Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI 105pk Optive (2007)

autoreview

Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI 105pk Optive (2007)

Signalement

UitvoeringGolf Plus 1.9 TDI 105pk Optive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst250.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds zomer 2007 ben ik in bezit van deze verhoogde Golf. Ik vind het van alle kanten een mooie auto om te zien. Heb nog even getwijfeld tussen een Ford C-Max en deze Golf Plus, maar de laatste voelt gewoon degelijker aan, bovendien kreeg ik bij mijn VW-dealer een financieel aantrekkelijker bod. Het zitcomfort is aanmerkelijk beter dan mijn vorige auto, een Golf Variant. Dat komt niet alleen door de verhoogde zit (scheelt toch 10 cm met de standaard Golf) maar ook door de vorm van de stoelen (prima zijdelingse steun) en de lekkere brede en in hoogte verstelbare middenarmsteun (bij de C-Max vond ik dat trouwens maar een smal fragiel dingetje waar je arm telkens van af gleed). Minpuntje van deze middenarmsteun is overigens wel dat ie de neiging heeft naar achteren te schuiven en niet vergrendeld kan worden. De auto voelt degelijk aan en ook het kloeke dashboard bevestigt dat gevoel. In de Optive-uitvoering heb je ook een stuurwiel met lederen bekleding. Dat geeft een lekkere grip en verhoogt het rijgenot. De beenruimte voor de achterpassagiers is gigantisch. Medereizigers verbazen zich daar over, ook omdat de auto van buiten niet eens zo groot oogt. De laadruimte is wat bescheidener dan die van mijn vorige Golf Variant, maar als de kids de deur uit zijn heeft dat ook niet de hoogste prioriteit. De weekendboodschappen passen er ruimschoots in en daar gaat het mij om. De verbruikscijfers: bij constante snelheid is het verbruik bij 80, 100 en 120 km/u (op de teller) respectievelijk 3.7, 4.6 en 6.0 liter per 100 km (gemeten over langere afstanden met de cruisecontrol). Dit is voor een auto met een MPV-achtig uiterlijk verbazingwekkend zuinig. De boordcomputer nodigt ook uit om zuiniger te rijden. Het motorgeluid is wat rauwer dan andere modernere diesels, maar ik vond het alom geprezen concept van deze bekende en betrouwbare TDI motor van VW doorslaggevend bij de keuze van de motor (met mijn vorige Golf heb ik daarmee ook 280.000 probleemloze en zuinige kilometers mee gereden voordat ik hem inruilde). Volgens mij zijn de standaard gemonteerde banden (Continental) wel rumoeriger dan ik gewend was en hebben bij sommige bochten de neiging om wat onrustig te gaan stuiteren. En nu ik het toch over de banden heb: een volwaardig reservewiel kon er niet van af bij VW, wel een opvulmiddel voor als je met een lekke band zou worden geconfronteerd. Ik hoop niet dat ik het ooit nodig zal hebben. Snel accelereren is er niet bij. Mijn vorige Golf had niet alleen iets meer paardekrachten (110 PK) maar was ook lager en lichter, en dat is te merken. Het koppel van deze Golf Plus voelt wel goed aan, iets wat me waarschijnlijk goed van pas komt als ik de caravan er aanhaak (moet ik nog uitproberen). Resumerend kan ik zeggen dat ik tot dusver uiterst tevreden ben over de Golf Plus. Heb geen spijt van mijn aankoop. Ik zal regelmatig dit review proberen te updaten!

Update 20.000 km: Geen enkel probleem tot dusver. Ben erg tevreden. Ook over het verbruik. Iets meer van mijn vorige Golf Variant TDI 110 PK, maar dat is te verwachten als je meer wind vangt door het hogere dak. De stoelen zijn gewoon geweldig en geven heerlijk veel steun!

Update 60.000 km: Tot dusver geen enkel probleem. ben dus nog steeds erg tevreden. Ook het verbruik is zeer acceptabel; tussen 5.5 en 6.0 lter per 100 km, uiteraard afhankelijk van traject en rijstijl. Het motorgeluid vind ik toch wel een minpuntje (modernere dieselmotoren zorgen voor minder 'herrie' aan boord).

Update 140.000 km: Het wordt vrij eentonig maar tot dusver geen enkel probleem. Superbetrouwbare auto. Ook met een beladen caravan van 1300 kg er achter doet ie het naar wens, ook al is boven 110 km/u de fut er wel uit. het verbruik is wat hoger geworden, maar dat komt waarschijnlijk ook door de rijstijl. Hij kán nog steeds erg zuinig rijden (5 liter op 100 km) maar let je er wat minder op en rijd je gewoon lekker 130 km/u op de snelweg, dan zit je al gauw rond 6 liter per 100 km. Voorlopig doe ik hem dus nog niet weg en als ik hem dan toch vervang dan zal het waarschijnlijk wel weer een Golf Plus worden, met een wat stillere en modernere dieselmotor, maar met dezelfde pluspunten die me zo goed bevallen aan deze auto: lekkere stoelen, fijn dashboard, degelijke afwerking, lekker hoog zitten en voldoende hoofd- en beenruimte, ook voor de achterpassagiers.

PROBLEMEN

  • 140.000 km

Niks geen problemen. Zoals ik gewend ben van VW. Maar ik ga er ook niet als een beest mee om. Autorijden is al duur genoeg (zoals bekend is een Volkswagen niet goedkoop!) maar met een rustige rijstijl kun je de kosten zeker zo veel mogelijk beperken. Naar verwachting zal ook deze auto de toch forse investering rechtvaardigen door hopelijk veel probleemloze kilometers!

Update maart 2013

  • 250.000 km

Even een update van mijn eerdere verslag. De Golf Plus heeft nu bijna twee en een halve ton gelopen en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Gewoon een fijne auto die ik met een vleugje weemoed straks waarschijnlijk zal gaan inruilen. Vanwege mijn goede ervaringen met het merk zal het wel weer een volkswagen gaan worden, maar wel met een nog fijnere en zuiniger motor. Waarschijnlijk een 1.6 TDI BlueMotion. Een 'gewone' Golf VII zal het wel niet worden, die vind ik net iets te krapjes, bovendien vind ik die hoge zit van de Golf Plus toch nog steeds erg aangenaam. Ik overweeg een Touran, of toch even geduldig op de nieuwe Golf Plus wachten?? (maar die is er pas eind 2013, begin 2014!!). Ben er nog niet uit dus.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.