouwen, dus dat vraagt nog aandacht voor de fabrikant/inbouwer. Wordt aandacht aan gegeven.

Het verbruik: Benzine verbruik en het daaraan gerelateerde LPG verbruik valt echt flink tegen. 1:12 benzine en 1:10 lpg vind ik dan toch teleurstellend, het lijkt praktisch op het verbruik van mijn voorgaand auto. Bizar eigenlijk.

Mijn ervaring beloopt nu 10.000km. Ik geniet van de auto, heb vertrouwen in de gasinstallatie, en mocht dat veranderen.....dan wordt mijn review zeker aangepast.

LPG-kwestie uit de wereld en verder

  • 31.000 km

Nadat ik eerder aangaf dat de LPG-installatie aandacht behoefde, omdat in het buitenland tanken, wellicht in combinatie met bergachtige wegen een storing gaf in het systeem ben ik opgelucht. Nader onderzoek wees uit dat er in de brandstofpomp een manco zat. Nieuwe pomp en een weekje Ardennen hebben me gerustgesteld: de auto rijdt als een zonnetje.
Motorcapaciteit van de 1.2tsi voldoet, je bent geen bergaanvaller zogezegd, want in de hoge toeren (dan noem ik 4000 toeren dus al hoog) gebeurt niet zoveel, maar je komt met goed fatsoen boven.
Het DSG-automaat doet aan het nieuwe rijden: zo vlug mogelijk in lage toeren cruisen. Maar dat betekent wel bijv. bij een rotonde die je langzaam naderend opeens vlot wilt oprijden, dat je dan als een oude krant de rotonde oprijdt. De oplossing zit in het terugschakelen via stuurpaddle of pook, waardoor een kortere versnellingsstand ontstaat. Bij het accellereren vervolgens nog een tikje tegen de pook en het schakelen gaat verder weer vanzelf.
De meesturende xenonverlichting: perfect!
Automatische dimming grootlicht bij tegenliggers: tsja,de actie ontstaat als de tegenligger gespot is, dus die heeft dan wel kort een bak licht in zn snuit... sorry!
Veel ruimte in de auto voor achterzitters, mooi dat de wijziging van de leuninghoek de bagage economischer laat stouwen.
Stoelverwarming: een genot. En dan de standkachel...laat die strenge winter maar komen!

LPG wel en wee

  • 62.000 km

De LPG-installatie blijkt toch tegen te stribbelen: met regelmaat houdt de motor in, hikt wat, het starten blijkt moeilijker. Na een aantal controlebeurten en goed overleg met de fabrikant lijkt het euvel gevonden: de injectoren lekken. Hierdoor ontstaat een niet gewenst mengsel van benzine en gas waardoor de klachten zich voordoen. 2 nieuwe injectoren geplaatst ( na controle onder hoge druk, aangezien gas met hogere druk wordt ingebracht laat ik me vertellen) is vanaf vervanging geen enkel probleem meer geweest. Schrijven medio april dus zeer tevreden over de installatie met 72500 op de teller: en de auto zelf? uitstekend op een kraakje in de voorvering na: en dat schijnt een blijvende kwaal te zijn, hooguit met wat smeren tijdelijk te verhelpen.

Tevree, ook met LPG

  • 93.500 km

Dat theorie en praktijk niet altijd hand in hand gaan is gebleken met mijn LPG-installatie: op papier geweldig..... in het dagelijks gebruik onbetrouwbaar. En dat lag em niet aan de inbouwer. Met evenveel geduld en toewijding als ik is gezocht naar het probleem, en uiteindelijk bij de fabrikant hard met de vuist op tafel: en de oplossing is een andere afstelling gas/brandstof. Sindsdien vlekkeloos: iedereen tevreden.
De auto voldoet uitstekend, de gekozen opties bewijzen hun nut stuk voor stuk: voorruitverwarming.. heel prettig, dynamische rijverlichting geweldig,dsg-automaat, fijn ook in combinatie met de stuurflippers om even snel te schakelen daar waar nodig. Standkachel werkt fijn, warm interieur en de motortemperatuur is gelijk goed.. wegklapbare trekhaak met stekker.. super. Het enige wat ik niet gebruik is de zgn massage in de stoel.. een flauwekuldingetje, je voelt de leuning opbollen en leeglopen... en ga zo maar door. ik heb een ander idee bij massage,, geen praktisch nut.
De beurten zijn niet goedkoop, na 30000 km een beurt ( het wordt een servicebeurt genoemd) en 400 euro armer, ik zie geen voordeel hierin.
Al met al inmiddels zeer tevreden en hoop veel kilometers te maken met deze auto.

Krukaspully? NEE!

  • 160.000 km

Het toeval ( lees ongeluk) wil dat de motor gereviseerd moest worden: de dealer had de klacht niet herkend en vroeg om maar even langs te rijden om samen het ratelend geluid uit de motor de beoordelen. Distributieketting er af gelopen: gebeurt wel vaker bij deze motoren: Exit dealer en niet reviseren door hem. VGA-specialist leverde prima werk voor 40% lagere kosten. Op mijn verzoek eventuele schade door LPG-rijden laten onderzoeken: Niets aan te zien volgens deze man, tot mijn grote genoegen. Dus bij revisie ook niet voorziening hoeven treffen voor LPG-gebruik. Al weer een meevaller. Dit alles bij een kmstand van 160.000. Dus met een "vernieuwde" motor rustig op weg voor een vergelijkbaar km-aantal. Gemiddeld LPG-verbruik 1:12.

LPGinstallatie 2

  • 179.000 km

De geweldige LPG-installatie die alles op gas deed, dus zonder benzine, bleek niet zo'n wonder als beloofd. De fabrikant heeft als erkenning van het probleem meegeholpen door omruil naar de reguliere installatie met een prachtige deal: pluim op de hoed voor dit Prinselijk gebaar. Vanaf nieuwe installatie zorgeloos en zuinig (1:13) dus met een gereviseerde motor en nieuwe installatie al weer de nodige kilometers gereden, vol vertrouwen op naar de 3 ton, want de rest van de auto laat niets te wensen over, nog altijd!

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.