Volkswagen Golf (2022)

autoreview

Volkswagen Golf (2023)

Signalement

Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst60.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lease

  • 60.000 km

Na een aantal jaren een Saab 9-5, een 9-3 en diverse Volvo's te hebben gereden heb ik op een dag weer eens een rekensommetje gemaakt.
Want mijn werkgever biedt de mogelijkheid van leasen. De laatste jaren gedacht dat dat financieel volstrekt niet (meer) interessant was, maar de andere kan was dat een oude Saab rijden toch ook het nodige kost per maand. Lang verhaal kort: ik ben weer gaan leasen in 2024. Kosten voor onderhoud, wegenbelasting en brandstof voel ik dus niet zelf, die zitten in het (vaste) maandbedrag verwerkt.

Dan de auto: ik heb bewust gekozen voor een auto van 2023 en niet van 2024, omdat de catalogus prijzen in een jaar tijd flink waren gestegen. En de 22% bijtelling gaat immers over de nieuwwaarde. En dat de auto dan al 40.000 heeft gereden interesseert me niet zo.
Note to self: dan had ik wel de vernieuwde GTE kunnen leasen, met meer vermogen en grotere actieradius.
Wat mij betreft heb ik in een tijd waarin menig werkgever uitsluitend inzet op 100% elektrisch voor lease het leukste gekozen dat er (nog) is: een Golf GTE, hybride dus.
De Cupra was ook nog een optie (en technisch bijna gelijkwaardig), maar gevoelsmatig past de GTE mij beter.

Eerste indruk (toen ik de auto eind 2024 kreeg) was: Wauw. Wat een luxe. Wat een kracht. Wat een comfort en opties en wat een mooie, stoere verschijning.
Inmiddels heb ik er met deze auto ook alweer ruim 20.000 kilometers opzitten en kom ik tot de volgende plus- en minpunten:

Plus:

- Serieus vlot. Ik rijd bijna altijd in hybride modus in sport stand. Het sturen krijgt dan wat extra gewicht ten op zichte van de comfort stand. Er is iets meer (versterkt) motorgeluid, en wat ik heel fijn vind is dat de GTE in sportstand remt bij gas loslaten, waarbij de accu voor de elektrische aandrijving opgeladen wordt. Smaken verschillen, maar ik vind dat heel fijn en sportief rijden. Wegligging is goed en voorspelbaar. De auto is stil als je rustig rijdt en geeft een lekkere grom (al dan niet deels kunstmatig versterkt) en goddank geen nep motorgeluid, zoals de Cupra wel heeft.
- Opties: heerlijke opties. Google auto, drie niveaus van stoelverwarming, goede airco, aanpassen interieurverlichting, adaptieve cruise control (heerlijk en makkelijk in files), een fijne 6-traps automaat (desgewenst ook te schakelen via flippers aan het stuur, maar da's niet zo mijn ding), key-less entry, meedraaiende koplampen, automatisch inparkeren, verwarmde spiegels, head on display, etc.
- Mooie en stoere verschijning in z'n 'Moonstone Grey'. Regelmatig duimpjes omhoog van mensen die dat ook vinden. De velgen (18") zijn standaard op de GTE, en persoonlijk niet helemaal mijn smaak maar zeker niet lelijk.
- Altijd een parkeerplek, want er zit een stekker bij dus ook de plekken met laadpaal zijn een optie. Overigens kan je ook gewoon rijdend bijladen.
- Heerlijke sportstoelen met veel zijdelingse steun. En uiteraard de ruitjesbekleding die nog van de oer-GTI is overgenomen.
- De auto is redelijk ruim van binnen, maar lekker compact van buiten. Fijn met parkeren.
- Prima audio met goed helder geluid en diepe bas.

Min:

- Toch geregeld foutmeldingen van de computer en gekke dingen als plotseling keihard remmen omdat de auto een obstakel 'ziet' dat er niet is. Bij het inparkeren is dat al niet prettig, maar op hogere snelheid schrik je je echt kapot.
- Actieradius aan de kleine kant (met volledig opgelade accu ca 700 km).
- Niet altijd even soepele overgang in hybride modus tussen elektrisch rijden en benzinemotor die bijschakelt.
- Lange opstartprocedure. Als je op de startknop drukt duurt het best eventjes voor je instellingen zijn geladen, je Android auto met navigatie is gestart en je je bestemming kan invoeren. Ik versnel dat tegenwoordig iets door alvast te rijden en onderweg via 'Hey Google' de bestemming via spraak in te voeren.
- Bediening van bijna alles via het scherm vind ik niet ideaal, vooral als het gaat om stoelverwarming en climate control.
- Prestaties zijn natuurlijk erg goed, maar lijken soms ook wat minder te zijn dan andere keren.
- Uiterlijk: Volkswagen heeft er voor gekozen de GTE vrij hoog op de poten te zetten, vooral achteraan. Waarschijnlijk vanwege de zware accu's, maar het ziet er natuurlijk net wat minder stoer uit als er vrij veel ruimte tussen de wielen en de spatborden zit. Had van mij echt minimaal 20mm lager gemogen. De nep-uitlaten achter zijn ook niet zo mijn smaak.
- Adaptieve cruise control heeft moeite met het wisselen van baan, waardoor de GTE er ineens keihard vandoor wil terwijl op de andere baan gewoon een auto rijdt. Als je gewoon in dezelfde rijbaan blijft werkt het perfect.
- Soms vergeet de auto de hoofdgebruiker en moet je die weer opnieuw selecteren. Wat ook voorkomt is dat de gekozen dashboard lay-out (die kan je selecteren) plotseling gewisseld is.
- Het verbruik is gemiddeld net geen 1:20. Dan rijd ik best sportief, vrijwel altijd in sportstand en omdat ik thuis geen laadpaal heb laad ik ook vaak rijdend. Best netjes. Maar lang niet zo zuinig als Volkswagen beweert.
- Geen gekoeld handschoenenkastje, zoals ik jaren geleden wel in mijn lease Skoda Octavia had.
- Vrij veel bandengeruis, waardoor de auto van binnen minder stil is dan je zou verwachten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.