Volkswagen Golf Plus 1.6 16V FSI Trendline (2005)

autoreview

Volkswagen Golf Plus
Volkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf PlusVolkswagen Golf Plus - interieurVolkswagen Golf Plus - interieurVolkswagen Golf Plus - interieur

Signalement

UitvoeringGolf Plus 1.6 16V FSI Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf4.803 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Algemeen:
De plus is een mooie, aparte wagen in het mini-mpv segment die zich qua uiterlijk behoorlijk onderscheidt van al het standaard Golf-geweld dat onze wegen onveilig maakt.

Een mooi, evenwichtig ontwerp met eigenwijze LED achterlichten en een praktische, hoge instap zodat de auto bij uistek voor lange mensen geschikt is.

Rijcomfort:
De vering is comfortabel te noemen, maar niet deinerig. De relatief korte veerweg is inherent aan wat kleinere auto’s. Als je keihard door de bochten gaat zoek je snel de grenzen op, de auto is daar overduidelijk niet voor bedoeld. De standaard electromechanische sturing is strak en bijzonder direct.

De motor in combinatie met de carrosserie is stil tot ongeveer 140 km/u, waardoor het comfort over het algemeen als tamelijk hoog wordt ervaren.

Het onderstel nodigt niet uit tot snel en sportief rijden maar kan het beste als soepel omschreven worden.

Vermogen:
Met de 1.6 FSI 6-bak valt heel goed mee te komen in het verkeer, maar verwacht geen sprinter. Woorden als ‘fel’, ‘pittig’ en ‘hangt goed aan het gas’ zijn totaal niet van toepassing. Ik had dan ook niet het gevoel dat er 115pk onder de motorkap zou moeten zitten en eerlijk gezegd twijfel ik er nog steeds aan.

De fut in de 5 en 6 is er snel uit, veelvuldig schakelen om de boel op toeren te houden is noodzakelijk. Dit houdt in dat de 1.4 versie zeer waarschijnlijk ondergemotoriseerd is (die heeft geen 6 bak trouwens) en derhalve absoluut niet aan te raden is. Een 2.0 FSI (niet leverbaar) is waarschijnlijk meer op zijn plaats in deze auto, of een 2.0 TDI motor.

Boven de 120 is de fut er uit en boven de 140 hm/u zit er werkelijk geen gang meer in.

Carrosserie:
Ook op hogere snelheden blijft de carrosserie vrij van windgeruis, afgezien van wat licht windgeruis rond de portieren. De auto is goed afgewerkt, met praktische stootstrips op de hoeken van de bumper (die gek genoeg op de duurdere uitvoering weer in de kleur van de auto zijn gespoten, wat is dan het nut..). De knipperlichten in de spiegels zijn een leuke gadget.

Ook knipperen de knipperlichten altijd automatisch minimaal 3 keer bij bijvoorbeeld rijbaan wisselen. Aardige vondst.

Voorkant van de auto is qua lengte lastig in te schatten. Dit is een normaal verschijnsel bij een motorkap die vrij snel afloopt.

De plus heeft altijd 5 deuren. De achterbak is in delen neerklapbaar en allerlei praktische instellingen om weg te klappen of te verwijderen, zodat de ruimte (afhankelijk van de situatie) zo goed mogelijk benut wordt. Achterbank is ook in lengterichting verstelbaar, zodat meer ruimte in de kofferruimte beschikbaar komt.

Uitstekend zicht rondom door het grote aantal ramen en hoge zit.

De koplamp units zijn mooi gestileerd en lopen ver door. Persoonlijk vind ik ze mooier dan van de Touran. De al eerder genoemde achterlichtunits zijn, zeker in het donker, zeer apart en een lust voor het oog.

Interieur:
De (bestuurders) stoel is in hoogte verstelbaar evenals het stuur, maar dit is afhankelijk van de uitvoering. Snel valt een goede zitpositie te vinden waarbij men een goed overzicht heeft op de weg. Je merkt duidelijk dat je hoger zit dan een gewone (lees: niet mpv) auto. Goede stoelen, voldoende zijdelingse steun. Ook een lange autorit is geen enkel probleem.

Opvallend is de enorme ruimte voor de achterpassagiers, veel meer dan bij een gewone golf, al is dit in dit geval in te stellen door de al eerder genoemde in lengterichting verstelbare achterbank.

Het dashboard is met leuke chromen ringen rond klokken en (opvallend veel) ventilatieroosters getooid. Dit is dan ook het enige frivole, voor de rest is het veel saai donkergrijs plastic. Zeer veel opbergruimte in allerlei vakjes en achter klepjes. De airco (mits aanwezig) koelt ook het handschoenenkastje en een vak onder de armsteun, bijzonder praktisch. Een midden armsteun als extra optie is trouwens zeer aan te bevelen.

Door het relatief grote glasoppervlak loopt de temperatuur in het interieur op zomerse dagen zeer snel op. De airconditioning is absoluut onmisbaar (al dan niet in combinatie met climate).

De standaard speakers (2 stuks, voorin) zijn onvoorstelbaar slecht en feitelijk niet om aan te horen, een bron van irritatie. Bekend verschijnsel bij de standaard speakers van de VW groep.

Afwerking van de kofferbak valt tegen, goedkoop ogend dun tapijt. Reservewiel is thuiskomer.

Verbruik: het gemiddelde verbruik ligt zo rond de 1:12, dit is gecombineerd snelweg/stad. Wel is tamelijk stevig doorgereden, dus het zou zuiniger moeten kunnen.

Conclusie: fijn rijdende praktische mini-mpv met leuk uiterlijk. Redelijke prestaties, maar ook niet meer dan dat.

Latere opmerkingen: na een tijdje rondsturen lijkt het verbruik zich te hebben gestabiliseerd rond de 1:13,5 a 1:14. Het kon dus zeker zuiniger. Dit verbruik valt zeer positief uit, gezien het gewicht van 1293 kg en een ronduit pittige rijstijl. Met een tankinhoud van 51 liter (ex reserve) leverd dit een actieradius op van ongeveer 700km. Dat zijn geen TDI waarden, maar toch helemaal niet verkeerd.

Opmerkingen na 11.000 kilometer: Ik lees hier wat opmerkingen van lezers over mijn vorige auto, een BMW 7-serie. Die auto reed ik privé, de Golf Plus is zakelijk. En over de speakers: het zullen best 6 speakers zijn ipv 2, maar ze klinken er niet minder beroerd om.

De Golf Plus was bedoeld als voorloopauto voor een leaseauto. De dag is gekomen om de auto in te leveren en die dag kon niet snel genoeg komen. Hoe langer ik in de auto reed, hoe meer ik mij aan de auto irriteerde. Verdere ondervonden minpunten zijn o.a.:

- om de claxon te gebruiken moet je je hand van het stuur halen, zit niet direct onder duimbereik
- als men de kofferklep dichttrekt met het handvat wat aan de binnenkant zit, valt de klep niet dicht. Je moet deze alsnog met de hand aan de buitenkant dichtduwen zodat je alsnog vuile handen krijgt
- de zonnekleppen zijn veel te klein. Als men de zon dwars heeft (schijnt door portierglas van portier) dekken de zonnekleppen maar een deel van de ruit af
- het is vrijwel onmogelijk de ventilatie dusdanig in te stellen dat je niet constant bloot staat aan een luchtstroom. Met name als de airco aanstaat voel je altijd ergens een koude luchtstroom vandaan komen. De ventilatie is niet op indirecte luchtstroom in te stellen.

Kleine dingen, maar je blijft je er aan irriteren. Wat ook niet maar wilde wennen is het eerder vermelde tekort aan vermogen. Inhalen was soms een hachelijke zaak, en je blijft schakelen om de gang er in te houden.

Kortom, geen ervaring om nogmaals mee te maken. Waarschijnlijk ben ik niet de juiste doelgroep voor deze auto. Een jong gezin(veel ruimte en zuinig qua verbruik) of ouder echtpaar (veel hoofdruimte) zal de auto waarschijnlijk positiever beoordelen.

PROBLEMEN

Losse pookknop, hier en daar een piepje/kraakje. Soms merkwaardige ’kloink’ uit het motorruim met optrekken uit stilstand.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.