Volkswagen Golf (2021)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2021 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 835 km |
KM-stand laatst | 1.608 km |
Don’t be gentle, it’s only a rental
- 1.608 km
Aanleiding: Normaal gaan we altijd met de auto op vakantie (want dan kan de racefiets mee) en vliegt vrouwlief met onze dochters van inmiddels 9 & 10 naar een luchthaven in de buurt van de eindbestemming: papa lekker sturen, racefiets kan mee en geen lange autorit voor de kids.
Amsterdam - Sicilië is ruim 2500km en dat is wel iets te veel van het goede om alleen te
rijden. Ditmaal dus met zijn allen vliegen + huurauto + racefiets/MTB huren.
Tijdens onze vakantie in Sicilie hebben we deze zilvergrijze Golf als huurauto gekregen.
Omdat ik er bijna 2,5 week in rij en aardig wat kilometers maak leek het me leuk er een (beknopte?) review over te schrijven.
Thuis in Amsterdam is overigens een Volvo V60 onze daily driver ( zie: https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/157048#reviews ) Daar zal ik dus af en toe aan referen.
Hoewel de Golf slechts 835km op de teller heeft staan heeft hij toch al zijn eerste schade (rechtsachter) te pakken; zie foto’s.
De Golf: het schijnt de benchmark te zijn in zijn klasse. Ik heb ooit een paar ritjes in een Golf 5 gereden maar verder heb ik geen ervaringen met een Golf of überhaupt een VW product. Het merk spreekt me ook niet echt aan maar ik zal zo objectief mogelijk beschrijven wat ik er van vindt.
Motor: De motor (of moet ik motortje zeggen: het is een 1.0 eTSI met 85pk / 200nm) is bepaald nog niet ingereden en dat merk je. Hij loopt nog wat rauw en mist souplesse. Ook mis ik vermogen; hij is zeker niet traag maar de punch van mijn gekietelde V60 T3 (200PK) is echt van een ander kaliber. Logisch met 115pk/120nm meer.
Het is als ik het goed heb een hybride met een soort condensator die zorgt voor wat extra ondersteuning bij het optrekken. Als er geen vermogen wordt gevraagd schakelt de motor zelfs helemaal uit en rijdt/zeilt hij op de condensator verder. Knap hoor dat het en het zal allemaal wel gedaan zijn ivm mileu/uitstoot maar ik wil echt niet weten wat het kost om te repareren als het stuk gaat…
Transmissie: een 7 traps DSG; reageert snel op het gaspedaal en schakelt snel op (en af als er flink gas wordt gegeven) maar kan ook goed “kruipen” in stads-/file verkeer. Wel vindt ik dat hij te hoge versnellingen aanhoudt (o.a. bergop) waardoor je naar mijn zin wat te laag in de toeren rijdt.
Ruimte: voor onze V60 hadden we een Ford Focus II die in hetzelfde segment opereert en die had echt een ruimere achterbak. Door creatief in te pakken (1 tas tussen dochters op achterbank, koffer van mijn vrouw op de hoedenplank) past het er allemaal in… Ik had er meer van verwacht. Qua zitruimte is het voor & achter prima. Achteraf had ik toch gewoon een station moeten huren…
Stuurgedrag/Wegligging:
Het eerste wat opvalt: de Golf stuurt licht. Hij stuurt direct maar ook wat gevoelloos. Heeft wellicht wat te maken met de 16” GoodYear Vector 4 Season Ballonbanden (205/55/R16) die eronder liggen. 17 of 18” met wat platter rubber zal wel verschil maken maar een BMW of Ford zal het qua sturen nooit worden.
Iets anders wat (negatief) opvalt is het gebrek aan koersvastheid. De wielen/banden/onderstel is enorm gevoelig voor spoorvorming en je moet echt gedecideerd het stuur vasthouden om niet naar de berm gedirigeerd te worden. Kan me geen auto heugen (en ik heb er als ex student chauffeur velen gereden) die hier zoveel last van had.
Comfort:
- Die 16” velgen/banden zijn qua comfort een goede keuze. Het asfalt is hier regelmatig echt erbarmelijk; wil niet weten hoe dat met 18” wielen zou zijn
- Auto is goed stil; echt niks op aan te merken.
- Stoelen: zitten goed en bieden prima steun bij een snel genomen klaverblad of rotonde. Ze zijn bekleed met stof/wol (?). Op zich prettig in de zomer want het wordt niet zo heet als leer maar onze dochters vinden het maar kriebelen… zelf geen last van maar ik draag ook langere korte broeken.
Media/Entertainment:
- Alle bediening gaat via touchscreen. Scherm reageert snel maar ik moet nog even wennen aan de menu’s. Voor bijv. airco temperatuur of recirculatie stand (voor als je een lange tunnel inrijdt) via fysieke knop heeft echt mijn voorkeur.
- Koppelen met Bluetooth gaat makkelijk en het audiosysteem klinkt prima. Er zit ook Apple Carplay / Mirror Link op maar dan heb je een connectie met USB-C kabel nodig en die heb ik helaas niet bij me.
- Dan maar navigeren via Google met telefoon in houder die op ventilatierooster geklikt kan worden. Werkt normaal in de Volvo ook prima alleen zitten de ventilatieroosters in de Golf wat te laag waardoor telefoon/navi slecht afleesbaar is.
- DAB+: had ik geen eerdere ervaring mee: als er ontvangst is klinkt het goed maar kan me niet aan de indruk ontrekken dat FM betere ontvangst heeft.
Verbruik: heb vandaag voor het eerst getankt. Km stand nu is 1608 km dus dat maakt 773km op een (50 Liter?) tank: netjes! Dat is dus 1 op 16,5 voor een niet ingelopen motor die circa 2/3e langere ritten en 1/3e stadsverkeer (in & rond Catania) heeft gereden in heuvelachtig gebied.
Verder:
- Er zit een soort “ambilight” achtige sfeerverlichting in de auto. Ik had het nog nooit gezien: is in wel 10 verschillende tinten in te stellen: leuke gimmick
- ACC: werkt goed en wat minder “aan/uit” dan in mijn Volvo: keurig.
- Rijstrookassistent: is net zo hinderlijk als in mijn Volvo, kan alleen nergens (al rijdend op smalle wegen) snel een knopje vinden om hem de mond te snoeren.
- Racefiets kan makkelijk achterin als je het voorwiel er even uithaalt. Dat was ook zo bij mijn Focus II dus prima.
Conclusie: fijne (huur)auto voor iemand die geen bijzonder scherp sturende auto zoekt, bovengemiddeld veel vermogen wenst of meer bagage meeneemt dan een paar weekend/reistassen. Hij is stil, comfortabel en doet niks echt verkeerd.
Zou ik hem zelf kopen? Nooit; maar dat hoeft gelukkig ook niet :-)
Als er nog vragen zijn of zaken waar ik nog even verder op in moet gaan: laat het weten in de reacties: ik mag er nog 1,5 week in sturen…
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Opel Astra vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest
